Trap bekleden met eiken

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Onze standaard vuren trap is aan een vernieuwing toe. Upstairs en andere trap renovatie bedrijven zijn wel heel erg kostbaar, dus het idee is om de trap zelf te bekleden met eiken. De houthandel had mooie eiken planken in 280x20 te koop, wat voor de meeste tredes voldoende is. Er zitten 2 kwart hoeken in de trap, deze tredes zullen dan verlijmd moeten worden, omdat deze in de hoek dieper zijn dan 28cm.
Het idee is om dus een volle plank te nemen, de trede te bekleden en een strook van de dikte van de bestaande trede er kops aan te lijmen zodat alle zichtzijdes met eiken bekleed zijn. Eventueel nog optioneel de stootborden met hetzelfde eiken bekleden, of deze gewoon wit te schilderen.

De vraag is:
- Krijg ik dat van 2cm massief eiken gemaakt, of moet ik op zoek naar 8mm eiken en dit verlijmen op multiplex... en zo ja, waarmee verlijm ik het eiken op de oude vuren tredes?
- de strook om de voorzijde te bekleden, als ik die met lamellos verlijm, is dat voldoende?
- als ik de stootborden niet bekleed, worden de tredes allemaal 2cm dieper, is dat nog praktisch?
- Afwerken wilde ik met Rubio of Skylit doen, is dit voldoende slijtvast en moeten er nog rubbers in, omdat het anders te glad wordt?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen, alvast bedankt
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Op zich kan dit met 20 mm dikke planken, maar ik zou voor dunnere planken gaan. Met de dikke planken ga je het hoogteverschil tussen de grond en eerste trede veranderen, wat niet fijn loopt. Hetzelfde geldt voor de bovenste trede en de hal. Dergelijke dikke planken hebben ook geen nut, want ze hebben geen dragende functie. Wel moet je rekening houden met het uitzetten van het hout.

Dunner eiken zou ik niet verlijmen op multiplex, want dan heb je 3 materialen die elk op een andere manier uitzetten/krimpen (vuren, multiplex en eiken). Bovendien maak je het zelf lastiger om een mooie voorzijde (zonder multiplex in het zicht) te krijgen.

De strook aan de voorzijde zou ik niet te dik maken, zodat de vorm van de oorspronkelijke trap zou veel mogelijk behouden blijft. De afmeting en wijze van bevestigen is afhankelijk van de dikte van het eiken gedeelte van de trede. Als je gaat voor bv 8 mm, dan kun je niet met een Lamello werken.

De meeste lakken en afwerkingen maken de trap redelijk glad. Ik zou kiezen voor een traplak dit extra grip geeft. Mocht je toch voor rubber gaan, hou er dan rekening mee dat wat je op de tredes trede zet dik genoeg is.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
je hebt toch ook overzettreden? deze bestaat uit 12mm multiplec met een 4mm toplaag eiken.
waarom deze niet gebruiken? hoef je ook de neus niet te verlijmen, en ze hebben ook hoektredes
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
je kan dit ook met laminaat

werkt heel gemakkelijk en eindeloze kleuren en houtpatronen. Afhankelijk van je huidige trap model kan je met hun trapprofielen heel eenvoudig je trap vernieuwen
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik schiet meestal brede tapis met flex lijm op trappen, dan kom je maar 7mm ofzo omhoog. Is ook redelijk makkelijk pas te maken en je kunt de voorzijdes er ook mee doen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb, na het gebruik van overzettreden op een trap waarbij de meeste tredes geen rechte zijkanten hebben, héél slechte ervaringen met de trapspin van de Hornbach, zo'n ding waarbij een soort van breinaalden er aan alle kanten uitsteken.

De volgende keer zou ik kleine dunne stukjes MDF tegen de zijkanten leggen en met een hete lijmpistool aan latten lijmen tot ik per tree het juiste profiel had. Bij zo'n spin wapperen die breinaalden ontzettend, ook in de hoogte, en ik vond het een onding.

Oh ja, en bij de eerste 2 of 3 treden zou ik zeker oefenen op een dun stuk mdf, want niets is zo lullig als voor een zaagfout een nieuwe overtrede te moeten gaan halen.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
je kan dit ook met laminaat

werkt heel gemakkelijk en eindeloze kleuren en houtpatronen. Afhankelijk van je huidige trap model kan je met hun trapprofielen heel eenvoudig je trap vernieuwen

Ik heb deze site bekeken, maar dit vind ik helemaal niets... bij laminaat of hout heb je een opstaande rand... die je volgens mij snel kaal loopt.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
je hebt toch ook overzettreden? deze bestaat uit 12mm multiplec met een 4mm toplaag eiken.
waarom deze niet gebruiken? hoef je ook de neus niet te verlijmen, en ze hebben ook hoektredes
Klopt, ik heb een paar sites bekeken, en die er voor mij bovenuit sprong was: Traprenovatie Complete set 15 eiken (2 Kwart draai) overzettreden

