trend diamant steen en vloeistof (ruitensproeier vloeistof of glasex?)

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Henk,
Ik ben geen chemicus ik haal bij de lidl de 5 liter jerry cans ruitensproeier vloeistof(blue motion geloof ik) en is op alcohol basis 95% glycycol en 5 % andere stoffen in het verleden gebruikte ik glasex wat een merknaam is en ik meen dat deze ook op alcoholbasis was/is.
Gebruik glassex(het merk) al jaren niet meer maar gebruik dus wel de naam om het aan te duiden dit geeft blijkbaar wat onbedoelde verwarring.
Dus ik gebruik geen glassex maar ruitenwisser vloeistof zal het in mijn voorgaande post aanpassen, anders klopt het verhaaltje niet.
Hartelijk dank voor je reactie zo zie je maar weer hoe een merknaam verkeerd word gebruikt!
Roeland
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk,
Ik ben geen chemicus ik haal bij de lidl de 5 liter jerry cans ruitensproeier vloeistof(blue motion geloof ik) en is op alcohol basis 95% glycycol en 5 % andere stoffen in het verleden gebruikte ik glasex wat een merknaam is en ik meen dat deze ook op alcoholbasis was/is.

Ruitensproeiervloeistof - de geconcentreerde versie althans - bestaat inderdaad voornamelijk uit alcoholen, zoals isopropanol en glycol (de kant en klare die je zo in het ruitensproeiervloeistofreservoir van je auto kunt gieten is overigens weer gewoon voornamelijk water). Glassex is, net als alle andere schoonmaakmiddelen, vooral water met wat detergenten. Ruitensproeiervloeistof zou je inderdaad wellicht als niet corrosieve slijpvloeistof kunnen gebruiken - en jouw ervaring laat zien dat het kennelijk als slijpvloeistof werkt. Of het net zo goed werkt als die dure lapping fluid van Trend weet ik uiteraard niet.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Is het niet de truuk dat beide soorten vloeistof (ruitenwisser verdund danwel onverdund of een glassex-variant) ervoor zorgend at het slijpsel van de diamantplaat word afgevoerd?
Als het een schoonmakende substantie is, dan zorgen de moleculen ervoor dat het slijpsel minder goed zal blijven plakken.
Helaas verteld de site van Trend niet of het een plaat betreft met een nikkel-coating zoals de DMT-platen.
Die roesten gewoon niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De functie van een lapping fluid is meerledig - slijpsel afvoeren, maar ook een slijpslurrie vormen - en in sommige toepassingen ook koelen. Slijpsel moet dus in suspensie gehouden worden, en 'klonteren' moet voorkomen worden, maar eea moet ook geen porien dicht laten lopen. Er zijn veel verschillende samenstellingen denkbaar die, afhankelijk van slijpmiddel, substraat, en te slijpen materiaal, allemaal kunnen werken.

Trend roept van zijn eigen, dure vloeistof, dat het beter is dan WD40 omdat het dunner is, en beter dan water omdat het roestvorming voorkomt:
Designed solely for use in the engineering industry for use with diamond abrasives and used for more than 30 years.|WD 40 or other such lubricants are too thick and result it your tool skating over the diamond surface.|suitable for use with all quality diamond abrasive products. Use instead of water to reduce the threat of rusting by 95%. Reduces possibility of clogging and improves diamond performance.
. Het is echter gewoon een (hele?) dunne minerale olie.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bij een diamand steen of plaat zorgt de slijpvloeistof voor afvoer van het metaalslijpsel en zorgt voor de koeling en helpt bij het gemakkelijk bewegen over de diamandsteen.
Echter een slijpslurrie ontstaat hierbij niet (bij een diamandsteen) je kunt wel diamandpoeder toevoegen je diamandsteen zal hierdoor wel sneller zijn scherpte verliezen en dat wil je niet, ik zelf zou dit niet adviseren.
Een diamandsteen kun je ook droog gebruiken je borstelt het slijpsel dan gewoon weg met een harde kwast, ik bezit ook een ceramicstone van Spyderco die je volgens de fabrikant droog moet gebruiken, ik gebruik echter op deze steen ook ruitenwisser vloeistof omdat ik droog slijpen minder prettig vind.

Roeland
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
tja

gisteren toch maar even wat ruitenvloeistof gebruikt omdat ik dat al in een spuitfles had gedaan
Ik ben voorlopig niet van plan een aparte vlaksteen te kopen.
trend stenen roesten wel en volgens mij is dat niet het slijpsel

eerlijk gezegt zou ik hem niet meer zo snel opnieuw kopen
tot nu toe heb ik alleen de officiele vloeistof gebruikt
en ondanks heel weinig gebruik begon de steen zijn diamant laag te verliezen

ik denk dat ik in totaal al een steen of 3 vier heb moeten terugsturen in verband met krassen en delamineren.
overigens geen klachten over de leverancier hoor!


voor mijn "gevoel" is de ruitenwisser vloeistof dikker (het is die kant en klare dus voornamelijk water variant)
het verdampt ook heel erg snel misschien wel sneller dan de slijpvloeistof maar het was bij ons gisterafond (friesland) nog best wel warm dus misschien licht het daar aan.

