Trap bekleden met eikenhout.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik moet een rechte vuren steektrap met stootborden voorzien van een eikenhouten bekleding. Op de trede komen plankjes van 15 mm dik en 55mm breed. Ze komen haaks op de trede. De neus wordt dan dus 38 plus 15 is 53 mm hoog. Aan beide zijden met een ronde kant. Hoe dik zou ik die neus maken en hoe te bevestigen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
de treden gaan 15 mm hoger liggen ? de klant beseft wat een verschil dat zeker bij het afdalen gaat maken, wanneer hij van de onderste trede stapt ?
wat is de reden om de plankjes haaks op de treden de leggen ?
je plaatst nieuwe treden én nieuwe stootborden ?
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
974
397
hilversum
Zou de voorkant ook 15 mm doen
Dan blijven de tree formaat hetzelfde alleen de trede zitten dichter op elkaar.
Kwa bevesteging komt er nog een alu/kunstof profiel over heen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De treden worden 15 mm hoger. Er veranderd dus niets aan de optrede. Aan de bovenkant komt er een vloer van 15mm dik en beneden ligt er nu al een tegelvloer van 10mm plus lijm, dus dat verschil merk je niet. De bekledingsplankjes komen haaks omdat dat mooier wordt gevonden. Er komen geen profielen op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De neus dekt de kopse kanten af. De plankjes worden gelijmd en genageld. De naden worden gevuld met bona mix & fill.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
De neus dekt de kopse kanten af. De plankjes worden gelijmd en genageld. De naden worden gevuld met bona mix & fill.
is het een optie om de plankjes vooraf in lange stroken te lijmen, nadien op maat van de treden te zagen, de neus er op te lijmen, en de overzettreden in zijn geheel met elastische lijm op de oude treden te zetten, waarbij je gewicht op de overzettreden zet ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De plankjes kunnen beter los blijven, dan kunnen ze allemaal een beetje werken. De neuslijst aan de plankjes lijmen, daar voorzie ik wat problemen mee, kopshout op langshout. Mijn zorgen gaan over de neus. Als ik hem te dun maak, wordt hij er misschien af getrapt. Ik kan hem alleen lijmen, of met een paar schroeven onder houten propjes vastzetten. Ik kan de trede en de lijst van een groef voorzien en daar een losse pen in lijmen. De lijst kan maximaal een 20 mm dik worden, anders komt hij voor de trapbomen uit en dat is niet mooi.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
974
397
hilversum
Enige wat bij me 123 opkomt.
Is de neus met een french cleat vast zetten.( of ander soort type verbinding )
Dan sluit de trap tree zelf de neus vast.

Het zou wat extra voorbereid werk zijn maar dan weet je zeker dat het nooit meer los komt.
En geen schroef/spijker gaten in de neus

Dus voor de beeld vorming.( ben slecht in tekenen :) )
Zou met 15 mm net moeten lukken.
Beetje lijm erbij doet wonderen.
Maar het kan ook het bier zijn wat spreekt :)
1643574314019.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
De plankjes kunnen beter los blijven, dan kunnen ze allemaal een beetje werken.
werken van losse plankjes zorgt voor zichtbare kieren
de totale werking is gelijk aan de som van de werking van de afzonderlijke plankjes
ik zou ze eerst als plaat aan mekaar lijmen, en nadien stroken op breedte van de treden zagen
De neuslijst aan de plankjes lijmen, daar voorzie ik wat problemen mee, kopshout op langshout.
heb je gelijk in
Mijn zorgen gaan over de neus. Als ik hem te dun maak, wordt hij er misschien af getrapt.
kan je de neus en de opzettreden niet met tand&groef of losse veer in mekaar werken ?
je zou de neus met een sponning kunnen maken, of zelfs in U-vorm
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Je kunt de neuslat ook van een sponning voorzien, zodat ie voor een deel ook óp de trede verlijmd wordt en niet alleen er tegen aan. Lijmoppervlak wordt groter en minder kans denk ik dat ie er af getrapt wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De neus hoeft niet aan de trapbekleding vast te zitten. Hij moet aan de bestaande trede vast komen. Ik kan er een l vorm van maken, maar dat is 20 keer extra werk.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Zoiets als dit? Lijkt me minder werk dan I- of U-vorm neuslat. Lijmen lijkt me dan voldoende omdat de veer van de trede de horizontale positie ‘blokkeert’.

(In jouw geval zijn de twee horizontale lagen uit het plaatje 1 laag eiken neem ik aan)
1643576946271.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Mooie foto. Dit is een overzettrede. Die moet je ook op een uitgesleten trap kunnen plakken. In mijn geval is het een nieuwe trap, dus het is niet noodzakelijk dat het liggende en staande deel aan elkaar vast zitten. Waar op de foto het plex in de neus zit, zou ik juist zeggen dat je de neus daar verzwakt. Ik denk meer dat het veiliger is om de neus met een losse pen in het midden van de trede te bevestigen. Maar de neus een l vorm geven, zodat er nog 15 mm op de trede draagt, klinkt ook goed. en dat is minder werk, omdat ik dan niet in de trede zelf hoef te frezen.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, heb op het moment geen schets materiaal voor handen.
Neuslat bv 25x53mm en daar een sponning van 38mm hoog (bestaande dikte tree) bij bv 16mm uitfrezen. Dat lijkt me (afhankelijk van voorhanden gereedschap) niet heel veel meer werk en de neuslat zit gelijk op de goede hoogte.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
De neus hoeft niet aan de trapbekleding vast te zitten. Hij moet aan de bestaande trede vast komen. Ik kan er een l vorm van maken, maar dat is 20 keer extra werk.
Maar de neus een l vorm geven, zodat er nog 15 mm op de trede draagt, klinkt ook goed. en dat is minder werk, omdat ik dan niet in de trede zelf hoef te frezen.
I-vorm komt 2 keer ter sprake
spreek je 2 keer over de neus ?
(wat bedoelen we hier met een i-vorm ? zoals bij een metalen profiel ?)

voor de neus denk ik aan deze vorm
de losse veer gaat ook in de nieuwe treden
de hoogte zou ik hoger nemen om te vermijden dat je bij een gering dikteverschil de oude neus er van onder ziet komen
1643580051311.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Zoals op je tekening, maar dan zonder de groef . Die 38 iets langer nemen, zodat er ruimte voor de lijm is en de onderkant toch gelijk is. de 35 misschien ook nog wat korter. Even testen wat visueel het mooiste is. Misschien toch aan de voorkant ruimte voor bijvoorbeeld 4 schroeven verzinken, zodat ik ze ook mechanisch kan bevestigen. Dan later gaten afdekken met propjes. Ook nog even in mijn houtvoorraad snuffelen wat ik heb.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zoals op je tekening, maar dan zonder de groef .
de groef zorgt er voor dat de plankjes van de treden niet opwippen
toegegeven . . . ik ga altijd voor de zekerste oplossing
zo ook 3 schroeven zetten waar 2 zouden volstaan
Misschien toch aan de voorkant ruimte voor bijvoorbeeld 4 schroeven verzinken, zodat ik ze ook mechanisch kan bevestigen. Dan later gaten afdekken met propjes.
of je schiet er brads in, en plamuurt de gaatjes
bij proppen heb je snel een verschil in tekening en kleur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.