Tips en ervaringen met de HBM 200 vlak en vandiktebank

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
@Viepert
Gezocht op T.W. op Marktplaats, niets gevonden. Zoek ik misschien verkeerd of momenteel geen aanbod?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat is hem inderdaad.
Hij heeft geregeld vlak&vandikte banken staan, soms ook de oudere zaagtafels.
Hij koopt ze op, veelal uit duitsland. Knapt ze op en verkoopt ze door.
In feite wat sommige mensen hier op het forum ook doen, maar neemt je het werk uit handen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik vind het verhaal van HBM over hobbygebruik maar zozo.
Als ik zie dat bijv deWalt zaagtafeltjes dag in en uit flink gebruikt worden door aannemers en bouwzagen die een euro of 400 nieuw kosten en daar gaan elke dag stevige planken/balken doorheen op de bouw dan vraag ik me af wat HBM bedoelt met hobbygebruik?
Dan mag je toch verwachten dat je van een HBM 200 toch ook flink mee kan vlakken en schaven, die kost normaal gesproken meer dan 1000 euro.
Aan de messen zal het niet liggen want die vervang je gewoon maar het heeft vooral te maken met die k..lagers van ze en andere minderwaardige onderdelen.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik denk inderdaad dat daar de crux zit. Wat versta je onder hobbymatig. Ik kon een Scheppach MSH 2000 overnemen die de eigenaar had ingezet bij de aanbouw van zijn huis. Hij had de hele balklaag en gordingen van 8 x 18 cm door het apparaat gehaald. De smalle kant had hij gevlakt en de brede kanten door de vandiktebank. Heeft hij hierbij voldoende geduld gehad ofwel heeft hij bijvoorbeeld telkens maar 0,5 tot 1 mm afgehaald of is er per keer meer afgehaald? Dit had de machine geen goed gedaan, alles rammelde en vertoonde speling. Ik heb 'm maar laten staan. Moet zo'n Scheppach hier tegen kunnen? Ik denk zelf van niet. Is dit nog hobbymatig? Is hobbymatig alles wat je zelf doet?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
@ Charles55,
Ik denk ook dat zo'n type vlakvandiktebank inderdaad alleen voor hobbygebruik is.
Met hobby gebruik denk ik aan latjes en kleine plankjes bewerken en max afname tot 1mm per keer.
Maar als HBM met zijn HBM200 voor 800 euro afgeprijst deze ook als hobbymachine verkoopt vind ik lulkoek.
Voor dat geld mag je een goede machine verwachten die zijn werk goed en normaal verricht.
Dat de afstelling misschien wat moeilijker zijn, Ok en dat de machine niet geschikt is om de hele dag professioneel te gebruiken, ook OK.
Maar voor dagelijks een uurtje hobby gebruik moet volgens mij zonder problemen kunnen.
En als de lagers er dan toch binnen korte tijd uitlopen is het gewoon rotzooi.
Mvg,:).
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
@Spaander
Dat van die lagers, daar probeer ik juist achter te komen. Ik ben op dit forum wel berichten tegengekomen over problemen met de kleinere machines. Maar niet over de HBM 200. Wel wordt er van alles geroepen over de kwaliteit van de HBM machines, maar niets concreet. Het lijkt wel of er alleen meningen maar geen feitelijke constateringen worden gegeven.
ik heb overigens nog advies ingewonnen bij Alphametal. Die geven aan dat de HBM 200 een goede machine is bij "hobbymatig en sporadisch" gebruik, maar wanneer ik wekelijks of frequenter aan de slag ga met een Holzmann 260NL beter uit ben. Ben dus aan het twijfelen, het is ook nog 200 euro duurder.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
ik heb overigens nog advies ingewonnen bij Alphametal. Die geven aan dat de HBM 200 een goede machine is bij "hobbymatig en sporadisch" gebruik, maar wanneer ik wekelijks of frequenter aan de slag ga met een Holzmann 260NL beter uit ben. Ben dus aan het twijfelen, het is ook nog 200 euro duurder.

Ik vind dit maar een vreemde uitspraak, wie koop er nu een machine voor veel geld om deze sporadisch te gebruiken?
En wat is sporadisch, 1x per week, 1x per maand of 1x per jaar?
Er staat ook nergens beschreven dat hobbymatig gebruik niet dagelijks kan/mag zijn.

Maar ik begrijp best wel dat professioneel gebruik van machines die de hele dag draaien andere eisen stellen.

Mvg,:)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Niet wekelijks..... hoe lang schaaft je gemiddeld? Uurtje? Dat zou dus betekenen dat 50+ uur op jaarbasis teveel is voor de machine. Euhh...... rommel?
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Je hebt gelijk, daarom was mijn oorspronkelijke vraag dan ook of er iemand zelf ervaring heeft met deze machine. Ik hecht meer waarde aan de mening van een bezitter of ex-bezitter van de machine dan aan die van een verkoper of van iemand die zomaar een mening verkondigt zonder onderbouwing.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ik heb zelf geen ervaring met HBM vandiktebanken, wel met de HBM 200 afkortzaag.
het is een leuke zaag om bijvoorbeeld een schuur in elkaar te knutselen omdat je zaagsneden hiervoor niet haaks hoeven te zijn. verder is het een prutmachine met kwaliteit van likmevestje.
HBM is leuk voor het geld en werk waar nauwkeurigheid geen grote rol speelt.

uiteraard is dit ook een mening over HBM, maar deze is voor mij wel gegrond.

Ik raad je aan om zelf de keuze te maken, houd er wel rekening mee dat een HBM machine 2e hands echt bijna niets meer oplevert.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Alle waar naar zijn geld. Zelf een lintzaag van HBM en voor hobby gebruik voldoet het. Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer in deze prijsklasse en made in China/Taiwan.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Het voordeel is wel van een hbm, dat er vaak wel onderdelen los verkrijgbaar zijn. Tov die andere Chinese dingen.

