trend diamant steen en vloeistof (ruitensproeier vloeistof of glasex?)

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Dames en Heren mag ik even uit uw kennis putten

Ik heb een trend steen en daar heb ik een peperdure vloeistof bij gekocht
dat spul is om te voorkomen dat je steen gaat roesten denk ik

nu zie ik dat paul sellers hier zeep voor gebruikt
hij schrijft dat dat zeep voor autoruiten is geloof ik maar ik kan het niet terug vinden
hij heeft wel andere stenen.

weet iemand of ik dat ook kan doen en zo ja wat voor zeep moet ik dan kopen?

ik meen er ook hier op het forum iets over te hebben gelezen maar ik kan het ook hier niet meer terug vinden.


alvast bedankt

jeroen
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gewoon de goedkoopste ruitenreiniger kopen die je kan vinden. Dat is trouwens ook wat die Trend vloeistof is, maar daar vragen ze plots heel veel geld voor.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
dus gewoon dat spul dat je voor 4 eurie bij de halfords haald per 4 liter?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gewoon Glassex of Instanet of zo, het goedkoopste dat je kan vinden. Dat zit ook meteen in een handige spuitfles, dat werkt makkelijker dan ruitensproeier vloeistof. Veel heb je in elk geval niet nodig, met een fles doe je behoorlijk lang hoor.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
geweldig bedankt!
heb nog wel een lege spuitfles een ook nog wel ruiten vloeistof dus dat wordt slijpen geblazen vanavond
heb een hoop mooie oude spulletjes gekocht in engeland van daar

nog een vraagje

ik gebruik de diamant steen ook om mijn water stenen te vlakken zou die zeep negatieve gevolgen kunnen hebben voor die waterstenen
nu spoel ik de steen eerst even af
ga dan vlakken
en na het reinigen van de steen spuit ik weer het vloeibare goud van trend er op
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik zou de diamantstenen idd eerst afspoelen alvorens de waterstenen te vlakken. Ik weet niet of het kwaad zou kunnen met de ruitenwisser vloeistof, maar de waterstenen zijn wat duur om het mee te proberen.

In principe kan je op diamantplaten ook gewoon water gebruiken, maar dan kunnen ze gaan roesten. De alcohol in glasreiniger voorkomt dit. Indien er toch roest zou ontstaan kan je dit met een eenvoudige gom weer verwijderen, trucje van forumlid Roeland :)

Vergeet je geen foto's te posten van je nieuwe spulletjes in het "oude nieuwe handgereedschap-topic"? Ik ben best wel benieuwd :)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Afspoelen zou ik alleen doen net voor het opbergen. Als je de waterstenen vlakt is afspoelen ervoor niet nodig, of je moet verwachten dat er vrij grote ijzervijlzels aanwezig zijn.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
voor de zekerheid spoel ik de boel wel even af, kleine moeite.
ik had al zo'n vermoeden dat dat een gewoon gummetje was die as meegeleverd die werkt inderdaad prachtig


bedankt voor de info

zal binnen kort eens wat foto's maken van dat oude spul en posten
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als het zou zijn om roesten te voorkomen: geen detergentoplossing gebruiken - daar zit vooral veel water in. De Trend lapping fluid is een dunne minerale olie (zie bijvoorbeeld hier http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trend-uk.com%2Fen%2FJA%2Ftrend%2Fcontent%2Fdownload_file.php%3Ffile%3Db3NoYV9kYV9sYXBwaW5nX2ZsdWlkLnBkZg%253D%253D&ei=SfLZU-PON8z-PN-fgOAO&usg=AFQjCNEEh89fGOxQx8f77L3Aq0A9w2WgOQ&sig2=7Pxx8N78rR0-cXCmmQxZ1A&bvm=bv.72185853,d.ZWU) en zou je dus kunnen vervangen door een ander dun olieproduct, zoals WD40 of nog dunner. Bijvoorbeeld een mengsel van wasbenzine en petroleum.

- - - Updated - - -

Gewoon de goedkoopste ruitenreiniger kopen die je kan vinden. Dat is trouwens ook wat die Trend vloeistof is, maar daar vragen ze plots heel veel geld voor.

Nee dus. Dat het duur is klopt - dat het ruitenreiniger is absoluut niet.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
O? Bedankt!

De (ex) chemicus op mijn werk snapte ook al niet dat ruiten reiniger roest zou voorkomen.

