Gent's saw voor zwaluwstaarten, 15 of 20 tpi?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ik ben voor mezelf een kerstcadeautje aan het uitzoeken: een mooie Gent's saw, of toffelzaag in goed Nederlands, voor het fijnere werk. Dat zal voornamelijk zwaluwstaarten zijn in planken van 1-4 cm. dikte.

Ik twijfel tussen twee zagen: een Williams & Greaves met 15 tpi of een Pax met 20 tpi. Beide zijn in 250 mm (10") verkrijgbaar.

De zaag komt naast mijn Sandvik kapzaag (300 mm, 13 tpi). Die vind ik te grof voor kleine zwaluwstaarten, maar werkt goed voor afkorten of pen-gat bij grotere werkstukken.

Een toffelzaag van 250 mm en 15 tpi komt dichtbij het werkgebied van de Sandvik. Ik zou de Sandvik dan op afkorten kunnen slijpen om meer verschil te maken, al kan ik er nu prima mee afkorten terwijl die op schulp (rip) is geslepen.

Met 20 tpi is het verschil met de Sandvik natuurlijk groter. Mijn grootste twijfel: heeft het zin om 20 tpi te nemen? Het zaagt langzamer, is volgens mij best lastig te slijpen en de meerwaarde in de snede lijkt beperkt van wat ik lees.

Wat is jullie advies, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
In het algemeen zijn de meningen verdeeld, vandaar nu specifiek de vraag wat goed past naast mijn huidige zagen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Paul,
Je slijpt dus ook je zagen.
Ik heb veel ervaring met toffelzagen , slijpen en zagen, en zwaluwstaarten. Neem de 15 tpi en een forse lengte . Met 250 mm bladlengte heb je prima spul. Korter zou ik niet gaan. Ik heb er ook een aantal kortere, maar wat langere streken kunnen geven is meer in vehouding met de motorische mogelijkheden van de arm. Dus mijn toffelzagen van 250 mm doen het werk.
Maakt weinig uit of het een schulp of afkortzaag is, maar het schulpzagen zijn nu eenmaal gemakkelijker te slijpen. Men heeft er maar één nodig en doet er het schulpen en het afkorten mee. De zetting hou ik minimaal, echt mininmaal, bijsturen is er niet meer bij, maar afwijken ook niet. Om dat laatste is het natuurlijk te doen.

Zelf hou ik van agressieve zagen dus ik heb er een aantal van 15 tot 12TPI die loodrecht op de tandlijn zijn hervijld.
De zaag "laten zweven" bij het starten van de snede. Ik start altijd met een duw beweging, niet met het meer gebruikelijke naar achter trekken van de zaag.

Ik heb er ook die ik een afkortvertanding heb gegeven.

Het zijn wel geen A merk toffelzagen .

Nieuw , zelf uit de rekken in de winkel uitgezocht, kostte ze mij laatst ( één jaar geleden) 4,03 euro, BTW inclusief. Natuurlijk zagen die niet naar behoren voor die prijs, rotte tanden zeg maar. Ik koop ze per 4 of zo om nog eens lekker te vijlen. Lengte van het blad 250 , de oorspronkelijke TPI is 14. De TPI hou ik meestal aan, de tandvorm nooit. Af en toe hertand ik er wel eens één , om te kunnen vergelijken met een andere vertanding (TPI en geometrie.)

Ik heb er dus een kleine collectie van en werk er steeds graag mee en zaag er ook zwaluwstaarten mee.

