Tevreden gebruikers van metabo dh330 of toch (doorsparen voor) een Record Power PT107 vandiktebank?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.928
3.506
Dat was duur leergeld. Ik hou het maar bij mijn marktplaats sicar ut de jaren 80. Nadat de doorvoer aandrijving gesmolten was, heb ik er een losse motorreductor op gezet. Dat werkt probleemloos. Geen gietijzeren bladen, maar geperst ijzer. Maar wel 5mm dik. Je ziet ze hier haast nooit, maar in frankrijk worden ze regelmatig aangeboden.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Dirk wat een enorme teleurstelling echter ik heb in een aantal filmpjes gezien en gehoord dan men moet oppassen een spiraalas vraagt immers veel meer van de aandrijving/motor dan een ouderwetse bestaande uit twee rechte schaafbeitels ,...op zich ook wel te verklaren ieder keer moet de motor ondanks dat het maar een klein beiteltje is de motor op gang houden, bij de oude standaard schaafbeitel is dat niet het geval hierbij heeft hij halve slag vrij spel voordat hij zich weer in het hout "bijt", dat schilt een slok op een borrel. Het advies is dan ook, kleine beetjes afnemen ipv gelijk 1 mm of nog gekker..... Jammer dat je de oude schaafas niet meer terug hebt geplaatst in je kapotte DH330 Metabo, dan had je een nieuwe vandiktebank en je spiraal as nog in je bezit. Of was de spiraal as zo vast komen te zitten, dat hij niet meer te demonteren was? kan natuurlijk ook? Naar mijn idee heeft zo'n as het sowieso zwaarder te verduren als je een vlakke plaat onder je werkstuk legt om het optimale resultaat te behalen, je verlengt je in-en out feed en als die al niet 100% perfect vlak ligt, ten opzichte van je schaafmessen dan heeft je motor het nog zwaarder te verduren. Shinho of hoe dat merk ook mag heten, heeft deze spiraal as, niet wat minder beitels?

Dank Dirk voor het delen van je ervaring ook als dat negatief is, hier wordt veel uit geleerd

Laatst bewerkt:

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Dirk wat een enorme teleurstelling echter ik heb in een aantal filmpjes gezien en gehoord dan men moet oppassen een spiraalas vraagt immers veel meer van de aandrijving/motor dan een ouderwetse bestaande uit twee rechte schaafbeitels ,...op zich ook wel te verklaren ieder keer moet de motor ondanks dat het maar een klein beiteltje is de motor op gang houden, bij de oude standaard schaafbeitel is dat niet het geval hierbij heeft hij halve slag vrij spel voordat hij zich weer in het hout "bijt", dat schilt een slok op een borrel. Het advies is dan ook, kleine beetjes afnemen ipv gelijk 1 mm of nog gekker..... Jammer dat je de oude schaafas niet meer terug hebt geplaatst in je kapotte DH330 Metabo, dan had je een nieuwe vandiktebank en je spiraal as nog in je bezit. Of was de spiraal as zo vast komen te zitten, dat hij niet meer te demonteren was? kan natuurlijk ook? Naar mijn idee heeft zo'n as het sowieso zwaarder te verduren als je een vlakke plaat onder je werkstuk legt om het optimale resultaat te behalen, je verlengt je in-en out feed en als die al niet 100% perfect vlak ligt, ten opzichte van je schaafmessen dan heeft je motor het nog zwaarder te verduren. Shinho of hoe dat merk ook mag heten, heeft deze spiraal as, niet wat minder beitels?

Dank Dirk voor het delen van je ervaring ook als dat negatief is, hier wordt veel uit geleerd
Zo heb ik er nog nooit over gedacht eigenlijk, dat de motor geen rust-momentje heeft. Dacht altijd dat doordat het veel kleinere mesjes waren dat hij juist minder hard hoefde te werken.

Heb er verder nooit bij stilgestaan dat de hele machine afgeschreven zou kunnen worden dus heb hem ook niet open gemaakt om de as er uit te halen. Maar dan nog, de originele heb ik gesloopt door onkundig te verwijderen dus dan zou die zonder schaaf-as zijn ingeleverd! Achteraf was dat natuurlijk prima geweest want ze hebben hem toch direct bij het grofvuil gezet.

Waar het bij mij fout ging was dat het achterste stuk van het te vlakken schaaldeel veel hoger was dan het voorste deel waar ik de boel op ingesteld had. Vrij kansloos voor zo'n klein apparaat en gewoon onhandig van mij.

Duur lesje inderdaad zoals Chevy al zei ...

Ga nu maar aan de gang om een opstelling te maken waarmee ik met mijn bovenfrees 1 kant vlak kan maken van de schaaldelen!

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Tja achteraf als we alles van te voren wisten dan zouden we nooit fouten maken maar helaas de praktijk wijst vaak anders uit. Na mijn post heb ik even bij van Dictum gekeken die verkoopt deze Shinko vandiktebanken zelfde specs qua vermogen 1800W maar een fractie aan mesjes ter vergelijking met die van Sheartak. Niet een klein beetje een heleboel minder, ik zou bijna zeggen een soort van tandloos zoogdier ter vergelijking met die van Sheartak. De Hammer A3/31 hebben een soort gelijke spiraal as als die van Sheartak maar die hebben wel een hoop meer vermogen zowel de 230V alsook de 400V. Tja wellicht is dit al een teken aan de wand? De lering die ik hieruit trek is prima om een DH330 uit te rusten met een Sheartak maar kent zijn beperkingen, wil je voor safe gaan neem dan een vandiktebank met meer vermogen.

• Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.