Tip: Chinatool versie van Woodpeckers Auto-Line Drillguide

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik ben geen affiliate op banggood, het is (nog) geen artikel uit de Chinatools serie van @Hooked on Wood , Het oogt gewoon als een goede deal, zeker ook met de foto's en reviews

Nu tijdelijk net geen €60, (tov $270 voor de echte), (optioneel) geleverd vanuit Zwitserland, dus met 5 dagen binnen, volledig aluminium (tov een aantal neppers van plastic met gejatte fotos van woodpeckers)

Ik heb er net een besteld en ga hem zeker ook grondig testen; helaas is de kortingsactie afgelopen voor ik kan testen, vandaar dat ik vooraf al deel.
Qua prijs zijn er slechter ogende varianten op de 'reguliere' markt verkrijgbaar.


De woodpeckers versie:
1653685221761.png

De Banggood versie

1653685270343.png
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP, Danny1984 en Jan.

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Vandaag heb ik hem binnengekregen; op de kop af 5 dagen tussen bestellen en leveren; wel vanuit Zwitserland dus.

Degelijk verpakt, mooi afgewerkt; zeer weinig speling op de lagers en het anodized aluminium is wat je er van verwacht.
Hij is wel iets korter dan ik verwacht had (ca 15cm van boorkop tot onderkant plaat), maar voor mijn beoogde doel maakt dat weinig verschil.
De veer is goed stug, maar is natuurlijk ook te vervangen voor een steviger veer als dat nodig is.
De boorkop is een andere dan op de foto; Mij leek het stroeve randje op de zwarte kop wel wat degelijker.

Er zit geen handleiding bij dus je moet zelf even vogelen waar de schroefjes in gaan, maar dat is ook geen probleem.
De afstandshouders zitten stevig en zijn makkelijk te verstellen zonder speling.

Wat wel noodzakelijk is, is dat je de stang met de stopper (de bovenste stang op foto 1) omdraait.
En ik geloof dat dat eigenlijk ook de bedoeling is.
Doe je dat niet, dan blijft de schuiflager er achter hangen bij het terug omhoog komen. (zie laatste foto)
Dit is geen enkele moeite om te doen; de duimschroef aan de bovenkant draai je los; de inbus-schroef aan de onderkant en je draait zo de buis om; vastzetten, klaar.

Rechtopstaand (helaas nog zonder boor want kan voorlopig niet mn werkplaats in) gaat het heen en weer schuiven prima zonder noemenswaardige speling.
Het zal vast niet zo rocksolid zijn als de woodpeckers versie; maar vergeleken met diverse (half) plastic alternatieven scoort dit echt een dikke prima.



AM-JKLVjQSnecFJWj0p3BeluBI5QfgQUkqoK0fA-HM3Uk_eZJIhEG1MzFx23Sd6g2pdvQOvQDbAoBkBZfb0YXXnB-miSXHe92Fm6Gam2HkkKzfw_yASmg1gmvHIXSMi7WkfFUylzKoQJtw1sR0yC8tOvIWFT=s1287-no
AM-JKLXw-DHRHmVNeQbbUgBAazpRb9BQFZvf1WPNBgMMaTU1Jly_uiaBkfwXLArgpUOdQQ0K4jdvlpYHVDMclUAHOI_a3fs8pDD7UUX0ocQG3XnVWmajwCpTRJBQrdm_OFbDXsLheRPpiIURB1jIywgb9PHR=s1287-no



AM-JKLVvhZ-RKn6T4Eubzxfd-HYppNohQCcUYsk3lJmBVtN1l_iydUCHu_NZUkMIRHSGikS7BY-PB2AaEHbLRz1XPX1SKTNFY7ASiYtMtlZgeY-i_LATL5kpYwE6m_rcM3O0WlIYd4Vqd9QBjtZ0M1wbly0N=s1287-no


AM-JKLWvlyWB-rc92x4trdJj_fU6AemMh5x_85_lpWuMAozJMgYTBzNkydLnnXh0SFurzAVXa0Hp1wj1HCtsFCtqWttecd8dy9Qvj1q3IDmdwd5UBxntt_H90Q0qXs8zU2RrkCs475cJ-WnhrEE3-smNTKNq=s1287-no
 
Laatst bewerkt:

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik ben volkomen blind :cool:; je hebt gelijk (CH en CZ verwisseld in mn kop).

Zeker vanuit europa leveren is echt nul risico; zowel Banggood als Ali (als amazon en bol etc etc) geven veel meer om de consumenten op hun platform dan de verkopers, omdat een slechte review ook op hen afstraalt.
Je hebt daarnaast gewoon 14 dagen retourrecht net als in nederland.
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
46
14
Nijkerk
Bisch basch bosch heeft deze ook gereviewd... Mijn samenvatting: ok, klein beetje speling en met wat eigenaardigheden. Heeft mij (nog) niet overgehaald om er een te bestellen.

 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Duidelijke video; Voor de duidelijkheid; de versie die hij reviewd is de versie met verlengstukjes en daar zit het grootste deel van die eigenaardigheden in die je benoemt.

Voor mij viel de keuze voor dit omdat ik de kolomboor van de buren kan lenen, maar daar ook niet elke keer heen wil, plus dat hiermee geen uitdaging is om op grotere platen wat te boren.

