Toognagels

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hallo Allemaal,

Welke diameter toognagels kan ik het beste gebruiken voor een gebint uit 15x15cm douglas balken?
De korbelen zijn 10x10cm.
En welk materiaal toognagel kun je het beste gebruiken? Ik zie op internet overal eiken toognagels te koop maar geen douglas.
Heeft dat een reden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Smallie
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Allemaal,

Welke diameter toognagels kan ik het beste gebruiken voor een gebint uit 15x15cm douglas balken?
De korbelen zijn 10x10cm.
En welk materiaal toognagel kun je het beste gebruiken? Ik zie op internet overal eiken toognagels te koop maar geen douglas.
Heeft dat een reden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Smallie
Er is een regel, zoiets als breedte verdeeld 8 maal maar ik zou niet groter als 20 mm en niet smaler als 15 mm voor zulke balken. Zorg dat als je ze van een handelaar gaat kopen dat het niet gezaagd, gedraaid of gefreesd hout is. Dan heb je deuvels en geen toognagels. Het best materiaal voor een toognagel is robinia.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Toognagels zijn zelf goed te maken, voor mijn 20/20 eiken balken ben ik uitgegaan van 25mm doorsnede, kan me goed vinden in de 20mm suggestie van Ernest, nog kleiner zou ik esthetisch wat minder vinden.
Zelf heb ik het als volgt aangepakt:
Uit eiken resthout 20/20 4/4cm vierkante pennen gehaald, bijl op de kop van het hout en een paar klappen met een moker op de bijl. Dan splijt het mooi met de draad mee.
Vervolgens een hulpstuk gemaakt voor de zaagtafel, de pennen stuk voor stuk ingespannen en langs de aanslag van de zaagtafel laten lopen, telkens een stukje verdraaid, zo krijg je "rondhout"
De afstand tussen schroef en zaagblad is dan uiteraard de halve diameter, bij mij ongeveer 27mm. De punten van de schroeven heb ik afgeslepen daar ze de neiging hadden met het draaien eruit te lopen.
IMG_3554.jpg
Vervolgens met de handschaaf bijwerken zodat ze strak passen. Een plankje gemaakt met 2 latjes parallel waar de nagel strak tussen zit en 2 gaten, 1 van 26mm waar het grootste deel van de nagel groetendeels doorheen past en 1 van 25mm waar hij voor de helft in gaat. In het gebint resulteert dat in de gewenste passing bij mij.
Per toognagel in totaal denk ik geen 10 minuten werk.

Weet niet of deze volgens de vakmensen onder ons er bij door kan maar het zit als een huis en de draad zit mooi in de lengte.
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hoi Ernest,

Waarom een kantige toognagel je voorkeur? Kun je die er beter inslaan? of gaan minder vaak kapot?

En zou je later nog goed kunnen zien dat de toognagels van een ander material zijn als je eiken neemt?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
met jouw welnemen reageer ik ook ff Smallie.
Die van van mij zijn zeker niet perfect rond, zit dan beter vast, inslaan gaat niet makkelijker hierdoor maar prima te doen, vind het ook beter staan, wat nostalgisch
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
met jouw welnemen reageer ik ook ff Smallie.
Die van van mij zijn zeker niet perfect rond, zit dan beter vast, inslaan gaat niet makkelijker hierdoor maar prima te doen, vind het ook beter staan, wat nostalgisch
De scherp hoeken die grijpen beter in het hout dus minder een frictie grijp en meer een mechanische.
Robinia is geen eik. Maar ik zie net zo vak in de ouwe werk toognagels van douglas (uitheemse) als eik. Ik heb, (met tegenzin) ook esschen gebruikt maar dat is ongedierte gevoelig hout dus beter vermijden.
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
In de boerderijbouw heb ik bij een restauratie in de jaren zeventig tientallen toognagels gemaakt, samen met een oude timmerman. Deze deed het nog op manier zoals ze het vroeger deden. Het is moeilijk om zo 1,2,3 te beschrijven zonder tekening erbij. De spanten waren zo'n 30x 40 cm (eiken) de korbelen minder zwaar. De toognagels waren zo'n 40 cm lang. We gebruikten het zelfde hout als de spanten en hadden een diameter van 2 cm.

