Tip: Inca lintzaag (breed) op MP

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Had ik tijdje geleden ook voor. Elektra Beckum lintzaag voor 120 euro. Direct gestuurd, 's avonds antwoord: sorry is al weg. 2 dagen later stond ze in Antwerpen te koop voor 500 euro.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Met afstel werk.... wat zou dat betekenen
Dat betekent dat er nieuwe rubbers op de wielen moeten en de zaagblad geleiders hebben wat aandacht nodig (nieuwe lagers en nieuw onderdeeltje).

Ik weet het want ik heb deze gisteren gekocht :)

Prijs was fair, nog wat kunnen onderhandelen, verkoper had m gekocht en na inspectie thuis afgezien van het project omdat hij te groot was. Ergens mooi voor mij want ik hoefde er nu minder voor te rijden, was een dorp verderop te koop.

De machine is nu compleet uit elkaar getrokken, de enige manier om dit goed te doen is compleet aanpakken. Terwijl ik aan het wachten ben op onderdelen spuit ik t huis.

Als de Inca 500 bevalt mag mn kleine Inca 260 naar een nieuwe eigenaar (y) (is een 380 machine, loopt heerlijk) Gegadigden?
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en mink

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.433
691
Emst
Zou je mij kunnen vertellen hoe ik de inrichting, om het lint op te spannen, uit elkaar kan halen van de Inca 500 ?
Die werkt niet meer bij mij.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Zou je mij kunnen vertellen hoe ik de inrichting, om het lint op te spannen, uit elkaar kan halen van de Inca 500 ?
Die werkt niet meer bij mij.
Jazeker.


Haal het achterste wiel eraf. Dat doe je met een circlip tang. Heb je die niet? Regel m dan. Is lastig met t wiel erop denk ik, ik heb t wiel er eerst af gehaald.

Die lange spanknop waarmee je de spanning op het lint regelt, die kan je er helemaal uitdraaien. Geen tools voor nodig. Neem die hele as eruit. Let op de volgorde van de componenten om de as.

Vervolgens schroef je het plaatje los waarmee het geleidingsmechanisme aan de zijkant vast zit. Sleutel 10mm, 2 boutjes, zie foto. Dat zwarte U vormige plaatje eraf halen.

Dan draai je de knop waarmee je de lint sturing afstelt net zo lang tot het blok met de geleiderails eruit te nemen is. Voila.

Als je er niet meer uitkomt, laat het me weten!

E1A01A51-30F3-4D64-B3E7-60A187731798.jpeg
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Beste Batavus,
waar haal je de nieuwe rubbers voor de loopwielen vandaan?

Ik heb een inca260, ben ik tevreden over, maar het rubber moet wel vervangen. Maar ik weet niet hoe ik daar aan kom.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Beste Batavus,
waar haal je de nieuwe rubbers voor de loopwielen vandaan?

Ik heb een inca260, ben ik tevreden over, maar het rubber moet wel vervangen. Maar ik weet niet hoe ik daar aan kom.
Ik heb de rubbers hier vandaan: Inca | Woodworking Machinery & Accessories (mag ik dit hier zo vermelden?)

Niet goedkoop maar wel de enige plek waar ik ze voor de INCA 500 kon vinden omdat het een weinig voorkomende machine is.

Voor de 260 kan je ze daar ook vandaan halen, maar er zijn denk ik op ebay wel alternatieven voor de 260.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Dank hiervoor. Ik zal ook eens op ebay kijken, maar anders doe ik het gewoon hiermee. Loopt de machine weer prettig.
Dank.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Moment, wat vindt ik net:


Deze man heeft blijkbaar voor alle Inca bandzagen rubbers en riemen. En bijna de helft van de prijs... Doet er uw voordeel mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
De INCA 500 is inmiddels compleet gedemonteerd, Aluminium frame is geschuurd en in de primer gezet. De groene verf was in erg slechte toestand. Over de kap zal ik maar niet beginnen, ben benieuwd of ik daar nog iets van kan maken…

Ik ben dat groen van al die zagen en oude machines een beetje zat. De Aluminium delen worden brons/roze metallic. Mooi Jaguar kleurtje uitgezocht 👍

Het leven is te kort voor saaie kleuren 😁

DFE517AE-549E-46DE-9E02-F06F0FB50996.png
FBDB9ABE-B432-4A71-A7F7-F73445B88E18.jpeg767A0B25-5ADD-41E3-87F9-0CDDA939E80A.jpeg81E7A4D3-D227-41B1-AE40-0A7067DB1073.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Zo jij pakt het grondig aan! Dat zijn mooie klusjes.
Wat betreft de rubbers op de wielen, ik neem aan dat de diameter vrij standaard is. Gewoon zoeken op diameter en niet op lintzaagtype, dan heb je het meeste kans. Mocht hij een mm breder zijn kan je hem smaller maken. (uitgaande van een plat rubber)
 
  • Leuk
Waarderingen: Batavus

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Gewoon zoeken op diameter en niet op lintzaagtype, dan heb je het meeste kans. Mocht hij een mm breder zijn kan je hem smaller maken. (uitgaande van een plat rubber)
Goede tip, iets te laat voor mij :) Ik heb ze nu bij Incamachines.com besteld. Heeft me toch een hoop zoekwerk gescheeld dus het is OK zo.

Maar voor de mensen die dit net als ik een keer moeten doen met een Inca lintzaag wel erg nuttig! Zie ook post #14 hierboven voor een adresje voor rubbers en snaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.