Trap dichtmaken

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
488
233
Groene Hart
Ja, ook ik wil een onze vuren trap gaan dichtmaken, en daarna schilderen.
Ik heb verschillende topics daarover doorgelezen op het forum, en ik zit nog met een vraag over de bolling.

Het is een vurenhouten trap, en ik wil met 18mm 'lightplex' (een licht soort multiplex van de hornbach) dat gaan dichtmaken. Ik kan alle 15 stootborden precies uit 1 plaat halen.

De bovenzijde van het stootbord infrezen in de bovenste trede is niet handig, dus ik wil een lat van 1x4 of een strook multiplex aan de achterzijde tegen de bovenste trede schroeven. (het is geen zichtlocatie)

Er wordt aangeraden om de bovenzijde van een stootbord aan de verste kanten 1 a 2 mm lager te maken, zodat in het midden een bolling ontstaat. (over de lengte iets rond maken). Vervolgens ga je voordat je monteert, eerst de bovenliggende trede naar boven toe opspannen, dan het stootbord vastmaken aan de achterzijde van de onderste trede, en dan laat je de spanning los van de bovenste trede.
Ik verwacht dan dat de bovenste trede vervolgens niet meer vlak is, maar bol is gaan staan omdat ik die spanning er op moest zetten voor het vastmaken van het stootbord.
Of is dat niet merkbaar?
Het zijn dikke vuren treden, je merkt wel dat ze inveren als je er op loopt, maar een stootbord met veel schroeven (en houtlijm) tegen de achterzijde van de onderste trede maakt de trede toch ook veel stijver?

En maakt het verschil als je de bovenzijde met high tack kit er tussen vast maakt aan de bovenliggende trede? (en natuurlijk schroeven aan de lat)
 

orf

Actieve deelnemer
5 mei 2020
26
29
Ik heb laatst de lightply van Hornbach gebruikt. Het is best troep. Een stukje schilderstape die ik eraf trok, zorgde er al voor dat ik het bovenste laagje fineer er deels af trok.

Voor stootborden zou ik een multiplex met een lakdraagfolie nemen. Dat maakt het schilderen later een stuk makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en mink

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
488
233
Groene Hart
"Zodat het stootbord alleen in zijn hart tegen de onderkant van de trede sluit"
Dank, @ZotVanHout , voor dit stukje van Joost de Vree.
Ik stelde me voor dat de bovenste trede bol ging staan, maar het is dus de bedoeling om een kiertje te laten aan de zijden van de trede: als het elkaar niet raakt, kraakt het ook niet.
Dus niet al te hard spanning zetten op de bovenste tree?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.882
2.838
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ken dit enkel theoretisch
dat type stootborden heb ik nog nooit gemaakt
de logica lijkt me dat je er wil voor zorgen dat het midden van de tredes ondersteund wordt, want daar buigen ze door
om zeker te zijn dat het stootbord het midden van de trede ondersteunt, maak je het daar iets hoger dan aan de buitenkanten
kraaklatten geven hetzelfde resultaat
als die niet in het zicht komen, zou ik daarvoor kiezen
je kan ze trouwens nadien nog altijd herplaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
488
233
Groene Hart
Ik moest kraaklatten even opzoeken, en vond dat het latten zijn die als versteviging onder een trede worden geplaatst, om juist het kraken te verminderen, en lijmen is dan beter dan alleen spijkeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.748
3.947
Als je geen sponning hebt waar de bovenkant van het stootbord in valt, kan je het ronde bovenkant verhaal verder laten voor wat het is. Je gaat je stootborden aan zowel de bovenkant, als de onderkant aan de traptreden vast spijkeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.469
1.254
Ulvenhout
Ik kan niet zeggen wat het beste is, maar ik heb de wellat aan de achterzijde geplaatst van het stootbord. Die stootborden waren bij mij gewoon recht en ik heb het geheel geschroefd.
Stootborden van 15mm multiplex en de wellat was een vuren latje van 20x20mm. Het geheel is overigens kraakvrij.

 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.469
1.254
Ulvenhout
Ik vond die werkwijze op meerdere plaatsen terug en vond het ergens wel logisch. Als je per ongeluk hard tegen het stootbord zou schoppen zou de lat het stootbord tegenhouden.
Ik vind het er ook netter uitzien van de voorzijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.386
750
Ik heb laatst de lightply van Hornbach gebruikt. Het is best troep.
Mee eens. Hornbach leverde een goed bruikbare kwaliteit multiplex maar heeft dit vervangen door Lightply.
Dat was bepaald geen verbetering. Lightply zal misschien milieutechnisch beter zijn (?) maar het lijkt niet bestand tegen enige mechanische belasting.
Scoort m.i. enkel een voldoende op lichtdichtheid.

Gelukkig heb ik zowel Hornbach als Bauhaus op boodschappenafstand (er gaat niets boven Groningen 😁).
Laatst bij Bauhaus een volle plaat 9mm Powerplex gehaald, Eucalyptus kern met licht roodbruine dekfineren.
Redelijk hard, mooi vlak met dichte zaagkanten en beiderzijds nagenoeg foutvrije oppervlakken.
En dat voor precies dezelfde prijs als het 9mm Hornbach product.

Ter geruststelling: voor de meeste andere producten heb ik geen voorkeur, meestal ga ik daarheen waar ik het gemakkelijkst mijn boodschappenlijstje kan afvinken.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
128
2
Wassenberg ( D )
Ik denk dat als je multiplex gebruikt, je de bovenzijde niet rond hoeft te maken! Vroeger heb ik lang op een timmerfabriek gewerkt en wij maakten toen de stootborden van 15 mm vuren planken. Dan is het wel belangrijk, wegens de krimp, om de stootborden boven rond te maken en met voorspanning te monteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.