Tip: Starrett bij Amazon

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Alleen al het feit dat deze een mm schaal aan beide kanten heeft maakt dit voor mij de perfecte combihaak.
Ik heb de 150mm versie al een tijdje.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
De kwaliteit van Starret vind ik top. Beter dan Woodpecker en andere.
Leg uit Wim als je wilt, wat is er wat je niet bevalt aan de Woodpecker?, .......het liniaal zelf is RVS de body is van aluminium,......ben je bang dat het aluminium op langere termijn slijtage gaat vertonen? Starrett lijkt mij eerlijk gezegd roest gevoelig of je moet de beter Satin versie aanschaffen met gesmeden ijzeren handvat (ik vind deze versie ook stukken beter af te lezen dan die goedkopere variant). Echter ondanks ik geen van allen heb, zou mijn voorkeur voor die van Bridge City (BC) zijn, alles in RVS uitgevoerd en het ziet er robuust uit maar de prijs:oops:
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
124
33
Delft
Ik heb een Swanson combihaak, en die is na relatief weinig gebruik niet meer haaks juist omdat het aluminium slijt. Ik snap de twijfel. Aluminium meetapparatuur is handig op de bouwplaats omdat het licht is, niet roest, en niet snel breekt of kapotvalt.
Aluminium is totaal ongeschikt voor alles wat niet de bouwplaats is omdat het veel uitzet bij verwarmen, het materiaal heel snel opstuikt bij deuken of krassen, en omdat het gewoon erg zacht is.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Leg uit Wim als je wilt, wat is er wat je niet bevalt aan de Woodpecker?, .......het liniaal zelf is RVS de body is van aluminium,......ben je bang dat het aluminium op langere termijn slijtage gaat vertonen? Starrett lijkt mij eerlijk gezegd roest gevoelig of je moet de beter Satin versie aanschaffen met gesmeden ijzeren handvat (ik vind deze versie ook stukken beter af te lezen dan die goedkopere variant). Echter ondanks ik geen van allen heb, zou mijn voorkeur voor die van Bridge City (BC) zijn, alles in RVS uitgevoerd en het ziet er robuust uit maar de prijs:oops:
Het heeft ook te maken met normering. Als een fabrikant zich committeert aan een norm, dan mag je er op vertrouwen dat hun spullen daaraan voldoen. Bij Starrett kun je van uitgaan dat ze zich aan bepaalde hoge normen houden, terwijl bijv. Woodpeckers daar nooit iets over vermeldt in hun promotie. Je kun er natuurlijk vanuit gaan dat een goede cnc machine ook precies millimeters uitbraakt, maar ik persoonlijk geloof dat pas als er een bepaald stempel opstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Leg uit Wim als je wilt, wat is er wat je niet bevalt aan de Woodpecker?, .......het liniaal zelf is RVS de body is van aluminium,......ben je bang dat het aluminium op langere termijn slijtage gaat vertonen? Starrett lijkt mij eerlijk gezegd roest gevoelig of je moet de beter Satin versie aanschaffen met gesmeden ijzeren handvat (ik vind deze versie ook stukken beter af te lezen dan die goedkopere variant). Echter ondanks ik geen van allen heb, zou mijn voorkeur voor die van Bridge City (BC) zijn, alles in RVS uitgevoerd en het ziet er robuust uit maar de prijs:oops:
Pfoe....., die BC is fraai zeg.....
Was ik nou maar braaf geweest.... 😁
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
Het heeft ook te maken met normering. Als een fabrikant zich committeert aan een norm, dan mag je er op vertrouwen dat hun spullen daaraan voldoen. Bij Starrett kun je van uitgaan dat ze zich aan bepaalde hoge normen houden, terwijl bijv. Woodpeckers daar nooit iets over vermeldt in hun promotie. Je kun er natuurlijk vanuit gaan dat een goede cnc machine ook precies millimeters uitbraakt, maar ik persoonlijk geloof dat pas als er een bepaald stempel opstaat.
Ik weet niet wat je met norm bedoelt maar Starrett biedt geen certificaat bij zijn combinatiehaken, ze worden gecontroleerd in de fabriek heb ik begrepen maar dan houdt het ook mee op.
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Starrett lijkt mij eerlijk gezegd roest gevoelig of je moet de beter Satin versie aanschaffen met gesmeden ijzeren handvat
Dit las ik inderdaad ook, maar is dat niet voornamelijk een kwestie van er regelmatig even overheen gaan met wat olie? Mijn schuurtje is volledig overgeleverd aan de grillen van de natuur dus ik moet sowieso altijd al de beitels, schaven, zagen e.d. regelmatig met wat olie insmeren om roest te voorkomen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
Dit las ik inderdaad ook, maar is dat niet voornamelijk een kwestie van er regelmatig even overheen gaan met wat olie? Mijn schuurtje is volledig overgeleverd aan de grillen van de natuur dus ik moet sowieso altijd al de beitels, schaven, zagen e.d. regelmatig met wat olie insmeren om roest te voorkomen.
Kijk aan er zijn meerdere mensen die strijd leveren om hun gereedschap roestvrij te houden, mijn werkplaats is geïsoleerd maar ook daar gebeurd het heel af en toe, wellicht speelt de zuurgraad van mijn handen ook een rol? Zoals ik alreeds heb geschreven heb ik geen van allen, maar in de reviews die ik heb gelezen op Amazon en nog een aantal webshops blijken deze Starrett's redelijk roestgevoelig te zijn en ze lezen niet gemakkelijk af te lezen na veelvuldig gebruik,...of je moet de satin uitvoering aanschaffen die roesten niet en zijn heel goed af te lezen maar zijn een poepje duurder. Nee ik doe het maar met een aluminium uitvoering van de Lidl die ik heb gecontroleerd met een DIN blokhaak en deze werkt naar behoren,...hij zal geen 30 jaar meegaan denk ik maar de prijs was beduidend lager dan een Starrett
Ps olie en hout verlijmen gaat niet goed samen, het liefst gebruik ik zo min mogelijk olie, camelia olie gebruik ik ook maar of dat zo beschermend is?????
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Voor gereedschap wat je regelmatig gebruikt is roest een non-issue, je zou het idd nog kunnen insmeren met iets.
Gereedschap wat je niet regelmatig gebruikt moet je dan misschien wat beter opbergen als je schuur erg vochtig wordt.
En, als er eenmaal roest op gereedschap zit, dan heeft het de neiging om verder te roesten, dus als je iets ziet, verwijderen (hoewel het bij gehard en hooggelegeerd staal niet zo'n vaart loopt, mijn uitleenbeitels zitten wat puntjes op, maar da's al jaren zo).