Maargoed, ik heb geen enkel belang bij wel of niet kopen; ik geef alleen de tip :)
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Duidelijke video; Voor de duidelijkheid; de versie die hij reviewd is de versie met verlengstukjes en daar zit het grootste deel van die eigenaardigheden in die je benoemt.

Voor mij viel de keuze voor dit omdat ik de kolomboor van de buren kan lenen, maar daar ook niet elke keer heen wil, plus dat hiermee geen uitdaging is om op grotere platen wat te boren.

Maargoed, ik heb geen enkel belang bij wel of niet kopen; ik geef alleen de tip :)
Ik boor vaak met de kolomboor een gat van de juiste maat in een afvalblokje hout, om die vervolgens te gebruiken als haakse mal om te boren in het werkstuk. Voor een paar gaten prima totdat het gat uitgelubbert is.

Dit lijkt een prima te gebruiken relatief goedkoop alternatief, ik zie alleen de voordelen t.o.v een simpelere drill guide met stalen bussen niet helemaal behalve dag je hier ook niet standaard boormaten mee kan gebruiken.

De banggood versie lijkt ook nog vrij prijzig, op ali staan ze voor ~45
 
Laatst bewerkt:

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
De banggood versie lijkt ook nog vrij prijzig, op ali staan ze voor ~45

Dit was de eerste die ik tegenkwam met alu foto's zonder klachten in de reviews dat het stiekem van plastic was. Op Amazon, Ali en Banggood staan daar een flinke rits neppers van.
Een goedkopere alu versie op Ali is natuurlijk zeker interessant.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Update; ik heb hem nu ook in de werkplaats in gebruik kunnen nemen.
Ik mag iets van 50 gaten in een dikke plaat mdf gaan steken, dat was de hoofdreden om het aan te schaffen. Mede ook omdat dat niet met een kolomboor ging passen.

- de stang omdraaien blijkt niet praktisch, omdat de wig zich dan niet meer vast duwt. Oplossing: heel klein kopje af schuren van de lip (foto) zodat de bushing niet meer blijft hangen. Verder beweegt het allemaal vrij soepel en als je wil kan je de veer natuurlijk altijd nog vervangen of wat oprekken voor meer spanning.

- speling. Ja er zit wat speling op als je het los wil gebruikt. Maar (zoals die eerder genoemde youtube ook al aangeeft) het beste gebruik je hem door de boor er op te zetten, tegen het hout aan en dan de boor aan. De spanning die de veer geeft icm de neerwaartse beweging geeft zo goed als geen speling meer.

- handzaamheid; eenmaal ingesteld is het betrekkelijk makkelijk om er een eenvoudig herhaalbare boorafstand mee te maken. Zowel qua diepte als 'afstand tot de rand'.

- het is praktisc om een losse hexbit te gebruiken op je boor te zetten, zodat je de boor er eenvoudig op en af haalt. (Dus niet de hexbit van de boorkop in je boor klemmen.

- Helaas is mijn forstnerbit een beetje bot waardoor ik redelijk wat kracht op de boor moet zetten, daarom gebruik ik liever toch ook wel een set klemmen er bii. Wanneer je hem los op het hout wil gebruiken is het geen gek idee om er rubber ofzo onder te leggen tegen het glijden.

- zwart mdf... geeft een troep. Ik prijs me gelukkig met een 3D printer en ontwerpkennis en heb er een 50mm recordpower stofafzuiging aan gemonteerd die vastschroeft op de gaten van de centreerpinnen. Werkt als een tierelier, maar daardoor wel extra noodzakelijk om met klemmen te werken.

Deze tool heeft wel een plekje verdiend. Ja ik heb ook een blokje met een paar stalen hulsjes van wolfcraft, maar dit ding bevalt me een stuk beter; vooral omdat je met dat blokje/hulsje niet exact kon zien waar je boort.

D1862AB0-A80A-4DEF-9A35-80537ED74DB0.jpeg6327EEFA-CBF1-4B6D-9058-4FBD84B70DC3.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
De banggood drillguide heeft zn plekje verdiend, njet dat wolfcraft ding :)

Voor plekken waar de kolomboor niet bij komt, ik geen tijd/zin heb om naar de buren te gaan, en inderdaad haaks en evt tot bepaalde diepte ja.

Dit ding van wolfcraft bedoel ik.
6065246A-D53B-42C5-B99A-3C41E44948D1.jpeg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
@Inbeelder,

Ik heb er ook een ontvangen, het is echt van goede kwaliteit zelfs beter dan verwacht.
Zelf had ik al een drill guide waarin je een boormachine met een 43 mm hals in moet gebruiken.
Axminster Drill Guide-01.jpg
Dat werkt wel maar het blijft een wiebelig apparaat met enige speling.

Je schreef:
“het is praktisc om een losse hexbit te gebruiken op je boor te zetten, zodat je de boor er eenvoudig op en af haalt. (Dus niet de hexbit van de boorkop in je boor klemmen”

Wat bedoel je hier precies mee?

“zwart mdf... geeft een troep. Ik prijs me gelukkig met een 3D printer en ontwerpkennis en heb er een 50mm recordpower stofafzuiging aan gemonteerd die vastschroeft op de gaten van de centreerpinnen.
Werkt als een tierelier, maar daardoor wel extra noodzakelijk om met klemmen te werken.”

Dat lijkt mij een handig hulpstukje, werkt het misschien makkelijker als je de positie van de slangaansluiting wijzigt naar horizontaal?

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.