Toffelzaag / gents saw kopen

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Hoi,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een behoorlijke toffelzaag, maar de specs die ik zoek lijken nergens te koop in nederland...

Vroeger veel met een toffelzaag gewerkt en ik ben nog niet bereidt om een klein vermogen aan een fancy zwaluwstaartzaag uit te geven.
Ik zoek dan ook een toffel zaag van rond de 25cm, 16-17tpi (zodat handscherpen nog beetje te doen is).

Dit is ook exact wat Paul Sellers adviseert. Bij baptist zie ik alleen modellen met 20tpi...

Nog tips? Of wat is jullie ervaring?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen

Of de kirschen zaag ook herslijpbaar is weet ik niet dat zou je moeten uitzoeken. HBM heeft er ook een voor 3 euro (kwaliteit geen idee maar ik heb er weinig vertrouwen in)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb een tijd geleden de William Greaves gekocht bij Fine-tools na advies op het forum. 15 tpi, 250 mm lengte (10"). Gent's saw voor zwaluwstaarten, 15 of 20 tpi?

Zonder vergelijk met soortgelijke zaken, kan ik wel zeggen dat ik erg tevreden ben ermee. Zoals geleverd werkt die al goed, met een keer slijpen en wat zetting eruit halen (ook op advies van hier) helemaal top.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539


Of de kirschen zaag ook herslijpbaar is weet ik niet dat zou je moeten uitzoeken. HBM heeft er ook een voor 3 euro (kwaliteit geen idee maar ik heb er weinig vertrouwen in)
De Kirschen is herslijpbaar, en dat is maar goed ook: uit de doos zaagt die voor geen moer. Eenmaal herslepen, en de hoek van de tanden veranderd, zal het een prima zaag opleveren.

Ulmia heeft of had er,tot voor kort ook. Moet iets van een 14 tpi hebben en dat is prima voor zwaluwstaarten. Ook eerst te herslijpen daarna prima spul.

Zelf vind ik 17 tpi te fijn, en mijn 16 tpi gebruik ik ook niet meer voor houtverbindingen. Voor mij: 14 of 15 tpi voor zwaluwstaarten in halfduims hout.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch

Of de kirschen zaag ook herslijpbaar is weet ik niet dat zou je moeten uitzoeken. HBM heeft er ook een voor 3 euro (kwaliteit geen idee maar ik heb er weinig vertrouwen in)
Die Pax kun je ook voor 8 euro minder halen bij Dieter Schmid.


Nadeel, 9,90 verzendkosten. Maar misschien hebben ze nog ander leuk spul voor je?
 
  • Leuk
Waarderingen: Piepeloen

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Als je specifiek een zwaluwstaartzaagje zoekt kun je ook kijken bij de japanse zagen.
Ik gebruik bij mijn zwaluwstaarten een gyokucho 372 tatebiki noko dozuki zaag.
Super dun zaagje en het blad is eventueel te vervangen
 

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
dank voor de reacties!
Ik heb nog wat meer bits en pieces nodig dus die verzendkosten komen wel goed bij fine-tools. (lijkt dat de rest van de prijzen best OK zijn)
Ga voorlopig even voor die greaves inderdaad.

Japanse zagen zijn niet echt mijn ding
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Die Pax kun je ook voor 8 euro minder halen bij Dieter Schmid.


Nadeel, 9,90 verzendkosten. Maar misschien hebben ze nog ander leuk spul voor je?
Beste Aardappel,

Vaak kun je spullen ergens wel goedkoper kopen. Bedenk wel dat de overheadkosten hier in nederland hoger zijn dan in Duitsland.
Het belangrijkste vind ik dat je hier een hele mooie winkel in Arnhem hebt waar je goed advies kunt krijgen en waar heel veel spullen liggen voor houtbewerkers. Daar betaal ik graag iets meer voor. Met nadruk op iets. Ja je kunt ook bij Dieter langs gaan ligt ook op een industieterrein en zit een hoog. Ik moest de deur zoeken. Zoek je messen en japans kookgerei moet je dat zeker een keer doen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
dank voor de reacties!
Ik heb nog wat meer bits en pieces nodig dus die verzendkosten komen wel goed bij fine-tools. (lijkt dat de rest van de prijzen best OK zijn)
Ga voorlopig even voor die greaves inderdaad.



prima, die hebben 15 tpi. Je neemt best de langste die er is, dat is 250 mm.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Piepeloen

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Beste Aardappel,

Vaak kun je spullen ergens wel goedkoper kopen. Bedenk wel dat de overheadkosten hier in nederland hoger zijn dan in Duitsland.
Het belangrijkste vind ik dat je hier een hele mooie winkel in Arnhem hebt waar je goed advies kunt krijgen en waar heel veel spullen liggen voor houtbewerkers. Daar betaal ik graag iets meer voor. Met nadruk op iets. Ja je kunt ook bij Dieter langs gaan ligt ook op een industieterrein en zit een hoog. Ik moest de deur zoeken. Zoek je messen en japans kookgerei moet je dat zeker een keer doen.

Support the local is inderdaad belangrijk. Ben een keer bij Baptist binnengeweest na een rondje naar AF voor hout.
Waar zit Dieter dan? Op hun site zie ik alleen Berlijn staan...
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Beste Aardappel,

Vaak kun je spullen ergens wel goedkoper kopen. Bedenk wel dat de overheadkosten hier in nederland hoger zijn dan in Duitsland.
Het belangrijkste vind ik dat je hier een hele mooie winkel in Arnhem hebt waar je goed advies kunt krijgen en waar heel veel spullen liggen voor houtbewerkers. Daar betaal ik graag iets meer voor. Met nadruk op iets. Ja je kunt ook bij Dieter langs gaan ligt ook op een industieterrein en zit een hoog. Ik moest de deur zoeken. Zoek je messen en japans kookgerei moet je dat zeker een keer doen.
De ene keer bestel ik bij Baptist, de andere keer bij Dieter, dan weer lokaal, en soms bij een international.
Soms moet ik het snel, en goedkoop hebben, de andere keer wil ik raad en ga ik naar de winkel en betaal ik meer.
Het is niet zo dat ik standaard bij Baptist bestel. Ik kom daar nooit, en ga er waarschijnlijk ook nooit naar toe, en ze zijn niet goedkoop. Dan haal ik het liever hier in de buurt bij een winkel zonder internetshop.

Maar dat moet ieder voor zich bepalen.
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
De Kirschen is herslijpbaar, en dat is maar goed ook: uit de doos zaagt die voor geen moer. Eenmaal herslepen, en de hoek van de tanden veranderd, zal het een prima zaag opleveren.
Ik kan dit bevestigen! Tijdje geleden begonnen met dit zaagje en het verschil voor en na slijpen was gigantisch! Slijpen is heel simpel, zaagvijltje van Bahco werkt top en met een minuut of 5 heb je de zaag vlijmscherp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.