"te dikke" balk zagen

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Heb een enorme beginners vraag. Moet nu een stuk mahonie gaan bewerken alleen ik kom er achter dat deze te dik is voor mijn tafelzaag. Is een stuk van een ruim een meter lang maar wel 100mm dik. Mijn tafelzaag gaat maar tot 77mm ,(DeWalt).

Is het mogelijk om deze eerst voor de helft aan de ene kant in te zagen, dan via de andere kant en dan vlakken in de VVD bank? Of is dit niet veilig om te doen?
Heb helaas geen lintzaag of iets anders soortigs wat 10 dik kan zagen.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Is prima te doen op deze manier. Ik zaag zulks dan ook nog eerst met een zaagdiepte van ongeveer 2,5 cm en een tweede keer op ruim 5 cm. Idem voor de 2de helft.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Goed om te lezen dat dat kan. Dat spouwmes is wel een ding. Dat zal er net om spannen of die even hoog is als de zaag of net wat hoger. Maar zonder zagen lijkt me ook niet veilig.

@Wim Kluck ik schrok even toen ik las dat jij precies wist wat voor hout ik hier had liggen. Heb hem dus maar even nagemeten. Beiden vlakke zijden zijnn evenwijdig aan elkaar (even dik) alleen een zijde is bekantrecht en de andere is bekant recht (dat is Brabants voor bijna recht). Daar moet ik dus iets mee. Is de bast zijde van de boom.
Ik zal dus beginnen om de niet rechte zijde aan twee kanten in de zagen en dan moet het geheel vrij evenwijdig aan elkaar zijn.

Ding is echt loeizwaar dus vraag me af of dit gevaarte van 1.60m lang door mijn VVD bankje past op eigen kracht
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
En wat je wel eens ziet is dat ze dan de balk op zaagbokken leggen en de (lunchbox) vandikte zich zelf over de balk laten bewegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Hij heeft het lees ik over een stuk hout van een meter lang. Dat kan je gewoon even beet houden en als hij op de helft is loop je naar de andere kant om het weer op te vangen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat, of even een mede-woodworker opzoeken die wel een lintzaag heeft. Brabant is nogal ver van waar ik zit, maar je bent bij veel mensen op dit forum van harte welkom. Ik heb een zaagtafel waar het spouwmes behoorlijk boven het blad uit steekt en inderdaad, zonder spouwmes zagen is gevaarlijk (zeker bij zo'n dikke balk) en raden we streng af. Het risico is dat door spanning in het hout het blad vastgeknepen word door het hout en het werkstuk zichzelf op die manier van de tafel lanceert. Met een lintzaag heb je dat probleem niet.
 

jorisvh

Post veel
als je hout bekantrecht is, was het bekan recht vòòr het gedroogd werd.
dan is het nu wellicht niet meer recht genoeg om te beginnen zagen voor meubelmakerij.
eerst VVD, zoals @Wim Kluck al zei.

als je het niet vertrouwt, zaag 2x tot net onder het midden en doe de laatste paar mm met de hand.
als je het spouwmes weg moet halen en er zitten restspanningen in, durft het wel eens gaan klemmen om de achterkant van het zaagblad en kan je kick-back krijgen. dat wil je niet meemaken als je dit de eerste keer doet.

om te schulpen, zeker met een ingesloten zaagsnede, een blad met weinig tanden en ruimers kiezen of je maakt meer rook dan zaagsel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het is een paaltje van 100mm mahonie. Niet zo dramatisch doen. Met een scherp 24 of 48 tands blad hark je dat in twee snedes even door midden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat is juist het punt, Chevy. Als het een paal van 3 meter was zou de zaagtafel gewoon vastlopen in die situatie, maar een meter bij 10cm2 aan hout is licht genoeg weggesmeten te worden en zwaar genoeg dat het serieus pijn of schade veroorzaakt. En dan nog, we willen mensen hier wel de juiste gewoontes aanleren, het is juist die mentaliteit van 'och, dit kan wel even zo' waar mensen vingers kwijtraken (bij wijze van spreken).
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als je dezelfde Dewalt zaag hebt als ik is dat geen probleem, daarbij is het spouwmes lager dan de zaag. Ik zaag regelmatig grote stukken hout van beide kanten in. Overigens heb ik wel voor en achter de zaag een rolbok staan voor extra ondersteuning.
Ik zou wel eerst 3 zijdes vlak en vandikte schaven als je van twee kanten in gaat zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waarom zou dat hout worden weggesmeten? Ik snap gewoon die paniek verhalen niet. Je koopt toch een zaagmachine om te zagen? Daar is zo'n ding voor. Er is toch niets bijzonders aan het maken van een verdekte snede? Als je hout zoals beuken hebt, waar wel eens wat spanning in zit, dan zaag je het in een paar stappen. Maar het meeste hout geeft geen enkel probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik zou er ook niet moeilijk over doen, wel even zorgen dat de zijde aan de de geleider en de zijde op de tafelvlak en haaks zijn. Om evt binden te voorkomen, kan je na het zagen van de eerste zaagsnede een opvulstukje ter dikte van je zaagsnede of een paar spieën plaatsen, zo voorkom je dat de zaagsnede aan het einde invalt en mogelijk grijpt, al is dat nagenoeg onmogelijk door het spouwmes.

Als je echt zeker wil zijn en je hebt ook een lintzaag, dan van beide kanten inzagen, 2 cm in het midden overhouden en de rest op de lintzaag of zelfs met de hand
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
En je vingers horen niet in de buurt van de zaag te komen, kan je ze ook niet kwijt raken. En kan wel even zo, klinkt als of je niet geconcentreerd met je werk bezig bent. Dat is geen goede werkhouding als je met machines werkt. En zoals ik al eerder aangaf, je gebruikt die zaag gewoon waar hij voor gemaakt is. Je bent niet iets bijzonders aan het doen of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Waarom zou dat hout worden weggesmeten? Ik snap gewoon die paniek verhalen niet. Je koopt toch een zaagmachine om te zagen? Daar is zo'n ding voor. Er is toch niets bijzonders aan het maken van een verdekte snede? Als je hout zoals beuken hebt, waar wel eens wat spanning in zit, dan zaag je het in een paar stappen. Maar het meeste hout geeft geen enkel probleem.
Ik zie het je schrijven, maar ik heb het wel eens gehad met een stuk hulst. En als je weet wat je kan verwachten is het misschien anders, maar ik voel me niet senang bij het aanbevelen van dergelijke technieken een beginners.


Just saying.... het is zo gebeurd. In deze video had het niks met het klemmen van het zaagblad te maken, maar een ongeluk gebeurt heel makkelijk en echte kickback is echt wel eng om mee te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
We hebben denk allemaal wel eens een oepsie gehad. Dat hoort ook bij het leerproces. Daarom zeg ik altijd, scherp gereedschap, niet met je handen in de buurt van de zaag en niet in de vuurlinie staan. Dan ben je behoorlijk veilig. En dat stuk hulst. Dat was al bekantrecht, droog? Genoeg lengte? Weet je wat je verkeerd deed en hoe je dat een volgende keer kan voorkomen? Niemand gewond? Je hebt nu eenmaal niet alles in de hand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.