Thermische beveiliging stofafzuiging

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Beste forumleden,

Ik heb een oude stofafzuiging op de kop getikt, die ik wil gaan verbouwen naar een grote gemonteerde afzuiginstallatie met cycloon en fijnstoffilter. Hierover komt nog een nieuw topic als ik een ontwerp klaar heb zodat ik het bij mensen met ervaring kan testen.

Voor nu probeer ik de afzuiging op te knappen.

Hij schijnt 19 jaar stil te hebben gestaan...... de prijs was erg goed zullen we maar zeggen.....

Hij start op, maar de thermische beveiliging (die is al een vervangen zo te zien) slaat af bij het opstarten. Ik verwacht dat deze niet meer correct functioneert door de leeftijd en stil staan (en wie weet wat er nog meer mee gebeurd is).

Nu wil ik hier een nieuwe voor kopen maar ik weet niet precies welke ik nu nodig heb, en staan 2 waardes op het type plaatje.

Wie heeft hier wat meer verstand van en kan mij vertellen welke waarde ik moet pakken voor de thermische beveiliging.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20220729_155324.jpg
    20220729_155324.jpg
    105,2 KB · Weergaven: 23
  • 20220729_155308.jpg
    20220729_155308.jpg
    130,1 KB · Weergaven: 22

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Hoi,

Op het typeplaatje staat dat de motor in ster moet worden aangesloten op 380V ( tegenwoordig 400V).
Staat de motor inderdaad in ster ingesteld of staat die in driehoek?
Een fotootje van de beveiliging die je wilt vervangen kan ook nog wat helpen.

In ster op 380 trekt de motor 4,8 A per fase volgens het typeplaatje.

Je kan de motor ook aansluiten in driehoek op 220, maar in Nederland is er geen 3 fasen 220 voor zover mij bekend. Wel in België heb ik van dit forum geleerd.

Thomas
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
de thermische beveiliging (die is al een vervangen zo te zien) slaat af bij het opstarten. Ik verwacht dat deze niet meer correct functioneert door de leeftijd en stil staan (en wie weet wat er nog meer mee gebeurd is).
dit heb ik ooit meegemaakt
mijn top had ik enkele maanden niet gebruikt & in de winter stond die koud
bij het opstarten sloeg de thermische beveiliging uit
na een paar keer lukte het wel
19 jaar stil staan is niet min
mogelijks heb je dit probleem na een paar keer heropstarten niet meer
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
dit heb ik ooit meegemaakt
mijn top had ik enkele maanden niet gebruikt & in de winter stond die koud
bij het opstarten sloeg de thermische beveiliging uit
na een paar keer lukte het wel
19 jaar stil staan is niet min
mogelijks heb je dit probleem na een paar keer heropstarten niet meer
O dat is wel een goede tip, bedankt ga het vanmiddag uitproberen, zo eerst naar een ?de hands houtdraaibank kijken :).
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Hoi,

Op het typeplaatje staat dat de motor in ster moet worden aangesloten op 380V ( tegenwoordig 400V).
Staat de motor inderdaad in ster ingesteld of staat die in driehoek?
Een fotootje van de beveiliging die je wilt vervangen kan ook nog wat helpen.

In ster op 380 trekt de motor 4,8 A per fase volgens het typeplaatje.

Je kan de motor ook aansluiten in driehoek op 220, maar in Nederland is er geen 3 fasen 220 voor zover mij bekend. Wel in België heb ik van dit forum geleerd.

Thomas
Oe dat is een goede, machine komt tegen de Belgische grens vandaan dus dat zou zeker een probleem kunnen zijn. zit een 4 aderige kabel aan. de beveiliging heb ik net gepost.