Zelf snap ik niet veel van dit soort dingen:
In de sheet lees ik bijvoorbeeld dat het om Isoparaffinic Hydrocarbon gaat met daarachter: 40% - 70%.
Ik neem nu aan dat dat de inhoudt op basis van volume is maar wat is dan de resterende 60 tot 30%?

zou je die Isoparaffinic Hydrocarbon ergens los kunnen kopen voor een zacht prijsje?

wat zou een goede verhouding wasbenzine/petrolium zijn?
en als het olie is moet ik dan de boel niet ontvetten voor ik ze loslaat op mijn water stenen?

Ik vraag me af Waarom paul sellers zeep gebruikt, zou hij rvs slijpstenen hebben en heeft de zeep dan een andere functie?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik gebruik altijd baby olie bij mijn diamantstenen, die ik voornamelijk voor mijn schaatsen gebruik.
Grote voordeel is dat het niet slecht is voor je handen itt alle andere olie etc.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
MSDSen zijn geen productspecificaties maar opsommingen van gevaarlijke componenten. Bovendien proberen bedrijven vaak bedrijfsgeheimen te beschermen in weerwil van de eisen die een MSDS stelt. Bovendien kan de samenstelling van een dergelijk mengsel van koolwaterstoffen verschillen, en dus wordt er bij het formuleren van een eindproduct ook vaak een brede range aangehouden om de samenstelling van een individuele batch te optimaliseren op eigenschappen. Het MSDS stelt het volgende:

Isoparaffinic Hydrocarbon 64742-47-8 40% - 70% (dit is een lichte gehydrogeneerde koolwaterstoffractie)
Isoparaffinic Hydrocarbon 64742-48-9 20% - 50% (dit is een zwaardere gehydrogeneerde koolwaterstoffractie)

Het feitelijke mengsel kan dus tussen de 40 en 70% van onderdeel A bevatten plus 20 tot 50% van onderdeel B. Grote kans dat de werkelijke combinaties samen altijd 100% zijn. Het zou echter ook kunnen zijn dat het mengsel 90% koolwaterstoffen bevat (beide min-max combinaties zijn 90%) en 10% 'niet-gevaarlijke' componenten, die dus niet op het MSDS hoeven. Het spul is blauw, dus er zit iig nog een kleurstof in (hoewel dat geen 10% zal zijn). Wellicht zitten er wat modificeerders, zoals iets om staalslijpsel/opgelost ijzer te vangen, in, maar ik verwacht dat de slijpeigenschappen uitsluitend, of vrijwel uitsluitend afkomstig zijn van de olie - de beide isoparaffinic hydrocarbon onderdelen. Ik verwacht dan ook dat je dit relatief eenvoudig zelf kunt samenstellen - wasbenzine voor de lichte fractie, en petroleum voor de zware, en dan spelen met mengverhoudingen tot het precies doet wat je wilt...

Je kunt die isoparaffinic hydrocarbons zeker zelf kopen, maar als particulier wordt dat moeilijk. Persoonlijk zou ik met een mengsel 70% wasbenzine / 30% petroleum beginnen.

Op waterstenen moet je dit inderdaad NIET gebruiken - het is echt bedoeld voor die diamant slijpblokken, en kan uiteraard ook goed op oliestenen gebruikt worden. Zeepwater moet je sowieso niet gebruiken. Wat Paul Sellers gebruikt is een synthetisch detergensoplossing (afwasmiddel). Dat werkt ongetwijfeld prima op waterstenen en diamantblokken als lapping fluid - gladder dan puur water, en het houdt ongetwijfeld ook slijpsel beter in suspensie, maar als die diamantstenen kunnen roesten lijkt het me niet slim om zoiets te gebruiken. Let wel - Paul Sellers is niet alwetend, en niet alles wat hij beweert is OK...

- - - Updated - - -

Ik gebruik altijd baby olie bij mijn diamantstenen, die ik voornamelijk voor mijn schaatsen gebruik.
Grote voordeel is dat het niet slecht is voor je handen itt alle andere olie etc.

Babyolie is overhet algemeen een mengsel van minerale olie, plantaardige olie en een zeep of andere emulgator. Het is (dus) een stuk dikker dan een lapping fluid (Trend roept niet helemaal voor niks dat hun lapping fluid DUNNER is dan WD40...) en bevat componenten die je steen kunnen laten dichtslibben.

