"te dikke" balk zagen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Waarom zou dat hout worden weggesmeten? Ik snap gewoon die paniek verhalen niet. Je koopt toch een zaagmachine om te zagen? Daar is zo'n ding voor. Er is toch niets bijzonders aan het maken van een verdekte snede? Als je hout zoals beuken hebt, waar wel eens wat spanning in zit, dan zaag je het in een paar stappen. Maar het meeste hout geeft geen enkel probleem.
Ben het wel met je eens en spanning in hout heb je bij het afkorten geen last van, wel bij schulpen. Goed ondersteunen, als je beslist elektrisch wil is van belang. Als hulpje kun je de eerste snede ook nog spalken, met een lat en 2 lijmtangen, of als het niet in het zicht komt, met schroeven. Zo blijft e.e.a. wat beter bij elkaar en schuift het niet het zaagblad in.
Moet het uiteinde precies vlak zijn? Als het zichtwerk is, dan kan een lichte puntvorm ook wel mooi zijn, zo tussen de 5 en 10 graden. Dan moet je over 4 zijden zagen, of er met de handschaaf aan maken.

jaap
 

jorisvh

Post veel
scherp gereedschap, niet met je handen in de buurt van de zaag en niet in de vuurlinie staan. Dan ben je behoorlijk veilig.
klopt helemaal en ik had dit balkje zelf ook al lang op die manier door de zaag gejaagd.
maar als de vraagsteller dit allemaal wist dan was de vraag wellicht niet gesteld. eerste keer beter te voorzichtig zijn en al doende leert men risico’s inschatten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik heb ook een DeWalt.
Nadeel van deze bouwzagen is dat de langsgeleider vast is. Je hout kan ook klem lopen tussen zaagblad en geleider.
Daarom heb ik een hulpgeleider gemaakt die ik terug kan stellen Bij het schulpen. En ook om beter te kunnen sturen bij langere stukken.
 

Bijlagen

  • IMG_0374.jpeg
    IMG_0374.jpeg
    154,2 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Het is een stuk van 1.6m lang ongeveer. Dat, en gezien het feit dat hij 25cm breed is en dus 10 dik maakt dat hij rond de 27kg weegt. Dit balkje pak je niet even met een hand op en leg je zo ondersteund op de zaagtafel. Weet niet of dat het verschil gaat maken, maar het maakt wel dat ik hier niet met een handzaag aan ga beginnen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Als je gaat zagen, en je duwt het hout voorwaarts dan voel en hoor je vanzelf hoe de zaag het vergaat. Even terughalen is geen schande tijdens het zagen.
En inderdaad vraag iemand hulp, leggen uit wat je gaat doen en wat je van diegene verwacht. En blijf in the lead.

Al die YT filmpjes met onafgedekte zaagbladen, dat zijn mijn inziens past foute voorbeelden. Voor iedereen, beginner en gevorderd.
Zoals in het aangehaalde filmpje, wat gaat die kerel met zijn linkerhand zo dicht bij het zaagblad doen?! Never ever dat mijn hand daar is. Mijn linkerhand is of flierefluiten of ik stop er een 'duwer' in, als ie er zich zo nodig mee moet bemoeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.