Trap ontwerp/constructie

Mayam

Nieuw lid
25 jul 2026
1
0
Brussel
Ben gevraagd geweest een eenvoudige trap te plaatsen, ik vraag me of of mijn ontwerp de stevigheid van de constructie ten gunste is.

De open treden (vuren) worden links tegen de muur bevestigd, rustend op de verticale steunen (met ronding beneden), en rechterkant wordt bevestigd tegen leuning/scheiding (afronding langs boven). De wand bestaat uit twee x adobe bakstenen + 10cm pirplaat + gyproc. Mijn twijfel zit in de stevigheid van de trap op deze manier. Is een volledige ondersteuning aan de wand aangeraden ipv afzonderlijke steunen?

Bijlagen

• IMG_1528.jpeg
    IMG_1528.jpeg
    23,2 KB · Weergaven: 14
  • IMG_1529.jpeg
    IMG_1529.jpeg
    48,4 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1527.jpeg
    IMG_1527.jpeg
    49,8 KB · Weergaven: 14
  • IMG_1205.jpeg
    IMG_1205.jpeg
    45,5 KB · Weergaven: 15
  • 1f16dc2b-c23e-49b6-aef1-cce849a1c3c2.jpeg
    1f16dc2b-c23e-49b6-aef1-cce849a1c3c2.jpeg
    17 KB · Weergaven: 16

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.576
4.468
Aangezien je traptreden niet aan pirplaat met gips kan vastmaken, lijkt het me handig als je als basis van een rechte steektrap uit gaat. Dan kan je de muurboom op een paar plaatsen door de gips en pir aan de gemetselde muur vast zetten. Je tekeningen zijn voor mij niet duidelijk, maar dat kan prima aan mij liggen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.666
1.287
Enschede, Twente
Zoals nu bedacht moet je heel bevestigingsmiddelen gebruiken en gezien de opbouw van de wand kom je al snel uit bij draadeinden, chemisch verankerd en zelfs dan zal het moeilijk worden het stabiel te krijgen (10 cm PIR en gipsplaat doen niks, dus het moet uit de stenen komen).
Zelfs als het zou lukken qua sterkte, dan heb je nog een kluif aan het mooi arrangeren van de bevestiging, die natuurlijk in het zicht komt.

Een betere oplossing voor hetzelfde beeld is om gipsplaat en PIR ter plekke te verwijden en een boom te gebuiken, die je dan wegpoetst middels gipsplaat et cetera. De vertivale lamellen tegen de wand zijn dan niet constructief, maar puur ter decoratie.

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
815
212
Zoals nu bedacht moet je heel bevestigingsmiddelen gebruiken en gezien de opbouw van de wand kom je al snel uit bij draadeinden, chemisch verankerd en zelfs dan zal het moeilijk worden het stabiel te krijgen (10 cm PIR en gipsplaat doen niks, dus het moet uit de stenen komen).
Zelfs als het zou lukken qua sterkte, dan heb je nog een kluif aan het mooi arrangeren van de bevestiging, die natuurlijk in het zicht komt.

Een betere oplossing voor hetzelfde beeld is om gipsplaat en PIR ter plekke te verwijden en een boom te gebuiken, die je dan wegpoetst middels gipsplaat et cetera. De vertivale lamellen tegen de wand zijn dan niet constructief, maar puur ter decoratie.
Waarmee je een koude brug van formaat maakt. Lijkt me niet dat je daarvoor 10cm PIR hebt geplaatst. Gewoon een trapboom lijkt mij de aangewezen oplossing

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
730
1.167
Zuid West Drenthe
Tekening is voor mij ook niet geheel duidelijk.
Maar mijn inschatting is dat je het beste met trapbomen kunt werken.
Je trapconstructie is dan onafhankelijk van de muurconstructie, veel degelijker en eenvoudiger uit te voeren

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.