To Domino or not to Domino

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb vlak na de introductie van de Domino 500 ergens een breek sterkte test gelezen, waarbij ze de sterkte van de Domino vergeleken met een Lamello en een Deuvel.
Bij volhout en plaatmateriaal van 24mm en dikker heeft de Domino een duidelijk voordeel.

Qua verschil in gewicht belasting van dikke legplanken in kasten bied de Domino ook voordeel.

Ik heb gisteren zitten zoeken naar deze test maar kan hem niet meer terug vinden.

Het enigste wat me erg stoort aan de Domino frees is dat de dikte instelling is gebaseerd op Duits plaatmateriaal.
Wat ik dan ook niet snap van Festool is dat ze niet een vervangings blokje maken voor de bij ons genormaliseerde diktes, zeker met de huidige spuitgiet technieken of met de steeds meer opkomende 3d printers zou dit toch niet zo veel moeten kosten?

Hier een totaal andere Domino.
http://www.youtube.com/watch?v=yiSB7G732Eg&feature=artist
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Als je echt serieus hout aan elkaar gaat verbinden, dan lijkt me dat je dezelfde houtsoort wilt gebruiken voor de pen. In verband met uitzetten/krimpen. Vooral essentieel bij buitentoepassingen. Dan moet je dus zelf domino's gaan maken. En dat is wellicht weer meer werk dan een klassieke pen- en gat verbinding?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Waarom? omdat je bij een dominoverbinding altijd een plat vlak nodig hebt, een contraprofilering gaat ten koste van de werkbare lengte van de Domino. Maar een plat vlak betekend ook dat je bij het krimpen van het hout dwars door de verbinding kan zien:(

Dominos werken het best en snelst bij bijna alle constructies binnenshuis, kastdeuren, tafels, massieve meubelen, etc. Noem het op en het gaat met een Domino. Voor buitengebruik ben ik er geen fan van, de verbinding is kwetsbaarder voor capillariteit dan de klassieke verbindingen, om bovenstaande reden dus.




Mvg,

André

In de topic TimmerwerkTV Een raam maken met de Festool Domino xl DF 700 van RvB is te zien dat ramen wel degelijk gecontramald en voorzien van domino's kunnen worden.
Het raamhout zoals dat in Nederland gebruikt wordt wijkt misschien af van dat in België, waar vooral naar binnendraaiende ramen worden toegepast?

Zijn deuvels ook te krijgen in duurzame houtsoorten, aangezien deuvels ook worden toegepast worden bij kozijnen en ramen, of wordt er vanuit gegaan dat er geen water bij komt?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als je echt serieus hout aan elkaar gaat verbinden, dan lijkt me dat je dezelfde houtsoort wilt gebruiken voor de pen. In verband met uitzetten/krimpen. Vooral essentieel bij buitentoepassingen. Dan moet je dus zelf domino's gaan maken. En dat is wellicht weer meer werk dan een klassieke pen- en gat verbinding?

Dit klopt niet helemaal, in het boek de KVT mogen lossepennen of deuvels worden gebruikt, wel worden hier strenge eisen aangesteld. Aan bv verbindingsspeling van verbindingen en lijmkeuze.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
In de topic TimmerwerkTV Een raam maken met de Festool Domino xl DF 700 van RvB is te zien dat ramen wel degelijk gecontramald en voorzien van domino's kunnen worden.
Het raamhout zoals dat in Nederland gebruikt wordt wijkt misschien af van dat in België, waar vooral naar binnendraaiende ramen worden toegepast?

Zijn deuvels ook te krijgen in duurzame houtsoorten, aangezien deuvels ook worden toegepast worden bij kozijnen en ramen, of wordt er vanuit gegaan dat er geen water bij komt?

Ja er zijn "Beuken" en "Sipo" (Mahonie) Domino's en deuvels verkrijgbaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sipo_(timber)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kosipo

Naar binnen of buiten draaien maakt in Nederland niet uit, men spreekt over geveltimmerwerk.

Geen idee wat de officieele normering in Belgie zijn hiervoor, maar in Nederland word er van uitgegaan dat dit word voorkomen door de juiste lijm en speling van verbindingen te gebruiken, en de afsluiting door een verflaag.
En in de spouw gedeeltes voorzien van ijzermenie, in het verleden was dat loodmenie, maar die mag niet meer gebruikt worden, vanwege het milieu.
Bouwhout moet ook voldoen aan normeringen en is bijna allemaal ovengedroogd, en vaak nadien verpakt in plastic dus dat krimpen op de verbinding als het op de juiste manier word vervadigd valt wel mee.
Ik meende dat gezaagd gevelhout volgens de normen binnen 48 uur verwerkt moet worden.

