Trap bekleden met eiken

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Kom je zo niet eerder in de problemen met de 'gang' van de trap. Loop je nog wel op een natuurlijk manier op en af de trap?
zelf wil ik namelijk de strook wel van de treden af zagen om de natuurlijke gang zo veel mogelijk te behouden.
Bij ons maakt het geen verschil, elke traptrede steekt ongeveer 3 cm over de oude trede heen. dus de gang blijft het zelfde. enige nadeel hiervan zoals eerder benoemd is dat de treden iets voorbij de trapbomen steken. dit opgelost door een dunne 7mm lat over de boom monteren.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Volgens mij verandert die toch niet.. de diepte ven de treden worden allemaal iets dieper, namelijk de dikte van de kopse kant die je er tegenaan zet..
Klopt, mocht je de bestaande treden inzagen, zaag ze dan wel allemaal even ver in. Dus of allemaal wel, of allemaal niet. Anders krijg je een rare looplijn. Ik zaag ze wel bijna altijd allemaal 1,5 a 2cm weg zodat de overzettrede binnen de bestaande trapbomen vallen
alleen de hoogte van de trede van de gang naar eerste trede verandert iets omdat de trede verhoogt worden...
Ik gebruik zelf regelmatig overzettreden, deze zijn 10mm dik + paar mm kit laag. Daar heb je geen hinder van. Ik durf niet te zeggen of dat met 2cm wel het geval is.
in mijn initiële plan was dit 2 cm, waar ik door de antwoorden ook van mening men dat dit veel te veel is..
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik denk persoonlijk trouwens dat die 2cm ook nog wel losloopt, de trede uit eerder geplaatste link zijn 16mm dik en 15mm a 16mm is wel gebruikelijk bij multiplex + eiken toplaag. Dit heb ik zelf op de trap naar de eerste verdieping en dat loopt gewoon goed. Ik kan me niet voorstellen dat die 4mm daar nog een verschil in maakt, maar geen ervaring mee.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Gewoon "eiken Tapis" googlen, tich aanbieders van. Breedtes zijn iets van 70, 90 of 120mm dacht ik
Ik kan het volgende op Marktplaats tegen:
Massief Eiken planken 3 mm

Zou dit dan ook niet interessant kunnen zijn? Tapis is rond de 7mm dacht ik maar dit is bijvoorbeeld 3mm. Zou dat genoeg zijn? Qua slijtage?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik lees dat er meer mensen zijn die hun trap hebben gerenoveerd, ieder op hun eigen manier, van zelf massieve panelen maken tot laminaat op maat zagen of kant en klare traprenovaties kopen en plaatsen. al met al veel en verschillende ervaringen.

Nu sta ik zelf op het punt om onze traprenovatie te gaan plaatsen maar ik begin te twijfelen over de toe te passen lijm. Bij de renovatie heb ik Zwaluw High Tack gekregen met de opmerking dat twee strepen lijm over de lengte van de trede voldoende is maar hier geloof ik niet helemaal in.

Mijn Situatie:
de treden zijn aan de voorkant afgesleten waardoor ze niet meer vlak zijn.
sommige treden kraken enorm, daarom wil ik van de meest krakende treden eerst de stootborden vervangen zodat deze weer netjes aansluiten.
De nieuwe overzet treden zijn 15mm dik waarvan een 5mm massieve eiken toplaag.

Mijn vraag,

Is de geleverde High Tack met de instructie voldoende om de treden goed vast te zetten en de stijfheid te vergroten, of kan ik beter bijvoorbeeld parketlijm en een lijmkam gebruiken zodat de trede overal vastgelijmd zit?

De bedoeling is dat de traprenovatie minimaal 15 jaar mee gaat.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik gebruik altijd traprenovatielijm van frenken. Werkt goed en als je dikke rupsen legt vangt het ook wel wat hoogte verschillen op van je huidige treden. Het is een wat soepelere lijm dan hightack
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Kraken komt voornamelijk door het doorzakken van de tredes in de wangen. Ik heb eerst alle stootborden op de tredes vastgeschroefd, van boven en beneden ( hoop dat dat duidelijk is)
De overzettredes met een lijmkam vastplakken lijkt me niet handig vanwege het opvangen van ongelijkheden. de overzettredes en het nieuwe stootbord geven de trap nog meer stabiliteit, en na het afkitten was er geen gekraak meer in mijn trap.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
  • Leuk
Waarderingen: StephanS

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Tapis is lamelparket, vaak gebruikt voor visgraatvloeren. De trend is om bredere stroken te gebruiken, want rustiger beeld in modernere woningen en dat is ook goed geschikt om trappen te bekleden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Tapis is volgens mij altijd massief hout. Veelal 6 tot 10mm dik en bevestigd op een houten ondergrond. Maar je komt het ook tegen in 22 mm in de bitumen gelegd op een steenachtige ondergrond en 25mm massief in messing en groef tegels, die op balkjes liggen. Tapis is frans voor tapijt. Dus eigenlijk de vloeren die in patronen worden gelegd. Lamelparket is meer bedoelt voor de doe het zelf markt. Heeft het uiterlijk van massief parket, maar het leg gemak en de stabiliteit van laminaat. Lamelparket kan je prima als trapbekleding gebruiken, maar je moet dan een oplossing voor de trapneus zoeken die je mooi vindt. Bijvoorbeeld een metalen of kunststof lijst, of een strook massief hout. Haaks op elkaar zetten heb je meestal niet genoeg houtdikte voor, om een duurzaam mooie hoek te maken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Geen lamel
Tapis is lamelparket, vaak gebruikt voor visgraatvloeren. De trend is om bredere stroken te gebruiken, want rustiger beeld in modernere woningen en dat is ook goed geschikt om trappen te bekleden.
Excuus typo; lamelparket moet strokenparket zijn.....
Idd massief hout, dus geen problemen met zichtzijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.