Thermische beveiliging stofafzuiging

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Als je een fase mist gaat de pkz er ook uit. Maar zal de motor alleen brommen en niet starten over het algemeen. Als de motor opstart en kort daarna springt de pkz er uit, is de kans dat de gemonteerde pkz net te snel reageert. Je pkz is van klockner & moeller en van een niet zo recent bouwjaar. Ik kon zo snel geen nieuwe vervanger voor je vinden, die in je huidige kastje past.
Ik kan er gewoon een nieuwe op monteren, zag er 1 van 4 tot 6A, die zou dan goed moeten zijn heb ik begrepen. Voor de zekerheid ga ik die bestellen en vervangen. Geeft een fijn gevoel als het zeker goed is.
Moet ik nog ergens anders rekening mee houden dan?

De motor sloeg dus wel aan maar kwam duidelijk niet op toeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Voor je wat koopt, zou ik eerst het probleem boven water proberen te krijgen. De motor start dus wel op, maar komt niet goed op toeren en daarna gaat de pkz er uit?
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Dit volg ik even niet. Indien de blauwe gewoon de N is draait hij toch maar op twee fazen? Je hebt toch drie fazedraden nodig die op de motor bevestigd zijn?
Ja klopt. Echter zat er geen stekker meer aan. Die had iemand blijkbaar nodig dus afgeknipt.
Ik heb er een nieuwe aan gezet en dus 1 fase niet aangesloten. Maar de blauwe draad op de N, zoals het hoort. Ik heb niet veel verstand van elektro motoren, ik heb gedacht zoals het werkt in de woningbouw altijd de N monteren.

Mijn redenatie is:
Hij liep dus op 2 fase maar kwam niet op gang dus ging meer stroom vragen en daarmee sloeg de beveiliging in omdat deze boven de grens van de ingestelde waarde kwam.

Geen idee of dit een beetje klopt maar er is vast wel iemand die er wel verstand van heeft en dit kan bevestigen of verbeteren...
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Voor je wat koopt, zou ik eerst het probleem boven water proberen te krijgen. De motor start dus wel op, maar komt niet goed op toeren en daarna gaat de pkz er uit?
Inmiddels opgelost, liep op 2 fase, nu niet meer. Loopt nu al een kwartier zonder problemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Als je maar twee fasen hebt aangesloten, dan verklaard dat je probleem. De pkz gaat er ook uit bij een verschil tussen de fases onderling. Bij vier aderige snoeren sluit je geen nul aan. Aarde op de dikke pen. De rest van de kleuren gaan op l1 tot en met 3. De kleuren zijn verder dus niet belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Ja klopt. Echter zat er geen stekker meer aan. Die had iemand blijkbaar nodig dus afgeknipt.
Ik heb er een nieuwe aan gezet en dus 1 fase niet aangesloten. Maar de blauwe draad op de N, zoals het hoort. Ik heb niet veel verstand van elektro motoren, ik heb gedacht zoals het werkt in de woningbouw altijd de N monteren.
Eigenlijk goed geredeneerd maar klopte dus niet echt
Mijn redenatie is:
Hij liep dus op 2 fase maar kwam niet op gang dus ging meer stroom vragen en daarmee sloeg de beveiliging in omdat deze boven de grens van de ingestelde waarde kwam.
Dit klopt volledig
Geen idee of dit een beetje klopt maar er is vast wel iemand die er wel verstand van heeft en dit kan bevestigen of verbeteren...
Dus een kus van de juffrouw en een bank vooruit zeggen ze hier dan
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87 en vandikte

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Als je maar twee fasen hebt aangesloten, dan verklaard dat je probleem. De pkz gaat er ook uit bij een verschil tussen de fases onderling. Bij vier aderige snoeren sluit je geen nul aan. Aarde op de dikke pen. De rest van de kleuren gaan op l1 tot en met 3. De kleuren zijn verder dus niet belangrijk.
Juist, ik ben een beetje autistisch als het gaat om kleuren. Bij elk stopcontact zit bruin rechts en blauw links...
Eigenlijk goed geredeneerd maar klopte dus niet echt

Dit klopt volledig

Dus een kus van de juffrouw en een bank vooruit zeggen ze hier dan
Dank voor de bevestiging, denk je iets te leren over hout, leer je over elektra.

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken tot de oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.