In de KVT spreekt men dan ook wel over: niet alle hout is bouwhout.

Pendeuvels mogen van de KVT gewoon gebruikt worden. Maar bv een extra schroef voor verstevigen weer niet, ik weet dat dit veel gebruikt word maar toch.
Maar ik heb geen idee hoe de KVT over de grotere Domino pennen denkt, ik kan daar nog niets over vinden. Maar ik denk dit dit wel zou kunnen worden toegestaan.
Maar dan spelingsloos ingeboord/gefreesd stand (dus niet op de Domino frees stand 3, omdat het dat lekker makkelijk past),
ze hebben het namelijk over een maximale speling van 0,1 - 0,2 mm, dit kun je eventueel met een voellermaat meten.
Dit heeft als reden dat anders de lijmdikte word overschreden wat zwakte op de verbinging geeft.

Hier heb ik een aantal links verzameld over verbindingen en lijmen, misschien is dat interestant of brengt het wat duidelijkheid.
Forum/Houtbewerken algemeen/Werken met hout
http://www.woodworking.nl/showthread.php?6828-Houtverbindingen-en-eisen
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Is die KVT niet een beetje door de timmerindustrie in het leven geroepen om het niet voor iedereen mogelijk te maken kozijnen te leveren? Een slisverbinding met dubbele pen zal supersterk zijn, maar ik heb het idee dat bij de borst de lijm als 1e 'knapt' omdat daar de lijmverbinding zwakker (kops hout) is als bij de pennen.
Je ziet vaak dat daar barstjes in de verf zitten, ook bij kvt kozijnen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat studentenboek van de KVT heb ik zelf ook gebruikt tijdens de opleiding, ik denk dat de profileringen en doorsnedes van kozijnen ed zich wel bewezen hebben, maar waarom bv een kozijn (dat constructief niks mag doen) niet gecontramald en in elkaar geschroefd mag worden, met lijm tussen de aansluiting snap ik niet, terwijl je blijkbaar wel beuken deuvels mag gebruiken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Volgens mij is dat omdat metaal een potentieel condesatiepunt is de constructie vormt en dit een gevaar vormt voor de duurzaamheid.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dan rot je gecertificeerde kozijntje dus weg als je er een schroef of anker in draait voor het bevestigen aan de muur? Voor gevelbekleding mag je wel rvs spijkers ed gebruiken, dan moet dat toch ook problemen geven?
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Of de KVT in het leven is geroepen door kozijn fabrkanten weet ik niet, maar het is inmiddels wel de norm die bv architekten gebruiken als voorwaarde naar opdrachtgevers toe.

Het niet toestaan van schroeven doen ze om dat die gaan roesten, een houtverbinding doet dat niet.

De meeste kozijnen en ramen worden gemaakt voor een levensduur van 20-30 jaar.
Een schroef kan dus dan gaan roesten en vervolgens gaan uitzetten omdat hij dikker word door de roest en dan het hout kan laten scheuren, volgens mij was dat zoiets.

Een kozijn is geen dragende constructie, omdat er bij gewicht stress de verbinden het zwakkepunt worden, of het glas er door kan knappen, vandaar het latei er boven.

Lijm tussen de verbinding snap ik ook niet helemaal, misschien omdat ze de speling zo klein mogelijk willen houden? Een lijmverbinding geeft meer dikte.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dan rot je gecertificeerde kozijntje dus weg als je er een schroef of anker in draait voor het bevestigen aan de muur?

Nee want die mogen niet in de verbinding worden geplaatst.
Geloof het of niet, maar daar zijn officieel zelfs maten voor :) maar niet veel letten hierop, wel word er opgelet dat die niet in de verbinding komt.

Bij vervangings kozijnen maar niet zoals veel doen de slagplag rechttreeks in de gevensteen worden geboord.
Officieel moet een renovatie kozijn wel degelijk spouwlatten hebben die in de spouw worden geplaatst, daarin worden dan de kozijn bevestigings schroeven bevestigd, maar heel veel zzp'er en ook bedrijven houden zicht daar niet aan.
Als huiseigenaren daardoor problemen krijgen, ben je als plaatser weldegelijk fout, en draai je op voor de kosten van reparatie cq vervanging.