Het liefst zou ik gewoon water gebruiken want ik hou niet van de geur van die vluchtige stoffen maar dan blijf je zitten met die roest
Ik vraag me af zou ik niet alleen na gebruik de steen kunnen drogen en vervolgens met een mengsel kunnen behandelen
of staat dat weer het stenen vlakken in de weg?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Jeroen,

Water met een beetje dreft, gaat ook prima na gebruik steen even droog wrijven met een doek.
Je mag altijd even langs komen (met de diamandsteen) kunnen we even kijken wat het beste voor jou zou werken ik zit namelijk ook in friesland. Ik zelf gebruik de tweezijdige diamandsteen van de Baptist en ben hier zeer tevreden over, wel even controleren of de steen vlak is(anders terug sturen)
Morgen is het weer Fryske Dei in Akkrum en heb ik weer open huis.

Roeland
 
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
O wat leuk bedankt
ik ben helaas morgen naar het westen (zuiden feitelijk)
maar een andere keer lijkt me heel leuk om eens langs te komen
ik ga die dreft oplossing proberen en zal voorlopig mijn steen na het slijpen goed drogen en "impregneren" met de trend vloeistof
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik vroeg mij af of het herhaaldelijk blootstellen van huid en inademen van dampen van ruitensproeier vloeistof schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid?
Zelf gebruik ik het niet.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik vroeg mij af of het herhaaldelijk blootstellen van huid en inademen van dampen van ruitensproeier vloeistof schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid?
Zelf gebruik ik het niet.

Bij het lezen van deze ganse topic was ik mij eigenlijk hetzelfde aan het afvragen. Een mengsel van wasbenzine en petroleum waar je met je neus gaat boven hangen? Het dragen van beschermende handschoenen is denk ik toch minstens aanbevolen en een goede ademhalingsbescherming lijkt me ook nodig, zeker als je wat langer gaat slijpen. Ruitenwisservloeistof lijkt me dan iets minder schadelijk, maar de geur vind ik ook niet echt aangenaam. De alcohol gaat je huid uitdrogen, dus best eerst een beschermende créme gebruiken. Maar waarom niet gewoon (veel) water? Ik heb op mijn diamantsteen altijd water gebruikt, zonder nadelige gevolgen vast te stellen. Alleen met het Togo Reigo staal van mijn Japanse schaaf kon de steen niet overweg. Te hard. Nu gebruik ik nog uitsluitend waterstenen. Die zijn iets minder kostbaar in gebruik
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, goed zal het niet zijn, maar dat is relatief. Langs de snelweg wandelen is ook niet goed, in een drukke straat met auto's lopen ook niet. Als je er de hele dag inzit zou het misschien schadelijk zijn, maar voor incidenteel gebruik (1/2 keer per maand) zal het wel meevallen. Net als met zelf schilderen van je huis. Als je dat 1x per 3 / 5 jaar doet met terpentine verf zal het allemaal meevallen. Doe je het dagelijks, dan is het waarschijnlijk niet zo goed.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Slijpen is zo wie zo geen gezonde bezigheid zowel droog als nat met welke slijpvloeistof eender; olie water of alcohol.
Je handen komen altijd in aanraking met het slijp recedu of je moet met (latex) handschoenen aan slijpen voor mij werkt dat niet echt.
Slijp je droog dan zul je je luchtwegen ook moeten beschermen. hang je met je neus boven de steen (15 cm of zo) dan is alcohol niet echt prettig, maar met een armlengte afstand niet zo'n heel groot probleem goede ventilatie is een pre.
Ik zelf maak me dus niet zo heel erg druk over de schadelijkheid, langs een drukke weg lopen kan schadelijker zijn.

Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ben me er van bewust dat er veel andere gevaren zijn die we inademen. Houtstof is er eentje van en een korte blootstelling zal niet zoveel gevaar opleveren. Maar het grootste gevaar vind ik dat het onmiddellijk op je bewustzijn inwerkt. Net als alcohol gaat het je bewustzijn verminderen. En dat is niet zo een goed in een werkplaats met de nodige gevaren.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
los daarvan

Ik heb net een nr4 bijtel opgeknapt
Dat was een paar uur slijpen (ik doe vast wel wat verkeerd maar toch)
dat heb ik lekker buiten gedaan met zeep
maar ik moet er niet aan denken dan was benzine in te zitten ademen
ik krijg er al hoofdpijn van als ik er aan denk.

of het gevaarlijk of verantwoordt is of niet
leuk is het zeker niet en het blijft wel mijn hobby

soms denk ik wel eens had ik maar een tormek of zo iets gekocht inplaats van de waterstenen setup et diamant plaat die ik nu heb
al met all niet eens zo veel duurder en een hoop minder gedoe denk ik
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een paar uur voor één beitel is wel erg lang. Maar was hij dan ook in erg slechte staat? Een gewone relatief goedkope slijpmolen kan het werk wel al flink verlichten. De beitel terug in vorm brengen en de beschadigingen wegwerken kan op de machine. De afwerking is dan voor de waterstenen.
Anderzijds, als het je eerste stappen in slijpen/wetten zijn is het normaal dat het wat (veel) langer duurt. Oefening baart kunst. De volgende beitel zal ongetwijfeld sneller gaan om op een moment vast te stellen dat je een beitel razendsnel scherp hebt. En je dan afvraagt wat je die eerste keer gedaan hebt dat het zolang duurde. Succes en blijven gaan!
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
O,
om precies te zijn het was een schaafbijtel voor een stainley nr4 schaaf
probleem zat hem in het vlakken
er zaten diepe krassen in de achterkant van de bijtel en die heb ik er zo goed als uit gekregen
uiteindelijk heb ik de "ruler trick" maar gebruikt voor het laatste voorste stukje
de bijtel bleek vooral een beetje bol aan de achterkant

vandaar
heb ik eindelijk na een 7 en een 5 ook een echte 4
waar is mijn micrometer?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.