1000 euro voor 1 trap, dat is een goed alternatief voor zelf doen. Aan ruw hout zou ik 500 euro kwijt zijn ongeveer, dan nog lijm, kit, Rubio etc...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een andere optie is bv de Hornbach. Zij hebben een service waarbij je de trap digitaal opgemeten wordt en de treden worden gezaagd geleverd. Je kunt kiezen om deze zelf te plaatsen of ze te laten plaatsen. Het nadeel is dat antislip strips niet mogelijk zijn. Andere bouwmarkten leveren dezelfde service.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik heb jaaaren geleden van die 'CanDo' renovatietreden op mijn trap (één 90° draai) gelijmd. Bevalt nogsteeds prima. Wel goed vullende lijm gebruiken en een klein kiertje houden om kraken te voorkomen. Zo'n trapspin is inderdaad waardeloos.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Onze standaard vuren trap is aan een vernieuwing toe. Upstairs en andere trap renovatie bedrijven zijn wel heel erg kostbaar, dus het idee is om de trap zelf te bekleden met eiken. De houthandel had mooie eiken planken in 280x20 te koop, wat voor de meeste tredes voldoende is. Er zitten 2 kwart hoeken in de trap, deze tredes zullen dan verlijmd moeten worden, omdat deze in de hoek dieper zijn dan 28cm.
Het idee is om dus een volle plank te nemen, de trede te bekleden en een strook van de dikte van de bestaande trede er kops aan te lijmen zodat alle zichtzijdes met eiken bekleed zijn. Eventueel nog optioneel de stootborden met hetzelfde eiken bekleden, of deze gewoon wit te schilderen.

De vraag is:
- Krijg ik dat van 2cm massief eiken gemaakt, of moet ik op zoek naar 8mm eiken en dit verlijmen op multiplex... en zo ja, waarmee verlijm ik het eiken op de oude vuren tredes?
- de strook om de voorzijde te bekleden, als ik die met lamellos verlijm, is dat voldoende?
- als ik de stootborden niet bekleed, worden de tredes allemaal 2cm dieper, is dat nog praktisch?
- Afwerken wilde ik met Rubio of Skylit doen, is dit voldoende slijtvast en moeten er nog rubbers in, omdat het anders te glad wordt?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen, alvast bedankt
ik weet niet of je beschikking hebt over een vlak/vandiktebank. Maar ik heb het zo opgelost. via de kringloopwinkel voor een paar tientjes enkele eiken tafelbladen gekocht. Let op dat je wel massieve laden koopt. deze dun gezaagd en vervolgens tot 7 mm geschaafd. verlijmt tot formaat dat de volledige traptreden dekt. en met behulp van de candoo trapspin (zijn ook van andere merken) op maat gemaakt en op de oude traptreden gekit. Volgens mij met gewone polimax. De trap afgewerkt met glitsa https://www.verfwinkel.nl/glitsa-trappenlak-antislip-zijdeglans
. deze is voorzien van een antislip en ze werkt prima, en lijkt behoorlijk duurzaam.
heeft mij al met al ongeveer €150,00 gekost. nb de foto's zijn gemaakt toen e.e.a. nog niet helemaal afgewerkt was.
succes.
IMG_20210128_194448.jpgIMG_20210128_194548.jpg
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
ik weet niet of je beschikking hebt over een vlak/vandiktebank. Maar ik heb het zo opgelost. via de kringloopwinkel voor een paar tientjes enkele eiken tafelbladen gekocht. Let op dat je wel massieve laden koopt. deze dun gezaagd en vervolgens tot 7 mm geschaafd. verlijmt tot formaat dat de volledige traptreden dekt. en met behulp van de candoo trapspin (zijn ook van andere merken) op maat gemaakt en op de oude traptreden gekit. Volgens mij met gewone polimax. De trap afgewerkt met glitsa https://www.verfwinkel.nl/glitsa-trappenlak-antislip-zijdeglans
. deze is voorzien van een antislip en ze werkt prima, en lijkt behoorlijk duurzaam.
heeft mij al met al ongeveer €150,00 gekost. nb de foto's zijn gemaakt toen e.e.a. nog niet helemaal afgewerkt was.
succes.
Bekijk bijlage 129037Bekijk bijlage 129038
ohja, neus lat van massief eiken uit het zelfde eikenhout
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
ik weet niet of je beschikking hebt over een vlak/vandiktebank. Maar ik heb het zo opgelost. via de kringloopwinkel voor een paar tientjes enkele eiken tafelbladen gekocht. Let op dat je wel massieve laden koopt. deze dun gezaagd en vervolgens tot 7 mm geschaafd. verlijmt tot formaat dat de volledige traptreden dekt. en met behulp van de candoo trapspin (zijn ook van andere merken) op maat gemaakt en op de oude traptreden gekit. Volgens mij met gewone polimax. De trap afgewerkt met glitsa https://www.verfwinkel.nl/glitsa-trappenlak-antislip-zijdeglans
. deze is voorzien van een antislip en ze werkt prima, en lijkt behoorlijk duurzaam.
heeft mij al met al ongeveer €150,00 gekost. nb de foto's zijn gemaakt toen e.e.a. nog niet helemaal afgewerkt was.
succes.
Bekijk bijlage 129037Bekijk bijlage 129038
nog een aanvulling, ik heb er niet voor gekozen of een strook van de oude treden af te zagen, daardoor komen de treden wat meer naar voren. gevolg is dat ze net voorbij de zijkant/trapbomen steken. dit opgelost door de trapbomen iets te verhogen met een passende lat en beide zijden. De stootborden heb ik ook vernieuwd met MDF platen en profiellatje onder de trede.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
nog een aanvulling, ik heb er niet voor gekozen of een strook van de oude treden af te zagen, daardoor komen de treden wat meer naar voren. gevolg is dat ze net voorbij de zijkant/trapbomen steken. dit opgelost door de trapbomen iets te verhogen met een passende lat en beide zijden. De stootborden heb ik ook vernieuwd met MDF platen en profiellatje onder de trede.
Heel netjes en goed idee, thanks.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Ik heb deze site bekeken, maar dit vind ik helemaal niets... bij laminaat of hout heb je een opstaande rand... die je volgens mij snel kaal loopt.
Dat van die opstaande rand die je kaal loopt snap ik niet. Voordeel nu is dat de vloer beneden, boven en trap hetzelfde zijn, lekker strak. 15jaar geleden gedaan en heeft 2 tieners overleefd…
 

