Heb al heel kleine stukjes erop gedaan van een paar cm, gewoon vastklemmen op een groter stuk zdat het blijft zittenWeet ook iemand wat de minimumlengte is van een stuk hout om op de DH330 te schaven?
Eerlijk gezegd geeft deze Metabo DH330 sowieso weinig snipe zolang je de in en outfeed goed afstelt is er weinig snipe te zien, maar uiteraard met een lange plaat zal het resultaat alleen maar verbeteren.ZO'n lange plaat schijnt ook snipe te verminderen zag ik.
Yep, ben tevreden met het apparaat en ik gooi er van alles door maar meestal eiken. Vlakken doe ik met de handschaaf. Het is met de handschaaf lastiger om alles op dezelfde dikte te krijgen binnen een redelijke tijd. Maak er van alles van. Ben nu bezig met een tafel voor de woonkamer. Wel rekening houden met snipe.Zijn er hier tevreden gebruikers van de metabo en is die goed genoeg voor hobby gebruik? Ik gebruik het liefst eik of beuk.
Zo ja, ben je op een x-moment toch overgestapt naar een vlak/vandiktebank? Of kan je er nog steeds prima mee uit te voeten?
Het instellen van die infeed en outfeed kleppen is wel een crime om het echt goed te krijgen, het systeem met die boutjes en moertjes is op z'n zachtst gezegd onhandig. Zeker gezien ze tijdens het schaven weer los kunnen trillen door de machine zelf.Eerlijk gezegd geeft deze Metabo DH330 sowieso weinig snipe zolang je de in en outfeed goed afstelt is er weinig snipe te zien, maar uiteraard met een lange plaat zal het resultaat alleen maar verbeteren.
Ok daar heb ik nog niks over gelezen.Het instellen van die infeed en outfeed kleppen is wel een crime om het echt goed te krijgen, het systeem met die boutjes en moertjes is op z'n zachtst gezegd onhandig. Zeker gezien ze tijdens het schaven weer los kunnen trillen door de machine zelf.
Tot nu toe geen last van gehad.Het instellen van die infeed en outfeed kleppen is wel een crime om het echt goed te krijgen, het systeem met die boutjes en moertjes is op z'n zachtst gezegd onhandig. Zeker gezien ze tijdens het schaven weer los kunnen trillen door de machine zelf.
Dat kan maar dan moet je voorzorgsmaatregelen nemen. zoals dubbelzijdig plakband oid om te voorkomen dat het latje opgevreten wordt.Kan je eigenlijk met zo'n metabo ook dun schaven, bv 5mm dik voor een klein doosje?
het is handig om een kort stuk op een langer stuk te lijmen (of dubbelzijdig plakband) 5 cm ruimte van beide kanten laten. Tevens kun je op die manier altijd snipe voorkomen, ook bij andere stukken.Weet ook iemand wat de minimumlengte is van een stuk hout om op de DH330 te schaven?
Heb die as al maaaaanden binnen. Misschien van het weekend even wat uurtjes vrij maken ... maar dat zeg ik elke vrijdag.
Zo'n lange plaat heb ik inderdaad ook, maar mijn werkplekje is ook klein en de unit mobiel dus die plaat vast en recht zetten is zo'n gedoe dat ik het meestal gewoon achterwege laat![]()
hi Dirk, ik ben nieuw hier op woodworking.nl, en zocht naar ervaringen met het installeren van een helix as (zie eerdere draad hier: Tafel vandiktebank voor hardhout)10 van de 40 mesjes geïnstalleerd…. Bekijk bijlage 125857
Geen probleemhi Dirk, ik ben nieuw hier op woodworking.nl, en zocht naar ervaringen met het installeren van een helix as (zie eerdere draad hier: Tafel vandiktebank voor hardhout)
Waar heb je hem besteld (ik overweeg shelix, die claimen er eentje te hebben voor een Electra Beckum HC260, later is dat metabo geworden) ? En hoe verliep het importeerprocess? En wellicht belanrijkste: hoe bevalt ie? Veel vragen, ik weet het, maar het is nogal een investering...
Even update mbt mijn avontuur met een spiraal as ... die is weer weg! Maar helemaal niet met een goede reden :'(
Probeerde een grote plank (~2m) vlak te schaven met een hulpstuk er onder als referentie zodat de bovenkant mooi vlak wordt, zoals je dat wel vaker ziet in YouTube filmpjes. Nou dat ging dus helemaal verkeerd (mijn fout uiteraard, maar details vertellen ze er in filmpjes niet bij). Motor kapot ofzo en machine wil niet aan.
Gelukkig nog net binnen garantie dus machine ingeleverd en met een week krijg ik bericht dat ik een nieuwe krijg omdat het niet meer te repareren is. Maar mijn spiraal as dan?!? Tsja die is met oude machine en al al vernietigd, en als ze dat wel van te voren wisten hadden ze hem binnen de garantie niet eens aangenomen want er is aan gesleuteld ...
Dus nou heb ik zo wel weer een hele nieuwe DH330 zometeen, maar met ouderwetse rechte messen ... Denk dat ik die maar verkoop ofzo en een echte vvd aanschaf want dit doet wel pijn.
Denk dat ze er niet lang naar gekeken hebben. Voor een machine van "slechts" 500,- is het economisch voordeliger om "binnen de garantie" gewoon een nieuwe op te sturen.Au... dat zal een dure grap geworden zijn als je de as ook al kwijt bent.
Wel apart dat men bij het beoordelen van de machine niet gezien heeft dat er geen standaard as in zat. Bijzonder.
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik ook voor de DH330 zou gaan maar uiteindelijk toch een 'echte' vvd aangeschaft. Het was een rib uit mijn lijf maar op langer termijn wel de beste investering denk ik.
Succes met je keuze
Dat moet wel. We leven inmiddels in een wegwerpmaatschappij.Denk dat ze er niet lang naar gekeken hebben. Voor een machine van "slechts" 500,- is het economisch voordeliger om "binnen de garantie" gewoon een nieuwe op te sturen.