Edit:
Naar aanleiding van 48rmc, mijn schuur is ook geisoleerd maar ik heb eigenlijk geen issues met roest, ik heb nog een heel oude Starrett en Rabone haak, die heb ik al jaren en hebben ook geen roest. Zouden idd je handen kunnen zijn, misschien?
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
wellicht speelt de zuurgraad van mijn handen ook een rol?
Goeie ja. Ik vond bijvoorbeeld opeens een beginnend stuk roest op mijn schraapstaal precies in de vorm van mijn linker-duim... Sindsdien nog wat voorzichtiger.
Het schuurtje dat ik gebruik huur ik helaas dus ik kan weinig doen aan de binnenkant, maar de regen loopt er nog net niet naar binnen. Ik kijk al uit naar de dagen dat ik een werkplaats aan huis heb waar ik kan doen wat ik wil :).

Ps olie en hout verlijmen gaat niet goed samen, het liefst gebruik ik zo min mogelijk olie, camelia olie gebruik ik ook maar of dat zo beschermend is?????
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Ik "smeer" mijn gereedschap in met huishoudolie via de befaamde Rag-In-A-Can, dus het laagje dat ik aanbreng is echt minimaal
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.713
2.574
Gaanderen
Leg uit Wim als je wilt, wat is er wat je niet bevalt aan de Woodpecker?, .......het liniaal zelf is RVS de body is van aluminium,......ben je bang dat het aluminium op langere termijn slijtage gaat vertonen? Starrett lijkt mij eerlijk gezegd roest gevoelig of je moet de beter Satin versie aanschaffen met gesmeden ijzeren handvat (ik vind deze versie ook stukken beter af te lezen dan die goedkopere variant). Echter ondanks ik geen van allen heb, zou mijn voorkeur voor die van Bridge City (BC) zijn, alles in RVS uitgevoerd en het ziet er robuust uit maar de prijs:oops:
Ik heb 2 haken van woodpecker. Een kleine van alu en een 40cm van alu en rvs. Ja die dingen vallen heel af en toe. De Alu heeft dan een vervorming op de hoek en de grote is dan van maat af. Ja ik weet dat je ze niet moet laten vallen. De grote is nastelbaar en de kleine is met een vijltje ook weer perfect. Daar heb ik met mijn starret geen last van. Wat natuurlijk ooit nog wel een keer kan gebeuren. Het zijn prima haken echter prijs/kwaliteit vergelijking met Starret dan is woodpecker erg goed in reclame maken. Zelf de super nauwkeurige stalenblokhaken din 00 zijn goedkoper. Heb je al die maatverdelingen nodig op je haak? Bij mij breekt het potloodpuntje 0.5/0.7 vaak op de houtnerf als ik het gaatje van de WP haak gebruik.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Ik weet niet wat je met norm bedoelt maar Starrett biedt geen certificaat bij zijn combinatiehaken, ze worden gecontroleerd in de fabriek heb ik begrepen maar dan houdt het ook mee op.
Het bedrijf heeft een accreditatie voor het eigen lab. Ik neem aan dat zulks vergelijkbaar is met de ISO-accreditaties alhier. Dit document staat op de site van Starrett. Voor mij is het deels abracadabra, maar wellicht kan een 'echte' techneut hier het uitleggen…

