To Domino or not to Domino

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dat studentenboek van de KVT heb ik zelf ook gebruikt tijdens de opleiding, ik denk dat de profileringen en doorsnedes van kozijnen ed zich wel bewezen hebben, maar waarom bv een kozijn (dat constructief niks mag doen) niet gecontramald en in elkaar geschroefd mag worden, met lijm tussen de aansluiting snap ik niet, terwijl je blijkbaar wel beuken deuvels mag gebruiken.

Beuken deuvels in buitentoepassingen? Lijkt me niet toegestaan, en zeker niet verstandig.

De KVT wordt niet aangestuurd door bouwbesluit, is dus niet verplicht. Kan door een opdrachtgever wel in het bestek gezet worden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zoals Thuo als zei: er moet of kan een soort van woodcap pil bij, maar ik durf te wedden dat dit in de praktijk niet door veel worden gedaan.

Deze verbindingen zitten vergenoeg van de rand dus dan kan een beuken deuvel prima.
Volgens mij worden de deuvel verbindingen niet doorboord geplaatst. Dus het is geen open verbinding.
Als je vocht opname hebt zo diep in je hout dat het een gesloten verbinding aantast, dan is de afschermlaag, de verf, dus niet in orde.
Als de KOMO zegt dat dit wel in orde is, heb jij het dan mis. :)

De KVT zijn richtlijnen of adviezen, maar als het in het bestek word meegenomen word het wel een richtlijn waar aan men zich moet houden.
 
Laatst bewerkt:

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Vandaag mijn domino frees weer gebruikt bij het maken van de poten voor mijn nieuwe werkbank werkte en paste perfect de festool domino is een geweldig stuk gereedschap (niet gesponsord door festool trouwens )
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb de 500. Ik heb hem pas een maand of twee tijwelde ook of ik de 500 of xl moest kopen maar toen toch gekozen voor de 500 want k wil hem voornamelijk gebruken voor meubels en verstekken van lijstwerk dat soort toepassingen ik ben namelijk ook in het bezit van een langgatboor voor de deuren. Ik heb de domino pas twee keer gebruikt door de drukte met mijn werk en de verhuizing van mijn werkplaats maar het is een zeer fijne machine
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Thanks Frank :)


hier nog een tip voor je: de "crosshairs", het plastic plaatje waar mee je de domino uitlijnt op je potloodstreep kun je calibreren. Hier zie je hoe je dat kunt doen:

 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Dat calibreren is een belangrijk aspect. Als je het plastic plaatje goed calibreert kan je simpelweg op een potloodstreep je domono's frezen. In een enkel geval kan je het plaatje niet voldoende verschuiven. Met een dun rond vijltje kan je het ovale gat in het plaatje wat verruimen.
Ik gebruik de pinnen of de stops niet. De stops heb ik vast gezet. Ik werk uitsluitend op potloodstrepen of met geleider voor smalle objecten.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Bedankt voor de tip ik vond het een leuk filmpje. Dat calibreren had ik al gecontroleerd toen ik hem net had en mijn domino was perfect afgesteld uit de fabriek vandaan dus er hoefde niets aan veranderd te worden
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een handig calibratie filmpje! En ook dat jullie de domino "op het oog" gebruiken. Ik gebruik hem eigenlijk uitsluitend met de pin aanslag, voor het verbinden van lange delen pak ik liever de lamello. Ben met een burootje bezig en dat zit met domino's in elkaar en daar frees ik in het ene deel een passende sleuf en op het oog in het andere deel een iets bredere, zodat ik wat kan schuiven om het goed te krijgen. Maar dat met de haarlijnen is nieuw voor mij, dank voor het filmpje!

jaap
 

WR1944

Oud hout
Ik ben afgestapt van het positioneren met de pinnen bij mijn eerste Domino omdat ik merkte dat je de pin een klein beetje in het hout kon drukken. Dat gaf meer afwijking dan het positioneren met de haarlijn. Nu door een probleem met het patent de pinnen door plastic pootjes zijn vervangen is in ieder geval het probleem van het in het hout drukken opgelost. Maar ik vertrouw toch liever op de haarlijn. Die heb ik na ontvangst van m'n "Amerikaanse" versie dankzij berichten op de FOG haarfijn kunnen afstellen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
To domino or not to domino......that was the question. Mijn vriendinnetje had het antwoord vandaag op die vraag.

"Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, schat"

Een 700XL met toeters en bellen, gekkenhuis :).

P1040896small.jpg
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ojee dat word jaren klusjes in huis uitvoeren als mevrouw erom vraagd dit is een niet terug te betalen kado. Succes ermee
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
wow, hoe lang heb je daarover moeten zeuren totdat ze het doorhad?

btw, ik heb de mijne gisteren binnengebracht, ik wou er een nieuwe frees op zetten en moest zo hard forceren om de oude los te krijgen dat er binnen iets is gebroken.
Daarna ratelde ze, wordt onder garantie hersteld. Maar als ik een raad mag geven is het (ook bij de 500) om de frezen niet aan te spannen als bij een bovenfrees maar gewoon vast zetten met de sleutel maar zonder kracht.
Ze spannen zichzelf aan, en bij de 700 doet die dat nog harder. En omdat ik bij de 700 nooit van frees verwissel omdat ik slechts de 14mm gebruik, heeft die zichzelf sinds vorige zomer (toen ik die heb laten slijpen) zitten aanspannen. In de toekomst zal ik ze om de maand eens terug los maken!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
hahahahaha, ik ben in elk geval chuffed to bits met de XL,hopelijk dit weekend even tijd vinden om eens wat te proeffrezen met wat balkjes en feeling te krijgen voor de machine.

eindelijk verlost van dat vermaledijde deuvels boren :)

Deuvels.jpg


Deuvels1.jpg


Owja........even een vraagje over dat calibratie-filmpje: die vent gebruikt één of ander tooltje met een snijwiel, wat is dat voor iets? Weet iemand dat? Ik heb zulks nog nooit gezien.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
wow, hoe lang heb je daarover moeten zeuren totdat ze het doorhad?

btw, ik heb de mijne gisteren binnengebracht, ik wou er een nieuwe frees op zetten en moest zo hard forceren om de oude los te krijgen dat er binnen iets is gebroken.
Daarna ratelde ze, wordt onder garantie hersteld. Maar als ik een raad mag geven is het (ook bij de 500) om de frezen niet aan te spannen als bij een bovenfrees maar gewoon vast zetten met de sleutel maar zonder kracht.
Ze spannen zichzelf aan, en bij de 700 doet die dat nog harder. En omdat ik bij de 700 nooit van frees verwissel omdat ik slechts de 14mm gebruik, heeft die zichzelf sinds vorige zomer (toen ik die heb laten slijpen) zitten aanspannen. In de toekomst zal ik ze om de maand eens terug los maken!

Goeie tips BW!!!

klein vraagje over dat slijpen, mis je nu niet iets diepte voor de domino? Haal je nu je maximale diepte nog wel om de langste domino's te kunnen plaatsen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.