Te Koop: Gietijzeren Verboom Lintzaag, in uitstekende staat & onderhoud

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Na lang wikken en wegen toch besloten voor een ander model te gaan op 230v. De kosten voor het aanleggen van 400v liggen momenteel iets te hoog voor mijn budget in combinatie met slechts 1 machine op 380v in de werkplaats. Dus met pijn in mijn hart biedt ik mijn Verboom Lintzaag aan.

Gietijzeren Verboom Lintzaag, Type 5K en in uitstekende staat van onderhoud.

Enkele feitjes:


• 2 PK sterke motor
• Voeding: 3 fase 230v of 380v (zie motorplaatje)
• Laatste onderhoud April 2020 door HoMSS Keurmeesters en Ottobock Werktuigbouwkundig Onderhoud;
• Wiel Diameter 500 mm / 50 cm;
• Volledig gietijzeren uitvoering;
• Diverse extra nieuwe reserve lintzagen, verschillende vertandingen;
• Maximale zaaghoogte ± 23 cm
• Doorvoer Breedte ± 60 cm
• Volautomatische afzuigklep (los geleverd)

Machine komt uit een Orthopedie praktijk voor het vervaardigen van o.a. houten protheses. Past uitstekend in een kleinere hobby werkplaats door zijn zeer compacte formaat.

Richtprijs: € 600-650 (Graag realistisch bieden a.u.b.)

#lintzaag #bandsaw #woodworking, ophalen in Barendrecht.

Meer foto's zijn te bekijken op Marktplaats: ≥ Gietijzeren Verboom Lintzaag, uitstekende staat & onderhoud - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl
Meer info: even appen op mijn zakelijke Whatsapp: 06-24115440 (alleen berichten, kan niet worden gebeld) <--- verwijderen indien dit niet is toegestaan.

IMG_9693.JPG

IMG_9688 2.JPG

IMG_9775.JPG

IMG_9909.JPG
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Waarom zet je er geen andere motor op? Of een frequentie omvormer monofasig/driefasig?
Zonde om zo een mooie machine te laten gaan enkel omdat geen drijfkracht hebt.
Helemaal mee eens.
Kijk hier eens?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Andere motor is bij deze direct aangedreven machine natuurlijk niet zo eenvoudig als bij een machine die met een riem aangedreven wordt. Maar ik zou ook een frequentieregelaar nemen. Zo'n mooie compacte gietijzeren lintzaag vind je niet zo gauw meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Met zo’n frequentie omvormer gaat langzaam de isolatie van je machine stuk. Frequentie omvormers leveren geen mooie sinus maar blok spanningen met hoge spikes en sterke spannings toename (hoge du/dt voor de kenners). Na een aantal jaren krijg je doorslag/kortsluiting en kun je je motor weggooien.
Hoe lang dat duurt is afhankelijk van hoeveel uren je machine hieraan blootstelt en van de kwaliteit van de isolatie. De kwaliteit van je isolatie is afhankelijk van de productie methode van je motor, de leeftijd en gebruiksgeschiedenis (draaiuren en de temperaturen die daarbij bereikt zijn).
Goede (lees dure) frequentie omvormers hebben een stevig filter die spikes en du/dt beperken op je motor. Maar dan is een nieuwe motor goedkoper.

Kortweg mijn advies: niet doen zo’n omvormer zonder filter.

Of een eenfase motor zomaar kan worden geplaatst in deze configuratie zou je moeten berekenen/ navragen.

Ik heb ook heel lang de aanleg van 3 fase uitgesteld. nu ik het uiteindelijk wel gedaan heb besef ik dat ik het 20 jaar eerder had moeten doen. Het kostte in mijn geval wat: geheel nieuwe groepen kast en 70 meter 6 mm2 kabel. Met wat zoek werk op marktplaats heb ik heel wat geld kunnen besparen.

Succes met je overwegingen en te nemen besluit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Nee te simpel gedacht idd die 220V is 3 x 220V en dat is ook krachtstroom.
deze is alleen beschikbaar in Belgie en op de oude netwerken in Nl .

Fred
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Nee te simpel gedacht idd die 220V is 3 x 220V en dat is ook krachtstroom.
deze is alleen beschikbaar in Belgie en op de oude netwerken in Nl .

Wat bedoel je hiermee, ik heb 3 x fase in de groepenkast. Als ik meet, tov de 0 heb ik 3 x 230 volt. Als ik de fases onderling meet heb ik 400 volt
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Gaat even niet goed hiero, Frédéric wat bedoel je hiermee. Ik hen 3 x fase en een 0 in de groepenkast. als ik meet ten opzichte van de 0 meet ik 3 x 230, de fases onderling geven 400 volt.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Gaat even niet goed hiero, Frédéric wat bedoel je hiermee. Ik hen 3 x fase en een 0 in de groepenkast. als ik meet ten opzichte van de 0 meet ik 3 x 230, de fases onderling geven 400 volt.
je kunt deze motor in ster aansluiten op krachtstroom 400V. (dan krijgen de spoelen 230v)

of je kunt hem in driehoek aansluiten op een 3x230V net (zoals in Belgie op sommige plekken blijkbaar)

of in driehoek op 3x230v zoals uit een frequentieregelaar komt in Nederland gevoed vanaf 230v. (maar dit kan de levensduur van een oude motor verkorten omdat hij hiervoor niet ontworpen is.)
 

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
of in driehoek op 3x230v zoals uit een frequentieregelaar komt in Nederland gevoed vanaf 230v. (maar dit kan de levensduur van een oude motor verkorten omdat hij hiervoor niet ontworpen is.)
Precies dat en zonde om dit zo om te leggen. Bij nader inzien past een iets kleiner model gewoon beter, deze in mijn enthousiasme 'te snel' gekocht.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
jekan ook die motor aansluiten op een enkelfasig net van 230V maar at met een condensator. de juiste waarve voor zo'n condensator kan je berekenen. De motor verliest wel een beetje aan kracht maar werkt wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.