 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
In principe vertelt die accreditatie alleen dat het interne lab van Starrett in staat is om de metingen volgens de regeltjes uit te voeren. Dus vertelt niks over de nauwkeurigheid van de producten die ze maken en verkopen.

Maar, als je zelf meetinstrumenten maakt, is het natuurlijk wel belangrijk dat je kunt vast stellen of je producten "goed" zijn, wat dat dan ook betekent.
In de catalogi kon ik niks vinden over compliance aan DIN of iets dergelijks.

Bij Woodpeckers specificeren ze wel een afwijking, en uiteraard een marketing term als "unmatched accuracy", waar ik persoonlijk erg jeuk van krijg.
En ondanks dat hun lab niet geaccrediteerd is zouden ze hun producten natuurlijk door een extern lab dat wel geaccrediteerd is kunnen laten checken.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
Ik heb 2 haken van woodpecker. Een kleine van alu en een 40cm van alu en rvs. Ja die dingen vallen heel af en toe. De Alu heeft dan een vervorming op de hoek en de grote is dan van maat af. Ja ik weet dat je ze niet moet laten vallen. De grote is nastelbaar en de kleine is met een vijltje ook weer perfect. Daar heb ik met mijn starret geen last van. Wat natuurlijk ooit nog wel een keer kan gebeuren. Het zijn prima haken echter prijs/kwaliteit vergelijking met Starret dan is woodpecker erg goed in reclame maken. Zelf de super nauwkeurige stalenblokhaken din 00 zijn goedkoper. Heb je al die maatverdelingen nodig op je haak? Bij mij breekt het potloodpuntje 0.5/0.7 vaak op de houtnerf als ik het gaatje van de WP haak gebruik.
Hoi Wim ik dacht eventjes dat je over de combinatiehaak van Woodpeckers had maar je hebt het over hun blokhaken ok, duidelijk dan heb ik je post verkeert begrepen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
In principe vertelt die accreditatie alleen dat het interne lab van Starrett in staat is om de metingen volgens de regeltjes uit te voeren. Dus vertelt niks over de nauwkeurigheid van de producten die ze maken en verkopen.

Maar, als je zelf meetinstrumenten maakt, is het natuurlijk wel belangrijk dat je kunt vast stellen of je producten "goed" zijn, wat dat dan ook betekent.
In de catalogi kon ik niks vinden over compliance aan DIN of iets dergelijks.

Bij Woodpeckers specificeren ze wel een afwijking, en uiteraard een marketing term als "unmatched accuracy", waar ik persoonlijk erg jeuk van krijg.
En ondanks dat hun lab niet geaccrediteerd is zouden ze hun producten natuurlijk door een extern lab dat wel geaccrediteerd is kunnen laten checken.
+1
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.713
2.574
Gaanderen
Hoi Wim ik dacht eventjes dat je over de combinatiehaak van Woodpeckers had maar je hebt het over hun blokhaken ok, duidelijk dan heb ik je post verkeert begrepen.
Even kijken. Ik wist niet dat ze een combinatie haak hebben.☺️
Dan het prijsverschil 3 tot 4 keer duurder dan starret. Ja rood met rvs staat heel mooi. zwart met blank staal is ietsje minder maar daar stap ik zonder probleem overheen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.