Trapleuning demonteren

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou de bovenste helft van de trapleuning tijdelijk willen verwijderen. Dus de bovenste helft van de trappaal boven en de trappaal beneden en de leuning/handgreep die beide palen verbindt. Is dat mogelijk? Hoe?



Bedankt!
 

Bijlagen

  • tempImageIFKUCo.png
    tempImageIFKUCo.png
    480,7 KB · Weergaven: 42
  • tempImageGMGcec.png
    tempImageGMGcec.png
    498,8 KB · Weergaven: 41
  • tempImagepb9ooh.png
    tempImagepb9ooh.png
    377,7 KB · Weergaven: 40
  • 62664590108__44D58DB7-30CE-4765-90CA-AEE848465A56.JPG
    62664590108__44D58DB7-30CE-4765-90CA-AEE848465A56.JPG
    530,4 KB · Weergaven: 42

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Afzagen met dunne japanse zaag en bij terugplaatsen van nieuwe lijm en deuvels voorzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
omdat de v-groef niet mooi doorloopt, lijkt het er op dat de trappaal uit delen bestaat
ik heb ook de indruk dat het diepste van punt van de groef dieper ligt dan wat je met een v-frees uithalen kan

Bekijk bijlage 93155
De V-groef is veel mooier dan wat de foto weergeeft, de schaduw en het perspectief geeft een vertekend beeld. Je ziet wel aan de de tekening in het hout dat het inderdaad twee verschillende stukken zijn.
Je denk niet dat het er los over geschoven is, maar dat het sowieso ook gelijmd is?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je denk niet dat het er los over geschoven is, maar dat het sowieso ook gelijmd is?
als ook jij - die het met het blote oog voor jou ziet - oordeelt dat het 2 delen zijn, dan ben je reeds een stuk verder
over al dan niet gelijmd zijn, kan ik mij niet uitspreken
alhoewel ik vanuit het technische oogpunt zou verwachten dat het gelijmd is, waardoor de stijfheid vergroot
je kan dit testen door op het bovenste deel te tikken
krjig je een groter wordende opening, dan is het niet/onvoldoende gelijmd
onderste deel vast houden om de paal niet van de trap(treden) te kloppen
bovenste deel + hamer met doek omwikkelen om niet te beschadigen
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Bram, het antwoord zit in de paal. Ik begrijp dat je er tegenaan hikt om de zaag erin te zetten maar als je een dringende reden hebt om de bovenste delen (tijdelijk?) af te nemen en die delen niet met gepast geweld loskomen, dan ontkom je er niet aan.
Gebruik bij voorkeur een Japanse zaag met een mooi dun blad. Als hulpmiddel om je zaag mooi recht in de groef te houden kan je rondom stukjes multiplex om de paal klemmen. Dan heb je een mooie geleiding. Als je een beetje vaste hand hebt geeft de groef op zich ook voldoende sturing.
Zodra het zaagvlak blootligt kan je bepalen welke deuvels zijn gebruikt. Dan eventueel weer foto's maken en verder advies vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Op de foto kan ik het niet zien, zit de paal bovenaan ook vastgemaakt aan de muur, of staat die los? Als die is vastgemaakt is dat nog een 2e issue om op te lossen.
Maar je kan proberen aan de onderste om met liefst een rubberhammer en een offerblok ertussen of je er beweging in krijgt.
Als het al lukt zal er spanning komen op het gedeelte dat nog vastzit, dus je moet mogelijk zowel boven als onder tegelijk beetje per beetje losmaken. Ga er niet vanuit dat, als het al lukt, je trap nog evenmooi is als hij was en mogelijk eindig je met een kapotte onherstelbare leuning.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Idd iets groot dat naar beneden moet. Door de Velux gaat het niet. Enige andere optie is een van de vier identieke ramen boven verwijderen. Dat wordt heel ingrijpend.
@McTucker: als jij boven een balkondeur komt plaatsen dan verhuis ik het langs daar :)
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heb je ook gekeken of je misschien iets kunt met hetgeen naar beneden moet?
wellicht kun je daar iets van demonteren wat makkelijker is. :cool:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het is om wat naar boven of naar beneden te halen zou ik het demontabel maken, kan het in de toekomst nog een keer.
Netjes doorzaken, houten deuvels of domino's er in voor de positionering en een lang draadeind er door en van boven af met een dikke moer aantrekken. Kan verzonken gemaakt worden en een mooi houten dekseltje er op, krijgt de paal ook nog wat cachet.....

jaap
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Als het is om wat naar boven of naar beneden te halen zou ik het demontabel maken, kan het in de toekomst nog een keer.
Soms zitten zaken complexer in elkaar dan we op voorhand denken.
Wellicht is het ooit probleemloos naar boven gebracht, is later deze leuning geplaatst, en kan het nu niet meer naar beneden.
Of... het is boven met de allerbeste lijm in elkaar gezet. ;-)
Vriend van mij heeft ooit eens in dezelfde situatie gezeten. Verhuisde vanuit het westen naar de wijzen in het oosten, en heeft toen een hele grote kast doormidden gezaagd, naar de zolder gebracht, en daar weer met deuvels in elkaar gezet. Voor alles is een oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.