20 tpi zou in heel dun hout ( laten we zeggen tot 5 mm of zo) wel voordelen hebben. Ik heb zo geen zaag dus doe ik alles met wat ik heb, ook al is het heel dus, en het lukt wel altijd, ...dus ik moet geen
Het vijlen van 20 TPI?
Moet je heel jonge ogen voor hebben.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Je kan ook eens kijken bij de japanse zagen (dozuki).
dit zijn hele fijne zagen,zeker voor zwaluwstaarten.
Tot 2 cm dikte is zeker geen probleem,zelf slijpen is wel een dingetje.
Deze zagen zijn redelijk goedkoop en bij de meeste kan je reserve bladen krijgen.
bij de duurdere zagen is dit meestal niet,Is geen zaag voor beginners,zeker de duurste niet.
Voor westerse zagen zie reactie Ornament
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Dat zijn duidelijke antwoorden, bedankt!
Je slijpt dus ook je zagen.
Dat probeer ik wel ja. Ik moet nog meer oefening krijgen, vooral met zetten. Maar de eerste keren vijlen op een goed gezette zaag gaven een bevredigend resultaat.
Ik heb veel ervaring met toffelzagen , slijpen en zagen, en zwaluwstaarten. Neem de 15 tpi en een forse lengte . Met 250 mm bladlengte heb je prima spul. Korter zou ik niet gaan. Ik heb er ook een aantal kortere, maar wat langere streken kunnen geven is meer in vehouding met de motorische mogelijkheden van de arm. Dus mijn toffelzagen van 250 mm doen het werk.
Maakt weinig uit of het een schulp of afkortzaag is, maar het schulpzagen zijn nu eenmaal gemakkelijker te slijpen.
Helder. Ik twijfelde ook al of 200 mm niet te kort zou zijn.
Met een toffelzaag van 250 mm en 15 tpi heb ik denk ik alsnog genoeg afstand tot de Sandvik, die dan perfect blijft voor afkorten en grotere verbindingen.
Het vijlen van 20 TPI?
Moet je heel jonge ogen voor hebben.
Dat heb ik op zich nog, maar ik heb weinig zin in dat gepriegel als het weinig meerwaarde biedt.

Je kan ook eens kijken bij de japanse zagen (dozuki).
dit zijn hele fijne zagen,zeker voor zwaluwstaarten.
Tot 2 cm dikte is zeker geen probleem,zelf slijpen is wel een dingetje.
Ik heb nog nooit met Japanse gewerkt, maar ik vind het een groot nadeel dat ik ze niet kan slijpen. Het had weinig gescheeld of ik had een set Japanse zagen, totdat ik merkte hoe snel slijpen ging (en ik de Sandvik van mijn opa kreeg).

Bottom line: William & Greaves in 250 mm, 15 tpi is onderweg!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Ik wil (misschien) wat zagen voor mijzelf gaan maken volgend jaar. Al jaren heb ik daar 2 machines voor van Foley. Een pons om de tanden te stansen en een vijlmachine. De mallen hiervoor gaan niet verder dan 16 tanden. Dus ik maak hier uit op dat daar vroeger geen of te weinig vraag naar was. Zelf heb ik ook nog een veritas liggen met een fijnere vertanding dan 16. Deze moet ik wel slijpen maar mijn ogen zijn niet meer zo goed als toen ik de zaag kocht. Voor mij een reden om ze niet fijner te maken. Daarnaast heb ik nog enkele japanners en die zijn er wel fijner. Bot is bij mij (gebruiken voor gipsplaat ed) weggooien.
Wil je echt heel fijn werk doen dan is er nog een fijn zaagmachientje van Bridge City die heel fijn zaagt heb ik me laten vertellen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Gefeliciteerd met je aankoop. De zetting zal mogelijk te breed zijn maar dat is te verminderen. Mijn zagen krijgen allemaal een minimale zetting, dat schreef ik al eens. Dat maakt een wereld van verschil . Het zaagbeeld wordt rechter en tevens gladder.

Eigenaardig infoverschil over deze zaag:

Ik lees overal dat die toffelzaag , Williams & Greaves met 15 tpi en 250 mm lengte herslijpbare tanden heeft. Bij Finetools. Bij Thomas Flinn - Garlick zelf en dat is de producent van de Williams & Greaves zagen.

https://www.flinn-garlick-saws.co.u...ick_Guide_to_The_Differences_In_Our_Saws.html


Bij Baptist zie ik echter: (citaat door copy en paste)

"Productinformatie

Willeam Greaves toffelzaag voor het zagen van hout en kunststof. Met 0.5 mm dun zaagblad voor 0.7 mm zaagsnedes. De fijne vertanding met geharde tanden blijft lang scherp maar is daardoor niet zelf te vijlen.
De extra verstevigde rug draagt bij tot stabiel zagen. De rug zorgt er echter wel voor dat de maximaal te zagen diepte 45 mm is. "

Blijkbaar heeft Baptist een exclusieve versie....


groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Gefeliciteerd met je aankoop. De zetting zal mogelijk te breed zijn maar dat is te verminderen. Mijn zagen krijgen allemaal een minimale zetting, dat schreef ik al eens. Dat maakt een wereld van verschil . Het zaagbeeld wordt rechter en tevens gladder.
Dankje! De zetting verminderen is nog wel te doen, ik heb daar een fijn lichtgewicht bolhamertje voor. Op den duur zal ik wel een zettang moeten aanschaffen denk ik.
Eigenaardig infoverschil over deze zaag:

Ik lees overal dat die toffelzaag , Williams & Greaves met 15 tpi en 250 mm lengte herslijpbare tanden heeft. Bij Finetools. Bij Thomas Flinn - Garlick zelf en dat is de producent van de Williams & Greaves zagen.
Bijzonder.. ik heb in ieder geval bij Fine-Tools besteld, zou goed moeten gaan!

Je kan het altijd proberen.ik heb de gyokucho 372 dozuki.
Zaag ik al,ik denk 2 jaar mee.nog nooit vervangen.
Reserveblad is ongeveer 28 euro.
Veel plezier met je toffelzaagje.
Voor 28 euro heb ik mijn toffelzaag + vijl, dan kan ik een leven lang vooruit. Maar ik wil een Japanse zaag wel eens proberen. Binnenkort eens bij een vriend van me langsgaan.

@Wim Kluck mooie historische achtergrond erbij, dankje! Ze zullen vroeger vast ook fijnere zagen hebben gehad, maar die waren waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd. Ik houd wel van die filosofie; weinig poespas in het gereedschap en vooral goede techniek.
En mocht je aan het zagen maken toekomen, ik ben wel benieuwd!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ga je met een bolhamer (bolle banen (slagvlakken)) tanden van een zaag te lijf?

Er is een betere manier, gebruikt door zagenslijpers.
Neem twee hardhouten latjes en pers daartussen de tanden in een metalen bankschroef. Je verzet de zaag tot als alle tanden tussen de bekken van de bankschroef zijn geweest. Heb je nog een te grote zetting , dan herhaal je het en perst harder. Dit geeft een gelijkmatige zetting.

Indien je de zaag echt veel gebruikt zal je meerdere zagenvijlen nodig hebben , tijdens je leven

PS Wim Kluck heeft al een aantal prachtige zagen gemaakt, echt top. Is zelf een A-merk. Ergens te bewonderen, hier op het forum....

groeten,
Ornament

www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ga je met een bolhamer (bolle banen (slagvlakken)) tanden van een zaag te lijf?

Er is een betere manier, gebruikt door zagenslijpers.
Neem twee hardhouten latjes en pers daartussen de tanden in een metalen bankschroef. Je verzet de zaag tot als alle tanden tussen de bekken van de bankschroef zijn geweest. Heb je nog een te grote zetting , dan herhaal je het en perst harder. Dit geeft een gelijkmatige zetting.
Goed punt. Ik dacht dat een kleine bolhamer makkelijk is om elke tand precies te kunnen raken.
Die truc met de bankschroef kan waarschijnlijk ook met een normale bankschroef? Ik heb geen metalen. Ik heb wel wat purperhart liggen om tussen te klemmen.

UIt interesse, hoe zou je zetting vergroten op zo'n kleine tanden?
PS Wim Kluck heeft al een aantal prachtige zagen gemaakt, echt top. Is zelf een A-merk. Ergens te bewonderen, hier op het forum....
Ik ga eens zoeken!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Paul,

Zal allicht gaan in een gewone bankschroef, indien je centreert op de spindel: links en rechts evenveel stelt. Ik zou iets van een 10 cm, dus tussen handhouten latjes van 10 cm , tegelijk proberen te persen. De tandjes springen altijd iets terug, en dat zal de juiste zetting geven. De rest van de tanden doe je overlappend met de serie die al geperst is.

De zetting vergroten doe ik, bij mij, met een zettang van Somax, de versie fijne stamper.

Op mijn werk zijn er 2 Somax, oorspronkelijk met brede stamper. Bij één ervan heb ik het actieve gedeelte van de stamper verfijnd, zodat er zagen met kleine tandjes , zoals toffelzagen, gezet kunnen worden.
Deze dingen werken prima, voor ons doel, ik ben er nog steeds blij mee.
Iemand die niets anders doet dan zagen slijpen zal beter naar een andere uitkijken.

