Tips en ervaringen met de HBM 200 vlak en vandiktebank

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Helemaal goed Ronald.

Daarvoor heb ik de machine ca 2/3 uur aan gehad.

Na de reparatie heeft hij al veel meer gelopen ondertussen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
waar zit de naaldlager bij deze machine?
vind het nogal een bijzonder type wat ze gebruiken.
Ik kan alleen maar gewone groefkogellagers bedenken in zon ding.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Krachten op een beitelas zijn alleen maar radiaal, tenzij je een spiraalas hebt.

Het is voor schaafbeitelassen heel gebruikelijk om aan 1 zijde een naaldlager te monteren.
Overigens zal bij die HBM machines vaak niet eens de kwaliteit van het lager problemen geven, maar de manier waarop je hem monteerd, schoonmaakt en smeert.

Als er afwijkingen in de constructie zitten, zal elk volgend lager weer sneuvelen, maar ik lees vaak dat na vervanging de problemen weg blijven.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Nieuwe wending aan het verhaal. Ik ga morgen eens kijken naar een Scheppach Plana 3.0C.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Dan heb je toch je plank niet goed gevlakt of de messen staan niet goed afgesteld.
Ik heb dezelfde en hij schaaft netjes en precies.
Of is er een hoogteverschil tussen links en rechts op je vandikte tafel?

Vandaag de messen eens recht gezet, ook meteen even gescherpt met de wetsteen,
Het verschil mag er weer zijn.

Bedankt voor de tip
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
De keuze is gevallen op de Scheppach Plana 3.0C met langgatboorinrichting en een Scheppach stofzuiginstallatie Woova 3.0. De langgatboorinrichting zal ik waarschijnlijk niet gebruiken, dus die ga ik er straks afschroeven. Nu nog wieltjes er onder maken en de schuur opnieuw indelen. Daarna eens op mijn gemak alles opnieuw afstellen voor zover dat nodig is.
Nog een vraag: heeft iemand een adres voor schaafmessen voor de Plana 3.0C, ik kom alleen messen voor de HM uitvoeringen op internet tegen. Ik zag wel op EBay omkeerbare messen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zijn deze handig?image.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Volgens mij zijn de messen van de HMS 260 en HMS2600 dezelfde. De Plana 3.0 is de HMS 2600. De Plana 3.1 is nieuw met een andere tafel. Op de Scheppach site kun je de handleiding downloaden, daar staan de bestelnummers in.

Ik zou de langgatboor nog niet weg doen, die kan met pengat verbindingen erg handig zijn.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik ben begonnen met de vraag naar ervaringen met de HBM 200 vlak en vandiktebank. Uiteindelijk heb ik een Scheppach Plana 3.0C aangeschaft. Een toelichting op deze keuze. Op het forum heb ik mbt de kwaliteit van de HBM voornamelijk niet zo goede reacties gelezen. Een aantal forumleden die in het bezit zijn van de HBM200 hebben er echter positieve ervaringen mee. Wat opvalt zijn de opmerkingen dat de hoogte instelling van het vandikte deel niet zuiver is en afstelproblemen oplevert.
Verder valt op dat er verschillende zienswijzen zijn tov het "hobbymatig gebruik". Ik zat daar niet zo mee omdat ik de machine niet echt dagelijks of wekelijks zal gebruiken en zeker niet om er zware balken mee te schaven. De machine moet wel eiken planken en balkjes aankunnen. Bij een vraag aan een machinehandel waar de voorkeur naar toe zou moeten gaan, de HBM 200 of Holzmann 260, werd aangegeven dat beide machines bedoeld zijn voor hobbymatig gebruik, maar waar je van de Holzmann betere prestaties qua levensduur en dus kwaliteit mag verwachten.
Een nieuwe Hammer en Scheppach vallen buiten mijn budget, het zou dus een moeilijke keuze worden en eerlijk gezegd wist ik ook niet echt wat ik zou gaan doen. De HBM is met de huidige actie wel 200 euro goedkoper dan de Holzmann. Een bijkomend argument voor meer twijfels was het feit dat de HBM200 30% is afgeprijsd en dat de vergelijkbare Holzmann HBO 260N niet meer verkrijgbaar is. Ik heb vorig jaar bij HBM ook gezien dat de freesmachine op deze wijze werd afgeprijsd en vervolgens uit het assortiment werd genomen inclusief acessoires zoals messensets e.d.
Ik heb in het verleden een Scheppach Vlak en vandiktebank en een freesmachine gehad, waar ik zeer tevreden over was. Toen ik op internet een zo goed als nieuwe Scheppach Plana 3.0C van 3 jaar oud tegenkwam heb ik dan ook overwogen om in plaats van een nieuwe een gebruikte machine aan te schaffen. Bij de bezichtiging was te zien dat de machines nagenoeg geen gebruiksporen had. De Scheppach was inclusief langgatboorinrichting en afzuiging ongeveer 50% goedkoper ten opzichte van de nieuwwaarde en kwam daarmee in de buurt van mijn budget. Een speurtocht op internet gaf aan dat de Scheppach dezelfde machine is als de Kitty 2638. Dit gegeven in combinatie met mijn eigen ervaringen, de verschillende opmerkingen op dit forum en mijn budget zijn de redenen geweest voor de keuze om geen HBM aan te schaffen en over te gaan tot de aanschaf van de Scheppach.
 
