Tevreden gebruikers van metabo dh330 of toch (doorsparen voor) een Record Power PT107 vandiktebank?

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Ik heb niet zo veel ruimte in onze garage als werkplaats maar wil toch een vandiktebank aanschaffen. Vorige week ben ik bij Baptist bij een sessie van Record Power geweest. De PT107 werd er gedemonstreerd en voor mijn doel blijkt dat een prima apparaat te zijn. Wel zo'n 1200 duurder dan de metabo en wat ik ook kies, er moet ook stofafzuiging bij zoals de Record Power CGV336-4. Extra ruimte en kosten dus. Echter voor de metabo zou ik een kast kunnen maken waar de afzuiging in kan met de metabo er bovenop. Ruimtebesparing.

Ik weet dat de metabo alleen een vandiktebank is, maar er zijn genoeg oplossingen op YT te vinden om daar toch goed mee uit te voeten te kunnen als je een beetje oplet wat voor hout je koopt.

Zijn er hier tevreden gebruikers van de metabo en is die goed genoeg voor hobby gebruik? Ik gebruik het liefst eik of beuk.
Zo ja, ben je op een x-moment toch overgestapt naar een vlak/vandiktebank? Of kan je er nog steeds prima mee uit te voeten?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Zelf heb ik de triton vandiktebank.
En die werkt prima en je houd nog een paar euro over voor een afzuiging.

Eventueel zou je ook een afzuiging kunnen kopen en een triton/metabo/etc. kunnen lenen/kopen.(of bij iemand testen)
En kijken of het bevalt.
De afzuiging ga je toch nodig hebben.

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Zelf heb ik de triton vandiktebank.
En die werkt prima en je houd nog een paar euro over voor een afzuiging.

Eventueel zou je ook een afzuiging kunnen kopen en een triton/metabo/etc. kunnen lenen/kopen.(of bij iemand testen)
En kijken of het bevalt.
De afzuiging ga je toch nodig hebben.
Gebruik je ook hulpmiddelen om met je triton hout te vlakken?
Ja zonder afzuiging begin ik er niet aan. Dan sta ik zo met de metabo in de tuin als mijn partner dat ziet :)
Plus dat het ook erg ongezond is.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Gebruik je ook hulpmiddelen om met je triton hout te vlakken?
Ja zonder afzuiging begin ik er niet aan. Dan sta ik zo met de metabo in de tuin als mijn partner dat ziet :)
Plus dat het ook erg ongezond is.
Nee vlakken doe ik op me vlakbank.
Ik gebruik hooguit een plank om dunner plankjes er door heen te halen.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Ok. dus je hebt een 'losse' vlakbank? Welke?
Een jet a60
180cm lang ofzo😅
Daar bespaar je geen ruimte mee.

Weet niet hoe groot de stukken hout zijn die je wil bewerken?
Anders moet je effe zoeken naar shinko dacht ik hier op het forum.

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Een jet a60
180cm lang ofzo😅
Daar bespaar je geen ruimte mee.

Weet niet hoe groot de stukken hout zijn die je wil bewerken?
Anders moet je effe zoeken naar shinko dacht ik hier op het forum.

Groot valt mee. Gebruikt nu bv planken van 90 x 12 x 2.2 (cm) in een sidetable'tje

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Gebruik hier sinds kort een combi van Makita 2012nb met Shinko vlakbankje.
Perfect voor mijn kleine werkplaatsje waar vooral handzame werkstukken uitkomen waarvan ik de meeste overigens met handgereedschap maak.
Beide machines zijn makkelijk weg te bergen onder of tussen iets anders.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
ikzelf heb al redelijk wat eiken parket delen door de metabo dh330 gehaald ,werkt uitstekend, de schaafmessen blijven keurig op hun plek, het opdekplaatje die de messen op hun plaats houden zijn nog niet vervormd, dit in tegenstelling bij sommigen. Dit zou een bekent euvel zijn bij deze lunchboxen van Metabo maar tot nu gaat alles nog toppie. Ik neem niet te veel af in 1 keer, en als het hout eenmaal wordt doorgevoerd laat ik de machine zijn gang gaan, ik ga niet als een bezetene het hout corrigeren, mocht het een beetje schuin doorgevoerd worden. Na afloop de messen controleren en als het nodig is een beetje vaster aandraaien that's all tot nu toe nog geen problemen ondervonden. De record power pt107 zal vast een gradatie beter zijn, maar kost ook een lieve cent meer, maar dan heb je wel gelijk vlakbank erbij, tja en wil je het beste van het beste neem dan 1 met een spiraal as het resultaat is echt subliem (er is ook een spiraal as te koop voor de metabo dh330 staat ergens op youtube)

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
77
47
Ik heb de metabo DH330 nu meer dan een jaar en tot dusver alles werkt nog naar behoren.
Ik gebruik het dan voornamelijk om kleinere zaken mee te bewerken en doe 1 -2mm maximum.

