[Tip] Nieuw kolomboor machine Bosch PBD 40 voor € 165 bij Amazon

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Bijgestelde (was vorige week nog € 241) Black Friday Deal bij Amazon.nl: Bosch kolomboor machine PBB 40 voor € 205. Wordt met € 40 cash-back actie van Bosch € netto € 165.
https://www.amazon.nl/dp/B005OQEK9W?psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X&ref_=chk_typ_imgToDp. Deal loopt nog tot ong. 23 uur vanavond.

Geen idee of dit betekent dat er een nieuw (verbeterd) model komt (volgens was hij tot voor kort nog in de € 300), maar die zal dan vast wel weer een stuk duurder zijn dan deze.

Nee, heb geen aandelen Amazon. Had alleen interesse in deze machine (dus net aangeschaft).
 
  • Leuk
Waarderingen: kooijtje2 en MartijnEHV

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Zelf een half jaar geleden gedaan, toen 199 met 10% en 30 euro cash back.
Toen kreeg ik eerst een mailtje dat m'n cash back goedgekeurd was, en daarna een mail met excuus dat het zo lang duurde een dat het zsm overgemaakt zou worden maar dat hebben ze niet meer gedaan
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Als ik op het plaatje afga dan is dit al een oud model (het oorspronkelijke model). Dat is m.i. beter dan het model dat er na kwam. Arresteren dus...
Getriggerd door deze opmerking aan het zoeken geslagen en er vervolgens ook achter gekomen dat Amazon is uitgesloten van de cash-back actie. Stond er bij Amazon ook niet bij, dus foute aanname van mij en een goede leer voor de volgende keer: (ook, of juist) bij cash-back acties op de kleine lettertjes letten.
Bij mijn zoektocht naar de verschillen ook op de (hiervoor al genoemde) prijsgarantie van Hornbach gestoten dus hem daar maar besteld.

Maar ik ben wel nieuwsgierig geworden naar de verschillen: heb op internet niets kunnen vinden over oud vs. nieuw cq. gewijzigd model.
Het enige visuele verschil wat ik zie is de rode aan/uit/noodstop knop.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar ik ben wel nieuwsgierig geworden naar de verschillen: heb op internet niets kunnen vinden over oud vs. nieuw cq. gewijzigd model.
Het enige visuele verschil wat ik zie is de rode aan/uit/noodstop knop.
Die knop is heel duidelijk. De meeste overige verschillen zie je goed als je het apparaat 'in handen hebt'. Ik heb de mijne een paar jaar geleden bij Hornbach gekocht. Toen ik de nieuwe versie vorig jaar (?) zag staan viel de mindere kwaliteit van de (kunststof) onderdelen onmiddellijk op...
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Als ik op het plaatje afga dan is dit al een oud model (het oorspronkelijke model). Dat is m.i. beter dan het model dat er na kwam. Arresteren dus...
Advies uitgevoerd:hij is gearresteerd en wel via Hornbach. Verdachte was gevlucht naar België (zie foto 1) maar is gisteren ingerekend en vandaag afgeleverd. Verpakking suggereert (net als Amazon) de oorspronkelijke uitvoering (foto 2). Maar op het geboortebewijs is te zien dat verdachte toch van een nieuwe lichting is (foto 3). Een sticker op de achterzijde suggereert vervolgens een ander geboorteland dan het welbekende China (foto 4).

Ook het werkelijke apparaat ziet er uit als op de foto. Of daarmee (naast de aan/uit-knop) ook de andere wijzigingen (plastic) ook weer gelijk is aan de oorspronkelijke uitvoering kan ik (bij gebrek aan ervaring met andere PBD's) niet zeggen.

Waar ik wel wat over zeggen kan is dat zowel laser als nauwkeurigheid prima zijn. Wat in dit geval betekent: laser geeft zo-uit-de-doos perfect aan waar het te boren gat komt.
Nauwkeurigheidstest: boortje 1,5 mm er in en een gat geboord. Daarna gekeken of er een boortje van 2 mm in paste en dat was niet het geval. Dus als er een afwijking is, dan is die minder dan 0,5 mm.
 

Bijlagen

  • PBD 40 komt uit België.jpg
    PBD 40 komt uit België.jpg
    3,8 KB · Weergaven: 121
  • 02 Verpakking.jpg
    02 Verpakking.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 67
  • 03 Geboortebewijs.jpg
    03 Geboortebewijs.jpg
    64,9 KB · Weergaven: 61
  • 04 Sticker achterzijde handleiding.jpg
    04 Sticker achterzijde handleiding.jpg
    52,6 KB · Weergaven: 119
Laatst bewerkt:

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Waar ik wel wat over zeggen kan is dat zowel laser als nauwkeurigheid prima zijn. Wat in dit geval betekent: laser geeft zo-uit-de-doos perfect aan waar het te boren gat komt.
Nauwkeurigheidstest: boortje 1,5 mm er in en een gat geboord. Daarna gekeken of er een boortje van 2 mm in paste en dat was niet het geval. Dus als er een afwijking is, dan is die minder dan 0,5 mm.

Hoe meer je hier de nauwkeurigheid mee? Behalve dat de bekken gelijkmatig sluiten?