Laatst bewerkt:

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Mooie machines, als ik de ruimte had wist ik het ook wel.
Heel veel plezier ervan.

Leuk dat je nog even een toelichting geeft
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gefeliciteerd met de Scheppag.
Het feit dat je nu meteen een langatboor erbij hebt is heel prettig.
Ik vond het indertijd echt een uitkomst bij het maken van pen en gat verbindingen.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik heb de langgatboorinrichting er inmiddels afgeschroefd en op de plank gelegd voor het geval ik weer eens een deur of zo ga maken. Ben er wel extra voorzichtig mee gezien een eerdere ervaring in een grijs verleden waarbij ik dacht even een klein sponninkje te kunnen frezen met een langgatboor. Het weefsel van mijn hand was zo beschadigd dat er niets te hechten viel en de rafels bij elkaar werden gelegd en met van die lange smalle pleisters bij elkaar werd gehouden. Gelukkig maar een oppervlakkige wond en verder geen pezen e.d. beschadigd. Dus nu geen snel-snel oplossinkjes meer, een gewaarschuwd mens telt voor twee. image.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.127
2.618
Ik vind het knap van je. Je hebt het voor elkaar gekregen om een gat in je hand te maken, met een machine die een klem voor je werkstuk heeft en twee handvatten voor je handen.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Zoals aangegeven dacht ik snel even een sponninkje van ongeveer 5x10 mm te maken. Dus gewoon het plankje met de hand er langs de boor willen duwen. De boor hapte in het hout en liep eigenlijk over het hout tegen mijn hand. Het ging zo snel dat ik de plank niet tijdig kon loslaten met genoemd resultaat. Daarom ben ik nu een stuk voorzichtiger wanneer ik met machines werk. En toch is het af en toe kantje boord wanneer je een machine gebruikt voor iets wat eigenlijk niet kan. Eigenlijk moet ik gewoon meer moeite en tijd nemen bij het wisselen van machines.
 
P

Pel

Guest
Machines gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, het is geen speelgoed, had dat sponninkje met de hand geschaafd, of op de cirkelzaag er even uit gezaagd, veiligheid in acht nemen.

Groet Pel.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Dat bedoel ik maar. Het is nu zo'n 40 jaar geleden dat het mij overkwam en heb er gelukkig van geleerd.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Te laat, dat wel, maar toch :cool:

Ik heb een HBM-200 , en ik kan uit mijn eigen ervaring alle "slechte reviews" ontkrachten. Het is maar "hobby" spul .... ja dat kan best wel, maar ik heb er toch al meer
dan 3 jaar plezier van, zonder 1 probleem. Onder meer 400 lopende meter eik mee geschaaft op dikte, en op zijn minst 700 lopende meter vuren. Het ding geeft geen krimp
en ploegt gewoon door alles heen.

De allereerste keer bij gebruik had ik een probleem met hoogteinstelling (mijn eigen stomme fout). Gebeld met HBM en die persoon vroeg me naar de machine te gaan
en zo hebben we alles 1 voor 1 overlopen tot het werkte. DAT noem ik pas topservice.

Dus nee, van mij ga je geen slecht woord horen over HBM en/of de HBM-200 vlak vandikte bank.

Niettemin, veel succes en plezier met je nieuwe machine !!
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
@BramDe Belg, dat zijn de reacties waar naar ik op zoek was. Van mensen die zelf zo'n machine bezitten en uit eigen ervaring kunnen spreken. Ik had gezien dat Simon ook goede ervaringen had met zijn HBM200.
Ik heb allang in de gaten dat de naam niet alles zegt en dat je uiteindelijk toch uit moet gaan van je eigen gezonde verstand, daarbij geholpen door ervaringen van mensen die uit eigen praktijkervaring kunnen praten. Zo heb ik bijvoorbeeld eerst een HBM bovenfreestafel aangeschaft en meteen teruggestuurd omdat de motor lostrilde. Daarna eenzelfde machine maar dan van Scheppach aangeschaft. Die kon ook meteen terug omdat de motor er schuin in was gebouwd. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat deze lichte machines het voor mij niet waren en heb ik een Holzmann stationaire freesmachine aangeschaft.
Terug naar mijn keuze. Wanneer ik niet toevallig tegen de scheppach, incl. Afzuiging en langgatboor, in die staat en slechts een paar jaar oud, was aangelopen, was het waarschijnlijk toch eerder de HBM geworden dan de Holzmann. En dit dan omdat de forumleden die een positieve reactie hebben gegeven ook in het bezit waren van een HBM en het niet van horen zeggen hebben. Overigens blijf ik het een gemis vinden dat HBM niet telefonisch bereikbaar is voor advies en service en alles eerst via de mail moet gaan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.