Bijlagen

  • 3CCA069E-C020-4952-AA51-B8746ABF7BBC.jpeg
    3CCA069E-C020-4952-AA51-B8746ABF7BBC.jpeg
    49,9 KB · Weergaven: 56
  • C46CFC6E-6FFC-4397-836A-11AFB4B5F404.jpeg
    C46CFC6E-6FFC-4397-836A-11AFB4B5F404.jpeg
    54,6 KB · Weergaven: 55
  • 7A33519A-1E74-4C7A-9635-E96D4CD5A1DC.jpeg
    7A33519A-1E74-4C7A-9635-E96D4CD5A1DC.jpeg
    37,4 KB · Weergaven: 54
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
nog een aanvulling, ik heb er niet voor gekozen of een strook van de oude treden af te zagen, daardoor komen de treden wat meer naar voren. gevolg is dat ze net voorbij de zijkant/trapbomen steken. dit opgelost door de trapbomen iets te verhogen met een passende lat en beide zijden. De stootborden heb ik ook vernieuwd met MDF platen en profiellatje onder de trede.
Kom je zo niet eerder in de problemen met de 'gang' van de trap. Loop je nog wel op een natuurlijk manier op en af de trap?
zelf wil ik namelijk de strook wel van de treden af zagen om de natuurlijke gang zo veel mogelijk te behouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mboots

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Dat van die opstaande rand die je kaal loopt snap ik niet. Voordeel nu is dat de vloer beneden, boven en trap hetzelfde zijn, lekker strak. 15jaar geleden gedaan en heeft 2 tieners overleefd…
Op jou fotos lijkt er geen verhoging te zitten in het voorste profiel, dan heb ik wellicht niet goed naar de filmpjes gekeken op de site... maar wat ik wel zie op jou fotos is dat er een kier tussen de trede en het voorste profiel lijkt te zitten??
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Kom je zo niet eerder in de problemen met de 'gang' van de trap. Loop je nog wel op een natuurlijk manier op en af de trap?
zelf wil ik namelijk de strook wel van de treden af zagen om de natuurlijke gang zo veel mogelijk te behouden.
Volgens mij verandert die toch niet.. de diepte ven de treden worden allemaal iets dieper, namelijk de dikte van de kopse kant die je er tegenaan zet.. alleen de hoogte van de trede van de gang naar eerste trede verandert iets omdat de trede verhoogt worden...
in mijn initiële plan was dit 2 cm, waar ik door de antwoorden ook van mening men dat dit veel te veel is..

in mijn ogen heb ik nog steeds 2 opties:
- Zelf eiken planken kopen, eventueel herzagen tot 7-8mm, of zo kopen natuurlijk als dat beetje kostengunstig mogelijk is.
- kant en klare overzet tredes kopen en alleen passend zagen..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Volgens mij verandert die toch niet.. de diepte ven de treden worden allemaal iets dieper, namelijk de dikte van de kopse kant die je er tegenaan zet.. alleen de hoogte van de trede van de gang naar eerste trede verandert iets omdat de trede verhoogt worden...
in mijn initiële plan was dit 2 cm, waar ik door de antwoorden ook van mening men dat dit veel te veel is..

in mijn ogen heb ik nog steeds 2 opties:
- Zelf eiken planken kopen, eventueel herzagen tot 7-8mm, of zo kopen natuurlijk als dat beetje kostengunstig mogelijk is.
- kant en klare overzet tredes kopen en alleen passend zagen..
Nogmaals; je hoeft niet te herzagen, je kunt gewoon eiken tapis kopen en verlijmen. Dat is betaalbaar en snel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.