Terras langs zwembad, houtsoort?

Gevoelsmatig is het grootste voordeel dat je meer ruimte kunt creëren voor het luchten van het onderstel, en je bent veel minder afhankelijk van de ondergrond (verzakkingen en dergelijke). Overigens heeft het worteldoek maar weinig meerwaarde, er komt toch nauwelijks licht onder de vlonder dus zal er ook nauwelijks onkruid ontkiemen.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Wat denk je van gestabiliseerd zand worteldoek tegels en rubber tegeldragers hierop de regels en dan de vlonder monteren.
Grootste voordeel is dat er geen hout in aanraking komt met de aarde
succes en groeten
 
Waarom is dat met de oplossing die jij aandraagt zo'n voordeel, pw64kleinmeubel? Er zijn veel houtsoorten die hard genoeg zijn om de 20 jaar het prima vol te houden in de grond. Met jouw methode heb je nog steeds last van vochtig hout, op de plekken waar het hout de rubber tegeldragers raakt.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De opbouw gaat als volgt zijn, 15cm gestabiliseerd zand. Daarop een balkenstructuur (met een EPDM strip eronder tegen opstijgend vocht en de bovenlaag worden zoals gezegd balkjes gerecuptuit Azobe steenschotten.

Nu heb ik de steenschotten enkel nog maar op foto gezien, er is wel wat verschil in prijs per stuk. De geschuurde zijn natuurlijk het duurste maar ik vraag mij af of dat nodig is in mijn geval. Ik beschik over een goede vlak vandikte bank en ik kan altijd eerst nog eens met een staalborstel of schuurmachine over de oppervlakte gaan alvorens te schaven.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
Nu heb ik de steenschotten enkel nog maar op foto gezien, er is wel wat verschil in prijs per stuk. De geschuurde zijn natuurlijk het duurste maar ik vraag mij af of dat nodig is in mijn geval. Ik beschik over een goede vlak vandikte bank en ik kan altijd eerst nog eens met een staalborstel of schuurmachine over de oppervlakte gaan alvorens te schaven.

Als je ze uit elkaar haalt heb je de steentjes en gruis in de groeven niet meer. Even stevig afboenen met water en een harde bezem dan ben je al veel kwijt. Dan zou ik ze ruw door de botte kant drukken en één kant scherp houden voor de tweede laag schaven. Messen kan je daarna wel weg gooien denk ik. Maar je krijgt wel prachtig hout er voor terug.

Schuren is denk beter maar dan moet je wel een stevige machine er voor hebben.

Je gaat de veer toch niet gebuiken. Zou een dunne RVS schijf op de slijptol zetten en de draadstangen bij de veer doorslijpen. Moeren zijn zo roestig meestal dat je aardig wat geweld moet gebruiken.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Als je ze uit elkaar haalt heb je de steentjes en gruis in de groeven niet meer. Even stevig afboenen met water en een harde bezem dan ben je al veel kwijt. Dan zou ik ze ruw door de botte kant drukken en één kant scherp houden voor de tweede laag schaven. Messen kan je daarna wel weg gooien denk ik. Maar je krijgt wel prachtig hout er voor terug.

Schuren is denk beter maar dan moet je wel een stevige machine er voor hebben.

Je gaat de veer toch niet gebuiken. Zou een dunne RVS schijf op de slijptol zetten en de draadstangen bij de veer doorslijpen. Moeren zijn zo roestig meestal dat je aardig wat geweld moet gebruiken.

Bedankt voor de zeer nuttige info.
Dan neem ik al zeker mijn oudste set schaafmessen om de eerste laag af te schaven.
Ik dacht boven en onderkant te moeten schaven om alle balken op gelijke dikte te brengen maar dat is misschien niet nodig dan?
Kwestie het schuren, ik heb een festool ets 125 maar dit is misschien een mooi excuus om een rotex 150 aan te schaffen als ik het aan mijn vrouw verkocht krijg....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wel een waarschuwing met Azobe, het wil geweldig graag kromtrekken en scheuren.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Dus de enige manier om een mooi, vlak terras in azobe te hebben zou zijn om de steenschotten in hun geheel te plaatsen?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het gaat hier volgens mij om een terras bij een zwembad. Daar loop je op met blote voeten. Azobe splintert, en is niet geschikt vind ik. Bovendien kunnen azobe splinters nog lelijk zweren ook. Lijkt mij verkeerde bezuiniging om hier een zwembad terras van te maken.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het gaat hier volgens mij om een terras bij een zwembad. Daar loop je op met blote voeten. Azobe splintert, en is niet geschikt vind ik. Bovendien kunnen azobe splinters nog lelijk zweren ook. Lijkt mij verkeerde bezuiniging om hier een zwembad terras van te maken.
Ik heb me blijkbaar volledig verkeerd geïnformeerd aangaande houtsoort... In totaal ga ik 3 verschillende terrassen aanleggen, de eerste 2 iets verder van het zwembad af (deze ben ik nu aan het uitgraven , worden eethoek en loungehoek). Nadien komt het terras vlak langs het zwembad pas aan de beurt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
963
Riemst
Ik heb eigenlijk geen last van splinters. Het zijn wel geen gladde planken door het vorige gebruik, maar ik durf er rustig met blote voeten over lopen.

IMAG2262.jpg

IMAG2261.jpg

IMAG2260.jpg
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het gaat hier volgens mij om een terras bij een zwembad. Daar loop je op met blote voeten. Azobe splintert, en is niet geschikt vind ik. Bovendien kunnen azobe splinters nog lelijk zweren ook. Lijkt mij verkeerde bezuiniging om hier een zwembad terras van te maken.
De prijs voor de vlonders in bvb Ipe ligt meer dan 3x hoger dan als ik de azobe scheepsplanken zou nemen. Aan deze heb ik dan wel nog werk (parketschuurmachine huren om ze er terug "nieuwer"laten uit te zien. Misschien dat ik later dan het terras dat blak tegen de rand vn zwembad komt wel in een andere, duurdere houtsoort doe.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Kwestie door de bomen het bos niet meer te zien, op houtenplaten.be zie ik een lot Massaranduba en Taranja aan ongeveer de prijs van dat scheepshout azobe.
Deze zijn wel 2de keus (wat moet ik me daar bij voorstellen?)

over Taranja vind ik eigenlijk geen info terug...'.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De eerste stappen zijn gezet.
Na enkele zondagen te graven hebben we vandaag een laag gestabiliseerd zand 15cm dik aangebracht
20160423_172512.jpg
20160423_172502.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.