Maar ook de balken die ik erdoor jaagde (25cm) hardhout deed die keurig er alles af en met een deftig resultaat op als oppervlakte.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Ik heb de metabo DH330 nu meer dan een jaar en tot dusver alles werkt nog naar behoren.
Ik gebruik het dan voornamelijk om kleinere zaken mee te bewerken en doe 1 -2mm maximum.

Maar ook de balken die ik erdoor jaagde (25cm) hardhout deed die keurig er alles af en met een deftig resultaat op als oppervlakte.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor eiken, 2mm er doorheen jassen lijkt mij een beetje te veel van het goede, volgens de specs zou dat moeten kunnen, maar ik probeer het niet, en zeker niet bij stukken met betrekkelijk breedtes. Er zijn een paar filmpjes op youtube te zien waar iemand echt dikke brede balken er doorheen jast op het moment dat het vermogen afneemt duwt hij hem met redelijk wat kracht het laatste stukje er doorheen,....en ja volgens mij zijn dat de potentiële kanshebbers die gaan klagen dat hun meshouders zijn verbogen (helaas het plaatmateriaal is niet van dien aard dat dit stevig/onverstandig gebruik toelaat, mocht je dat willen koop dan niet een Metabo dh330)? Ik heb de Metabo nu een klein jaartje in mijn bezit en ik moet zeggen ik gebruik hem niet dagelijks dus hij moet zich nog bewijzen maar tot nu toe houdt hij zich nog goed. Ik schaaf niet meer dan een halve mm ongeacht het houtsoort dan maar wat langer schaven of anders een stevige loodzware schaaf/vandiktebank uit het jaar 0, of nog beter een scm, Felder of een Hammer met spiraal schaafas

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Ok, dus de ervaringen die jullie hebben komen wel overeen me wat ik op internet lees.
Ik heb inderdaad ook maar een niet al te groot gedeelte van de garage dus hem ergens onder schuiven is altijd handig. Bedankt voor jullie reacties

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Ikzelf heb ook enkel de beschikking over 1 garage (4.50 x 3.68 m) voor de machines + 1 garage voor werkbank, afkortzaag en "houtopslag". In de garage met de machines staan een vlak-en vandiktebank, zaagtafel, kolomboormachine, een lintzaag en een topie :p. En ik heb nog plaats om zelf gemakkelijk te bewegen en bewerkingen uit te voeren. Ik moet natuurlijk geen kleerkast maken, want dat gaat niet :D.

Mijn vlak- vandiktebank is een Tendotools Medium TT260 . Deze machine is quasi gelijk aan de Record Power PT 107 (alleen een € 200 duurder :unsure: , doch Tendotools woont achter mijn hoek - handig voor als er iets niet in orde is). Ik heb van deze machine nog geen moment spijt gehad. Voordien had ik een Belmash BEL-2200 SDR. Deze machine heb ik na een paar maanden verkocht (veel te omslachtig qua switch vlak naar vandikte, niet precies genoeg en bovendien een barslechte en moeilijk haaks te krijgen langsgeleider).

De schaafresultaten zijn heel goed (geen snipe !) en ik schaaf van alles (beuk, eik, kers, grenen, afzelia, meranti...) . Afzuiging is wel een must.

Dus, wat ik wil zeggen is dat je met wat beleid toch wel wat machines kwijt kan op een beperkte ruimte. Persoonlijk zou ik, als je geen vlakbank hebt, toch gaan voor de RP PT 107. Als je al een vlakbank hebt, is het natuurlijk een ander verhaal...

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Ikzelf heb ook enkel de beschikking over 1 garage (4.50 x 3.68 m) voor de machines + 1 garage voor werkbank, afkortzaag en "houtopslag". In de garage met de machines staan een vlak-en vandiktebank, zaagtafel, kolomboormachine, een lintzaag en een topie :p. En ik heb nog plaats om zelf gemakkelijk te bewegen en bewerkingen uit te voeren. Ik moet natuurlijk geen kleerkast maken, want dat gaat niet :D.