Hoe kan ik zien op welke manier de motor is ingesteld?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Oe dat is een goede, machine komt tegen de Belgische grens vandaan dus dat zou zeker een probleem kunnen zijn. zit een 4 aderige kabel aan. de beveiliging heb ik net gepost.
Voor de beveiliging zit er nu een instelbare in van max 6A
Hoe kan ik zien op welke manier de motor is ingesteld?
Doosje waar de kabels de motor in gaan open vijzen en controleren. Meestal zit aan de binnenkant ook een aansluitschema, dan weet je het direct
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik zou de motor eerst zonder beveiliging laten draaien. Controleren of alles juist aangesloten is en dan rechtstreeks in het stopcontact. Springt de zekering, dan is de motor wijlen. Draait de motor netjes even de stroom controleren met een amperetang. Als je zeker bent dat de motor goed werkt een nieuwe beveiliging er op zetten. Zo vermeid je dat je een onderdeel vervangt wat niet defect is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
^Begin eerst eens met het aansluitdeksel van de motor te verwijderen. Kijk hoe de brugjes zitten Ze moeten bij 380 op een rij drie pennetjes verbinden. als je drie plaatjes ziet die steeds twee pennetjes verbinden, staat hij op 3 x 220. die pkz is 6 amp dus voldoende voor je motor. die trekt max 4,8. Ik neem aan dat de motor met rotor soepel loopt. Als de motor te zwaar loopt, kan het zijn dat het aanlopen gewoon te lang duurt, waardoor de beveiliging er uit gaat. Bij opstarten is de aanloopstroom veel hoger, dan 4,8 amp.
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Haal eerst de stekker uit het stopcontact
Schroef dan de kap van de motor waar de kabel naar binnen gaat open. Dan zie je een klemmen strook zoals in het plaatje in de link hieronder. Aan de hand van de stand van de verbindingsplaatjes kan je zien of de motor in stervof driehoek staat.

 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Ik wil niet moeilijk doen , maar wordt hier eigenlijk gelezen wat andere forumleden schrijven en of antwoorden op de gestelde vragen?
Zie hier ondertussen al vier keer hetzelfde antwoord verschijnen op de ster/driehoek vraag.
:unsure:
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Dank voor de uitleg. Ik had nog even wat tijd over voor ik zo weg moet dus toch even gekeken.

Ik had de kabel vanaf de thermische beveiliging naar de motor al vervangen want die had geen isolatie meer.

De foto is het kastje waar de oorspronkelijke knop zat, hier achter zit de aansluiting. In ster als ik het goed begrijp.

Wat ik niet begrijp is dat hierbij ook blauw zit en maar 2 fasen, ipv de 3 in de ster. Klopt dit dan wel of heeft de vorige er al aan zitten prutsen?

De schroeven van het kastjes van de knop krijg ik niet even niet los, die draai ik al bijna kapot. Dus als die er afmoet om er bij te kunnen dan heb ik nog wel even wat te doen...
 

Bijlagen

  • 20220808_092623.jpg
    20220808_092623.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 18

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Dat zit dus goed. Blijft over de pkz. Bij een vier aderige kabel wordt de blauwe als fasedraad gebruikt. Je hebt geen nul.
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
De blauwe draad wordt hier gebruikt als derde faze want de neutre is niet nodig om alles te laten lopen
Aha, vaag gaat er wel iets dagen van tijdens een opleiding lang geleden....

Dat zit dus goed. Blijft over de pkz. Bij een vier aderige kabel wordt de blauwe als fasedraad gebruikt. Je hebt geen nul.
Ja die wel, maar ik heb er een stekker aangezet en die volgens de standaard gemonteerd. dus blauw kan ook gewoon de N zijn in dit geval. ik ga eens even alle draden na lopen want dit zou dus ook nog het probleem kunnen zijn.

We komen er wel, helemaal top dit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Als je een fase mist gaat de pkz er ook uit. Maar zal de motor alleen brommen en niet starten over het algemeen. Als de motor opstart en kort daarna springt de pkz er uit, is de kans dat de gemonteerde pkz net te snel reageert. Je pkz is van klockner & moeller en van een niet zo recent bouwjaar. Ik kon zo snel geen nieuwe vervanger voor je vinden, die in je huidige kastje past.
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Hij doet het, de blauw was dus gewoon de N, en dus deed het opstarten te lang en sloeg de beveiliging aan.

Maar wat een beest van een afzuiging zeg. Het geluid overigens ook want was zelfs in het woonhuis 100 meter verder goed te horen. Dus een geluidshokje eromheen gaat bij het plan meegenomen worden.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de wijze lessen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Hij doet het, de blauw was dus gewoon de N, en dus deed het opstarten te lang en sloeg de beveiliging aan.

Maar wat een beest van een afzuiging zeg. Het geluid overigens ook want was zelfs in het woonhuis 100 meter verder goed te horen. Dus een geluidshokje eromheen gaat bij het plan meegenomen worden.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de wijze lessen.
Dit volg ik even niet. Indien de blauwe gewoon de N is draait hij toch maar op twee fazen? Je hebt toch drie fazedraden nodig die op de motor bevestigd zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.