Ik zou het niet gebruiken.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
duidelijk (denk ik)
ik neem aan hoe meer wasbenzine hoe dunner?

ik was niet van plan dit te gaan gebruiken voor waterstenen zelf maar ik gebruik de diamant steen wel voor het vlakken van waterstenen
hoe kan ik hem dan het beste reinigen voordat ik ga vlakken, of is dat niet echt nodig?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
duidelijk (denk ik)
ik neem aan hoe meer wasbenzine hoe dunner?
Ja.

ik was niet van plan dit te gaan gebruiken voor waterstenen zelf maar ik gebruik de diamant steen wel voor het vlakken van waterstenen
hoe kan ik hem dan het beste reinigen voordat ik ga vlakken, of is dat niet echt nodig?
De wasbenzine verdampt binnen enkele minuten. De petroleum uiteindelijk ook, maar ik zou ze even spoelen met wat wasbenzine. Ik zou overigens waterstenen niet vlakken met een diamantsteen. Daar zijn (goedkopere) speciale carborundum-stenen voor.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Bedankt en zo werd mijn werkplaats steeds meer een alchemisten lab. :p

de reden dat ik een diamant steen heb is eigenlijk dat ik hem dan kan gebruiken als vlak steen, heel grof (ik geloof 340 of zo iets) en minder grof(1200 of 1000)
dus drie vliegen met een ehm steen.

of dat achteraf nou zo geweldig verstandig was weet ik ook niet
maar voorlopig doe ik het maar zo.
zal over een tijdje wel laten weten hoe dit bevallen is.

Ik neem aan dat je die combo was benzine en petroleum beter niet in een spuitbus kan bewaren in verband met verdampen?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
yep dat bedoel ik.
ik zal een trechtertje en een potje met deksel opscharrelen
bedankt
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Jeroen,

Als je handmatig op waterstenen slijpt icm diamandstenen is het niet echt handig om op je diamandsteen een olie gebaseerde slijp vloeistof te gebruiken. Een klein beetje olie op je watersteen is funest.
Alleen wasbenzine gebruiken dus is mijn advies, maar prettiger in gebruik en geur is en blijft ruitenwisser vloeistof, hier zou je ook nog een beetje afwasmiddel kunnen toevoegen(dreft).
Wasbezine verdampt iets sneller als ruitenwisser vloeistofis mijn ervaring en met een beetje dreft toegevoegd vertraag je de verdamping van de alcohol een iets.
Op een keramische of watersteen(die verzadigt met water is) kun je ook zonder problemen ruitenwisser vloeistofgebruiken en zelfs op een corticule of belgisch brok (bij de laatste twee stenen is een beetje spuug ook goed;)..)
Mijn waterstenen vlak ik altijd met een goedkope diamandsteen welke ik heb verlijmd op een stuk kwartiers hardhout deze gebruik ik dus alleen voor mijn waterstenen. (je kunt ze in blister verpakking kopen 3 stuks fine, medium en coarse)
Deze plaatje zijn verlijmd op een stuk plastic de verlijming is slecht je kunt ze zo los halen en schoonmaken en opnieuw verlijmen.
De plastic plaatjes verlijm ik mee als buffer tussen hout en het diamandplaatje maar ook om de korrel snel te kunnen zien(rood/medium, blauw/coarse)
Met deze steen kun je dus ook een slijpemulsie maken voor snellere afname op de watersteen of op de zandsteen.
En op de zandsteen kan ik het grit vd steen aanpassen door een grove of medium of fijne diamandsteen over het oppervlak te halen, werkt echt super!!
Mijn diamandsteen op zandsteen
IMG_2301.jpg
Vlakken van mijn Naniwa workstone
IMG_2302.jpg
Mijn flesjes slijpvloeistof met wasbenzine, ruitenwisser vloeistofmet dreft en het grote flesje alleen met ruitenwisser vloeistof
IMG_2304.jpg
De spuit flesjes hoef je niet af te sluiten met een dop ze zijn nl al voldoende afgesloten, in de twee bruine flesjes zat oorspronkelijk een natuurlijke lucht verfrisser en het grote flesje is bedoeld voor het verspuiten/vernevelen van bv olijfolie (gekocht in een keukenwinkel)

Roeland
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
O? Bedankt!

De (ex) chemicus op mijn werk snapte ook al niet dat ruiten reiniger roest zou voorkomen.

De ruitenwisser vloeistofminimaliseert de kans op roest doordat de alcohol sneller verdampt als water zodat de aanwezige ijzer deeltjes niet de kans krijgen om te gaan roesten. Water verdampt aanzienlijk trager dus met meer kans op roest vorming.
De achter gebleven ijzerdeeltjes roesten sneller de diamandplaat roest opzicht zelf niet zo snel hoor.

Roeland
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Roeland, ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar ook glassex bestaat voor het grootste deel uit water, daarnaast wat oppervlakte-actieve stoffen (detergenten, tensiden, surfanctanten, wat jullie veelal zeep noemen), zo'n 4%, en daarnaast wat alcohol-ethers (ook zo'n 4-5%), en parfum. Maar vooral water.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.