De toognagels werden 8 hoekig met de hand geschaafd (niet gekloofd, wat op zich wel sterker is, maar vaak ook te kromme toognagels opleverde). Ze waren over de totale lengte ook 1 mm taps.
Uiteindelijk hebben we de spanten met deze toognagels opgesloten (3 per pen en gat. Let wel: de pen alleen al was 10 cm dik en het gat was 30 cm diep). De korbeels werden ook met de toognagels opgesloten. Daarna plaatste een hijskraan de spanten op de poeren. Dan hingen de spantbenen aan de toognagels. (deze spantbenen waren meer dan 8 meter lang, geheel uit eiken en 30 x 40 cm).
Ze gaven geen krimp en de toognagels zitten er nog steeds goed in.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey Ernest, Dat zijn mooie filmpjes die je maakt.
Heb er net even wat bekeken, het echte ouderwetse handwerk.
Wil dat zelf ook meer gaan doen, kan alleen de tijd er nog niet voor vinden....
je hebt ook wel een mooie schaafbok. Heb er zelf al eens eentje gemaakt, quick and easy, maar die klemt niet helemaal goed.
Zie dat jij een leertje op de bovenste klembalk hebt, dat kan al wel de oplossing zijn.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hey Ernest, Dat zijn mooie filmpjes die je maakt.
Heb er net even wat bekeken, het echte ouderwetse handwerk.
Wil dat zelf ook meer gaan doen, kan alleen de tijd er nog niet voor vinden....
je hebt ook wel een mooie schaafbok. Heb er zelf al eens eentje gemaakt, quick and easy, maar die klemt niet helemaal goed.
Zie dat jij een leertje op de bovenste klembalk hebt, dat kan al wel de oplossing zijn.

De schaafbok heb ik voor mijn dochter gemaakt daarom is het op kindermaat. De leer helpt meestal tegen beschadiging van het werkstuk door de klem.
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Leuke toognagels gevonden bij een houthandel in de buurt.
Zijn alleen naar 15mm dik en 18cm lang.
Denk dat het te iel is voor 15x15 balken.
Wat is jullie mening?

Groeten,

Smallie
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bekijk bijlage 53094
Bekijk bijlage 53095
Bekijk bijlage 53096

Leuke toognagels gevonden bij een houthandel in de buurt.
Zijn alleen naar 15mm dik en 18cm lang.
Denk dat het te iel is voor 15x15 balken.
Wat is jullie mening?

Groeten,

Smallie
Nep, nep, nep. Dat zijn geen toognagels maar een houten nagel. Die sla je in een gaat in een reeds in elkaar gemonteerde pen en gat verbinding nadat je een gat in een keer door balk en pen heeft gemaakt.
Dat zie je omdat er geen punt op die de versprongen gat kan pakken en toogen. Het betekenis van "toog" moet je een keer opzoeken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik sluit me aan bij Ernest.

Daarbij zijn ze te kort voor een 15cm balk, zou ze dan toch minimaal 25 cm lang willen hebben, hoever je ze erin krijgt is vooraf niet te zeggen. Ik zaag ze op een paar cm af nadat ze erin gemept zijn, mooi gezicht en handig om een jas aan op te hangen:)
Zou zelf ook voor 15cm balken naar 20mm gaan. Verder: zelf maken van resthout kost alleen wat moeite, geen €
 

JanvanLoon

Nieuw lid
7 feb 2019
1
0
Ben het ook met Ernest en Bert eens. De doorsnede van 15 mm is als maat wel goed.

goeden dag,

ben nieuw hier en ook bezig met een overkapping in douglas 15x15 balken pen gat verbinding.

nu is alleen mijn vraag doe je er 1 of 2 toognagels in?

mvg Jan van Loon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.