Wat mij nou nog steeds niet duidelijk is wat nou het verschil is tussen de oude en de nieuwe.

Wat bij mij trouwens slecht werkt is de hendel om de hele machine omhoog en omlaag te zetten, daarvan gaat de plastic hendel ooit over de nokjes, dan moet ik deze losschroeven en met een dopsleutel losdraaien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe meer je hier de nauwkeurigheid mee? Behalve dat de bekken gelijkmatig sluiten?
Geen run-out...
Wat bij mij trouwens slecht werkt is de hendel om de hele machine omhoog en omlaag te zetten, daarvan gaat de plastic hendel ooit over de nokjes, dan moet ik deze losschroeven en met een dopsleutel losdraaien.
Nog nooit gehad. Wel soms dat ik de tandheugel te ver draai, en hem dan weer moet 'maten'. dat kost wat moeite...
 

Jeroen Oort

Nieuw lid
1 okt 2019
4
0
Deze machine lijkt mij erg handig. Maar ik heb verschillende posts en youtube filmpjes gezien waarbij de bestaande lagers vervangen worden, omdat de door Bosch geleverde lagers veel marge vertonen.

Kijk bv dit filmpje:

Mocht er een model zijn waar dit al opgelost is, dan zou ik die graag willen kopen!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Die knop is heel duidelijk. De meeste overige verschillen zie je goed als je het apparaat 'in handen hebt'. Ik heb de mijne een paar jaar geleden bij Hornbach gekocht. Toen ik de nieuwe versie vorig jaar (?) zag staan viel de mindere kwaliteit van de (kunststof) onderdelen onmiddellijk op...
Bosch is erg bedreven in Value Engineering, ontwerp versimpelen en er meer geld aan verdienen. Dat dit de kwaliteit niet altijd ten goede komt is wat anders.
En voor dit geld zou ik een Wabeco standaard kopen als ik de boormachine al had. Op marktplaats al weer een hele tijd geleden een Bosch S7 boorstandaard gekocht voor €25 en daar heb ik een boormachine op gemonteerd.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Deze machine lijkt mij erg handig. Maar ik heb verschillende posts en youtube filmpjes gezien waarbij de bestaande lagers vervangen worden, omdat de door Bosch geleverde lagers veel marge vertonen.

Kijk bv dit filmpje:

Mocht er een model zijn waar dit al opgelost is, dan zou ik die graag willen kopen!
Hier een tevreden gebruiker, vooral toerental regeling en diepte instelling erg prettig, voor wat de machine kost (zo laag als 150 euro???) kun je niet teveel nauwkeurigheid verwachten maar ik heb echt geen klachten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bosch is erg bedreven in Value Engineering, ontwerp versimpelen en er meer geld aan verdienen. Dat dit de kwaliteit niet altijd ten goede komt is wat anders.
Daar begon Henry Ford al mee. Ik weet niet of het apocrief is of niet, maar het verhaal gaat dat hij afgeschreven Fords Model T liet onderzoeken op slijtage/points of failure, waaruit naar voren kwam dat de fusees eigenlijk nooit versleten waren - die waren dus overengineered voor de kwaliteit van de rest van de auto. Ergo, een punt van besparing: fusees minder degelijk maken...
Althans zo herinner ik me het verhaal.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Het heeft even geduurd, maar na de vrij snelle terugbetaling van de 'laagste prijsgarantie' door Hornbach, ook de cash-back van € 40 van Boach ontvangen. Uiteindelijke prijs werd daardoor € 150,84 (door de € 4,95 verzendkosten van Hornbach).

Omdat eerder hierboven werd aangegeven dat de cash-back actie van Bosch niet altijd lukt het volgende:
Bij het aanmelden voor de cash-back actie wordt op het eind aangegeven dat er een bevestigingsmail zou worden verstuurd. Die dus never-nooit bij mij aankwam, ook niet na gedurende een aantal dagen diverse malen nog een keer aan te melden (ofwel: er zit blijkbaar geen controle op dat iemand zich al aangemeld heeft; helaas heb ik maar één terugbetaling ontvangen. Dat dan weer wel :().
Na lang zoeken het servicenummer maar gebeld. Daar werd aangegeven dat bekend was dat er niet altijd een bevestigingsmail werd verzonden. Vervolgens werd ik doorverwezen omdat de betreffende medewerker niet in het cash-back systeem kon kijken. Daarbij gaf hij ook aan waar ik het telefoonnummer en mail-adres kon vinden, namelijk op de pdf waarop je kunt kijken of het gekochte artikel in aanmerking komt voor de cash-back actie :cautious:. Laat ik daar nu niet als eerste zoeken .....
Reactie op mijn mail met de vraag waarom ik geen bevestigingsmail had ontvangen was De reden, dat u geen bevestiging heeft ontvangen, is omdat de bevestigingen van Bosch momenteel niet aankomen bij de Gmail mailadressen. Gezien de reactie van de medewerker die ik sprak kennelijk geen 'vers' probleem. Maar het belangrijkste: de registratie was geslaagd en ik zou 'binnenkort' mijn geld ontvangen. Wat dus inderdaad gebeurd is.

Om jullie de zoektocht te besparen:
tel. 0900 · 040 1135
mail boschpowertools@promocontact.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.