Somax is een copie van de Eclipse zettang , allicht een vroeger model,. Tegenwoordig zijn de Somax zettangen niet meer te verkrijgen. Met de huidige Eclipse zettangen heb ik geen ervaring.
Zetting na het vertanden of scherpen van een toffelzaaag om zwaluwstaarten: het minimum waarop de zettangen kunnen worden ingesteld.

Laat je ons iets weten?

Groeten
Ornament,
www.houtsnijden.eu
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Met een zwaluwstaartzaag schulp je alleen maar toch? Dus dan zit 20tpi alleen maar in de weg.
Zelf heb ik de Veritas zaag, en die is heel fijn, ik heb ook een Japanse zaag die ze bij Baptist als geschikt voor zwaluwstaarten verkopen, maar wat mij betreft is die te wiebelig (zo'n flush cut zaag, ik gebruik hem voor deuvels).
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Met een zwaluwstaartzaag schulp je alleen maar toch? Dus dan zit 20tpi alleen maar in de weg.
Zelf heb ik de Veritas zaag, en die is heel fijn, ik heb ook een Japanse zaag die ze bij Baptist als geschikt voor zwaluwstaarten verkopen, maar wat mij betreft is die te wiebelig (zo'n flush cut zaag, ik gebruik hem voor deuvels).

Bij de staarten zaag je toch ook in op de borstlijn, dus dwarszagen?
Dat doet men doorgaans met dezelfde zaag, twee zagen gebruiken voor deze verbinding is er wat over.

Ik heb een Veritas zwaluwstaart schulpzaag meer die vond ik veeeel te tam,
dus ik heb die tanden een andere schulpzaag geometrie gegeven, dezelfde als mijn agressieve toffelzagen, zoals eerder hierboven al is beschreven. Ook heeft die nu iets minder zetting, zodat die niet kan afwijken. Bijsturen is er ook niet bij. Maar als je dat moet doen, ben je toch niet helemaal recht aan het zagen

Gaat nu echt goed, maar ik gebruik liever mijn toffelzagen. De extra lengte van de toffelzagen, met zaagblad van 250 mm, vind ik veel prettiger. Mogelijk heb ik ook een voorkeur het "primitieve," van de toffelzaag, maar dat weet ik niet zeker.


groeten,
Ornament

www.houtsnijden.eu
Voor de presentatie; klik hier

film houtsnijden.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
PS Wim Kluck heeft al een aantal prachtige zagen gemaakt, echt top. Is zelf een A-merk. Ergens te bewonderen, hier op het forum....

groeten,
Ornament

www.houtsnijden.eu
Dit was de eerste poging Zwaluwstaartzaag maken
mooi maar het handvat was niet geschikt voor gebruik.

De volgende zelf handzagen bouwen

Hier een van mijn eerste post. Ik ben er wel van geschrokken. Er is er slechts een klaar. :eek:
Nou ja je kan er toch maar met een tegelijk zagen. En ik heb er genoeg om er mee te kunnen werken.
Ja voor de verzameling is het een ander verhaal.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Mooi werk hoor, @Wim Kluck!

Inmiddels is de Williams & Greaves toffelzaag binnen. Als eerste, het zijn zeker geen geharde tanden. Zal wel een foutje bij Baptist zijn.
Verder ben ik zeer aangenaam verrast. Ik had wat fijn werk te zagen waar ik de toffelzaag direct kon testen. De zetting is inderdaad wat te breed, maar de tanden zijn goed scherp en al vrij aggressief, de "rake" is bijna recht. Ging zonder moeite door een stuk beuken heen, nog beter dan mijn 13 tpi kapzaag (die geslepen moet worden...).

Ik heb gelijk een set zaagvijlen erbij besteld, nu heb ik de juiste vijlen voor mijn handzaag, kapzaag en toffelzaag. Kan ik voorlopig mee vooruit! Volgende project: zwaluwstaarten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Fijn te lezen dat de zaag goed bevalt.
Wat ga je met de zetting doen? . Als je de zetting eruit perst met een bankschroef neem dan, hardhouten latjes van dezelfde lengte en plaats die symmetrisch op de tanden.

groeten,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.