Ik heb zelf een hbm 10'' prima ding, maar als ik er een 20 cm brede plank door het vandikte deel heen doe is hij aan de ene kant 0.5mm dikker of dunner. Dan de andere kant.

Alle waar naar zijn geld.
Mocht ik ooit weer mogen kiezen, dan koos ik wel wat beters uit. Geen hbm meer...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Spaander
Dat van die lagers, daar probeer ik juist achter te komen. Ik ben op dit forum wel berichten tegengekomen over problemen met de kleinere machines. Maar niet over de HBM 200. Wel wordt er van alles geroepen over de kwaliteit van de HBM machines, maar niets concreet. Het lijkt wel of er alleen meningen maar geen feitelijke constateringen worden gegeven.
ik heb overigens nog advies ingewonnen bij Alphametal. Die geven aan dat de HBM 200 een goede machine is bij "hobbymatig en sporadisch" gebruik, maar wanneer ik wekelijks of frequenter aan de slag ga met een Holzmann 260NL beter uit ben. Ben dus aan het twijfelen, het is ook nog 200 euro duurder.

Wel concreet; Luk Knops vertelt dat hij een probleem heeft met z'n HBM vlak-vandiktebank en ook ik heb al meerdere keren verteld dat mijn machine na een minuut of 20 behoorlijk warm/heet wordt waar ik vroeger met m'n Robland helemaal geen last van had dus hoezo niets concreet?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@ Charles55,
Ik denk ook dat zo'n type vlakvandiktebank inderdaad alleen voor hobbygebruik is.
Met hobby gebruik denk ik aan latjes en kleine plankjes bewerken en max afname tot 1mm per keer.
Maar als HBM met zijn HBM200 voor 800 euro afgeprijst deze ook als hobbymachine verkoopt vind ik lulkoek.
Voor dat geld mag je een goede machine verwachten die zijn werk goed en normaal verricht.
Dat de afstelling misschien wat moeilijker zijn, Ok en dat de machine niet geschikt is om de hele dag professioneel te gebruiken, ook OK.
Maar voor dagelijks een uurtje hobby gebruik moet volgens mij zonder problemen kunnen.
En als de lagers er dan toch binnen korte tijd uitlopen is het gewoon rotzooi.
Mvg,:).

@Spaander; ik ben het volledig met je eens.
Produktie draaien in een bedrijf waar de machine de hele dag door staat te draaien mag je niet verwachten natuurlijk maar gewoon elke dag wat licht schaafwerk moet geen probleem zijn.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het voordeel is wel van een hbm, dat er vaak wel onderdelen los verkrijgbaar zijn. Tov die andere Chinese dingen.

Ik heb zelf een hbm 10'' prima ding, maar als ik er een 20 cm brede plank door het vandikte deel heen doe is hij aan de ene kant 0.5mm dikker of dunner. Dan de andere kant.

Alle waar naar zijn geld.
Mocht ik ooit weer mogen kiezen, dan koos ik wel wat beters uit. Geen hbm meer...

Dan heb je toch je plank niet goed gevlakt of de messen staan niet goed afgesteld.
Ik heb dezelfde en hij schaaft netjes en precies.
Of is er een hoogteverschil tussen links en rechts op je vandikte tafel?
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Het zou kunnen dat de messen misschien niet helemaal recht staan, hier ga ik nog eens naar kijken.

Over de breedte zit er dan een verschil in.

Maar ook al is dit allemaal mooi recht, dan nog vind ik de kwaliteit matig.

Na 2 maand was de machine al kapot door een defect lager. Door het kapotte lager ging er uiteraard veel meer stuk.
Gelukkig is dit door hbm netjes onder garantie hersteld, ze hebben mij de te vernieuwen onderdelen netjes kostenloos per post toegezonden.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Het zou kunnen dat de messen misschien niet helemaal recht staan, hier ga ik nog eens naar kijken.

Over de breedte zit er dan een verschil in.

Maar ook al is dit allemaal mooi recht, dan nog vind ik de kwaliteit matig.

Na 2 maand was de machine al kapot door een defect lager. Door het kapotte lager ging er uiteraard veel meer stuk.
Gelukkig is dit door hbm netjes onder garantie hersteld, ze hebben mij de te vernieuwen onderdelen netjes kostenloos per post toegezonden.

Dit vind ik wel bijzonder van HBM, bij de één wil men niets vergoeden en zelfs geld hebben voor een reparatie binnen garantietermijn, bij de anders wordt het gerepareerd en bij weer een ander worden de onderdelen thuis gestuurd.
kkrijg het gevoel dat HBM met meerdere maten meet als het komt op het gebied van RMA.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Bij mij was er een naaldlager kapot gelopen met als gevolg een kapotte as, riem en onbruikbare poelie.

Dit verhaal naar hbm gestuurd samen met mijn verhaal en wat foto's.

Enige dagen later kreeg ik een factuur van ca €50,- met het verzoek dit te betalen.
Daarna zouden ze de onderdelen opsturen.

Hier een reactie op gegeven dat het apparaat pas 2 maand oud is.
En ik niet de schuldige kan zijn van een defect lager.

Even later kreeg ik een factuur met €0,- en een excuus, ze hadden het allemaal niet goed gelezen/gezien.

Wel zelf alle onderdelen gemonteerd.
Hbm zit ca 160km bij mij vandaan, dus even er naartoe is niet ideaal.

Een paar dagen later kreeg ik de onderdelen, sinds dien loopt de machine weer zonder mankementen.

Alleen nog eens kijken naar de afstelling van de messen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.