Mijn vlak- vandiktebank is een Tendotools Medium TT260 . Deze machine is quasi gelijk aan de Record Power PT 107 (alleen een € 200 duurder :unsure: , doch Tendotools woont achter mijn hoek - handig voor als er iets niet in orde is). Ik heb van deze machine nog geen moment spijt gehad. Voordien had ik een Belmash BEL-2200 SDR. Deze machine heb ik na een paar maanden verkocht (veel te omslachtig qua switch vlak naar vandikte, niet precies genoeg en bovendien een barslechte en moeilijk haaks te krijgen langsgeleider).

De schaafresultaten zijn heel goed (geen snipe !) en ik schaaf van alles (beuk, eik, kers, grenen, afzelia, meranti...) . Afzuiging is wel een must.

Dus, wat ik wil zeggen is dat je met wat beleid toch wel wat machines kwijt kan op een beperkte ruimte. Persoonlijk zou ik, als je geen vlakbank hebt, toch gaan voor de RP PT 107. Als je al een vlakbank hebt, is het natuurlijk een ander verhaal...

Zoveel ruimte heb ik niet. Onze garage is best groot maar ik 'deel' met een vouwwagen en een gedeelte waar de wasmachines staan. Maar wellicht kunnen we nog wat schuiven en opruimen voor een PT107 :)

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Ik heb de DH330 ook staan. Ben er niet ontevreden over, hij schaaft best netjes, maar je moet niet te lang willen want de infeed en outfeed plaatjes zijn erg slap. Ik had deze ook gekocht met het idee dat er wel trucjes zijn om ook te vlakken maar in de praktijk doe ik dat eigenlijk niet omdat ik daar te lui voor ben :) (Bewijs dat ik er te lui voor ben, heb een spiraal as voor dit ding besteld uit Canada maar nog niet geïnstalleerd ...)

Achteraf liever een VVD neergezet, maar de prijzen voor een 12" / 30cm machine zijn niet echt mals!

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Ik heb de DH330 ook staan. Ben er niet ontevreden over, hij schaaft best netjes, maar je moet niet te lang willen want de infeed en outfeed plaatjes zijn erg slap. Ik had deze ook gekocht met het idee dat er wel trucjes zijn om ook te vlakken maar in de praktijk doe ik dat eigenlijk niet omdat ik daar te lui voor ben :) (Bewijs dat ik er te lui voor ben, heb een spiraal as voor dit ding besteld uit Canada maar nog niet geïnstalleerd ...)

Achteraf liever een VVD neergezet, maar de prijzen voor een 12" / 30cm machine zijn niet echt mals!

Nee, voor een combinatie VVD gaat het al snel over de 2000 euro heen. Keuzes... :)

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg

Dirkvanbergen dan ben ik heel erg benieuwd hoe hij bevalt als hij geïnstalleerd is,....heb je hem al binnen? en wat zijn de kosten,....... invoerrechten, btw en transport
Dank bij voorbaat!!!!!
Ps de infeed en outfeed valt toch wel mee vind je die gammel/slap? Ik zag laatst iemand die had een stevige lange plaat (1,50m) op de in en outfeed gelegd, uiteraard gaat dit wel ten koste van de dikte die je kan schaven, maar dit komt wel ten goede als je lange planken wilt schaven

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Dirkvanbergen dan ben ik heel erg benieuwd hoe hij bevalt als hij geïnstalleerd is,....heb je hem al binnen? en wat zijn de kosten,....... invoerrechten, btw en transport
Dank bij voorbaat!!!!!
Ps de infeed en outfeed valt toch wel mee vind je die gammel/slap? Ik zag laatst iemand die had een stevige lange plaat (1,50m) op de in en outfeed gelegd, uiteraard gaat dit wel ten koste van de dikte die je kan schaven, maar dit komt wel ten goede als je lange planken wilt schaven
ZO'n lange plaat schijnt ook snipe te verminderen zag ik.

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Dank bij voorbaat!!!!!
Heb die as al maaaaanden binnen. Misschien van het weekend even wat uurtjes vrij maken ... maar dat zeg ik elke vrijdag.

Zo'n lange plaat heb ik inderdaad ook, maar mijn werkplekje is ook klein en de unit mobiel dus die plaat vast en recht zetten is zo'n gedoe dat ik het meestal gewoon achterwege laat :)

• Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.