Een leuke website is bv:
http://bouwwereld.nl/categorie/bouwfouten/
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het is uiteraard een theoretisch verhaal en het gaat alleen op bij voldoende temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Iets wat dus met een gevelbekleding niet aan de hand is aangezien dit buiten de isolatie zit.
De KVT geeft ook een spouwlat aan als intermediar, wat volgens mij o.a. is om rot aan het kozijn zelf te voorkomen door de bevestiging. Eigenlijk zouden we dus het beste alle kozijnen vast kunnen zetten met PUR. :cool:
En roest is een non-argument met RVS, lijm is voor de sterkte (wind!) en om cappilariteit te voorkomen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Helemaal mee eens, en die kvt moet je natuurlijk zo goed mogelijk opvolgen. Alleen waarom worden spouwlatten dan vaak aan de kozijnen geschoten??:D Bij de (gecertificeerde) kozijnen die ik verwerkt heb warfen de spouwlatten gelijmd en erop geschoten met spijkers.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Denk ik ook. Trouwens bij houtrot reparaties en deelvervanging aan kozijnen mag je ook geen schroeven laten zitten.
 

tuoh

Oud hout
Ik ken de situatie niet in Nederland, maar in België MOET elk type raam gemaakt worden met gehomologeerde snij en freesgereedschappen, en elke type raam of deur moet op zich ook EU gecertificeerd worden. Deze homologatie moet door de schrijnwerker, of door de frezenbouwer aangevraagd en toegekend zijn. De klant is nu zeker dat ie een raam of deur krijgt welke voldoet aan alle eisen.

Dat was vroeger al eens anders:D Toen had elke zelfstandige zijn methode om een raam ineen te breien, met spijkers, schroeven of desnoods touw, het maakte allemaal niet uit. De klant was wel de dupe natuurlijk.

Dit heeft alles heeft er voor gezorgd dat veel Zelfstandigen geen buitenschrijnwerk meer maken, maar alles aankopen bij een fabrikant die de nodige investeringen gedaan heeft om aan alle eisen te kunnen voldoen, en die dan ook telkens een certificaat van homologatie moet mee leveren.

Die eisen zijn niet om mee te lachen, bijvoorbeeld: volledig wind- en waterdicht bij windsnelheden tot 130km/ uur, een hoge weerstand tegen schranken, idem tegen het afhangen, de sluitingen moeten X aantal N aandrukkracht kunnen uitoefenen, etc. Dat haal je niet met een Domino en een bus lijm uit de Gamma.

De enige gehomologeerde verbindingen zijn Pen en slisverbindingen, deuvelverbindingen, en vingerlasverbindingen, deze verbindingen zijn door diverse fabrikanten ter homologatie aangeboden en weerhouden. Voor deuvelverbindingen word meestal gebruik gemaakt van Beuken deuvels, MAAR, tijdens het plaatsen word er ook een pil in het deuvelgat geplaatst. Word de verbinding nu nat dan begint deze pil op te lossen en het product gaat nu zowel de deuvel als de volledige verbinding conserveren:D

Zolang er geen ramen en deuren samengebouwd met een Domino worden aangeboden ter homologatie en slagen in alle testen mogen deze niet gebruikt worden.

Thuis doe je wat je wil, maar voor klanten is het not done.

Maar zelfs zonder er buitenschrijnwerk mee ineen te breien is er voor de Domino nog voldoende werk om de machine de hele dag bezig te houden.


Mvg,

André
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
zo, en dan ga ik het maar weer ff over de domino hebben ;-)

op de volgende website staat een mooi verhaal over de mortise width en de verschillende mogelijke instelllingen en het effect daarvan op het formaat mortise en de onderlinge afstanden, erg leerzaam :)

sneakpreview:

StockWdithCenteringPresetsjpg.jpg

http://blank.hypersurf.com/~charlie2/DOMINO/DOMINO_1.html
http://blank.hypersurf.com/~charlie2/DOMINO/DOMINO_2.html
http://blank.hypersurf.com/~charlie2/DOMINO/DOMINO_3.html

op de pagina dus gewoon onderaan verder klikken naar de volgende pagina ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.