Tafelverlenging op Jet VVD-bank

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
375
156
Zaanstreek
Hey!

Hammer heeft zo'n mooie tafelverlenging op hun machines, en mijn compacte vvd-bank (Jet JPT260) heeft dat niet. Ik ben zoekende naar referenties, en denk dat het ook zelf te maken is met behulp van aluminium profielen als deze.

Felder verkoop het als vervangende onderdelen, maar de rails is 62ex btw, verlenging 148ex waardoor ik al over de 300euro ga voor dit geintje..

Ik zoek echter referentiefoto's, heeft iemand hier die felder verlengingen en wil even wat foto's & maatjes opnemen?
1) wat is de hoogte van die ophang-rails
2) kopse maat van het profiel wat "er aan hangt"
3) Ik kan me voorstellen dat er stelmogelijkheid is waarmee je de horizontaal kan fijn-stellen met stelschroeven o.i.d. Zijn die er?
4) Trek je met de hendel echt aan? Met andere woorden, kan ik mijn vlakbank-blad opklappen en blijft hij er dan aanhangen?

hammer_500-101_02.jpg

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
540
581
Ik heb zelf een Hammer A3-26 met tafelverlenging maar ben daar niet tevreden over. Heb zelf een tijd geleden 250cm+ dikke planken moeten schaven en daarvoor verlenging van ruwi aangeschaft. Deze tafels kan je redelijk universeel gebruiken binnen de werkplaats.

Misschien is dat wat voor je:

• Leuk
Waarderingen: svenskapelsin en arjaano

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
126
144
Ik heb zelf een Hammer A3-26 met tafelverlenging maar ben daar niet tevreden over. Heb zelf een tijd geleden 250cm+ dikke planken moeten schaven en daarvoor verlenging van ruwi aangeschaft. Deze tafels kan je redelijk universeel gebruiken binnen de werkplaats.

Misschien is dat wat voor je:

Heb je de zwevende verleningen, of de verlenging met extra ondersteuning van Hammer waar je niet tevreden over bent?

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
412
176
Ik gebruik de Aigner tafelverlening. Gebruik ik bij de zaagtafel, afkortzaag, lintzaag, freesmachine (toevallig een felder) en aan de vlakbank. Op al deze machines heb ik Aigner montagebeugels gezet. De montage beugels zijn eigenlijk vrij goedkoop (zo'n € 25,00) De eigenlijke tafelverlenging is wel kostbaar (€ 210,00) , maar je hebt er maar 1 van nodig.

(er is ook een 330mm versie)

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
720
324
Zutphen
Op mijn hammer heb ik een houten verlengtafel gemaakt naar voorbeeld van een post/thread hier op ww, werkt voortreffelijk

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
234
164
Zuid Holland
Hier wat fotos met maten. De verlenger blijft stevig vast aan de rails als je de tafel opklapt. Uitlijnen doe je met die horizontale bout, werkt maar ik vind het niet top. Door de geometrie heeft een kleine aanpassig van de bout al een behoorlijk effect op de hoek van de verlenger, niet echt een fijn afstelling.

Bijlagen

• IMG_7643.jpeg
    IMG_7643.jpeg
    66,7 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7644.jpeg
    IMG_7644.jpeg
    128,6 KB · Weergaven: 5
  • IMG_7645.jpeg
    IMG_7645.jpeg
    70,4 KB · Weergaven: 5
  • IMG_7646.jpeg
    IMG_7646.jpeg
    62,8 KB · Weergaven: 4
  • IMG_7641.jpeg
    IMG_7641.jpeg
    80,1 KB · Weergaven: 4
  • IMG_7638.jpeg
    IMG_7638.jpeg
    76,1 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7639.jpeg
    IMG_7639.jpeg
    68,6 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: Doubledot

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
375
156
Zaanstreek
Ik gebruik de Aigner tafelverlening. Gebruik ik bij de zaagtafel, afkortzaag, lintzaag, freesmachine (toevallig een felder) en aan de vlakbank. Op al deze machines heb ik Aigner montagebeugels gezet. De montage beugels zijn eigenlijk vrij goedkoop (zo'n € 25,00) De eigenlijke tafelverlenging is wel kostbaar (€ 210,00) , maar je hebt er maar 1 van nodig.

(er is ook een 330mm versie)
thanks voor de uitleg! Ik ken die Aigner dingen inderdaad, zijn mooi voor aan een stationaire grote machine. echter, een kleine vvd-bank heeft een bewegende tafel en met een uitschuif-poot is dus geen optie (immers, iedere keer je poot mee moeten schuiven met de hoogte van je werkblad). Ook rij ik steeds de machine de hoek in als ik klaar ben, om de kleine werkplaats te benutten. Ik ben bezig met wat alumium 40120 profiel om te kijken of het me lukt iets soortgelijks te bakken als Hammer 😁

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
412
176
kleine vvd-bank heeft een bewegende tafel en met een uitschuif-poot is dus geen optie
Je hebt de verleniging eigenlijk alleen nodig bij de uitvoertafel en die blijft op gelijke hoogte.
Ik heb hiervoor ook een gecombineerde vvd had en ook daar gebruikte ik de Aigner verlenging.
Bij het ombouwen wilde ik nog wel eens de verleniging vergeten. De verbinding is echter zo stevig dat de tafelverlenging zonder probleem blijft zitten. De ondersteunende poot komt dan horizontaal te staan.

Voordeel van de verleniging met poot, is dat er een groot gewicht op kan. Met (echt) lange balken komt er op zo'n verlening best wel wat kracht/gewicht te staan. Een beetje doorzakken en het nut van de verleniging is weg.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
375
156
Zaanstreek
Volgens mij praten we langs elkaar heen :) Ik snap wat je zegt, maar het gaat bij mij ook om de vandikte-functie uitvoertafel (nu relatief snel snipe bij de vandiktebank omdat er zo'n kort blad zit). en díe tafel schuift wel altijd in hoogte onder je messen. Wat jij zegt snap ik helemaal, op een vaste hoogte eens per maand/kwartaal stellen omdat je bij een andere machine wil gebruiken is niet zo'n punt. Echt zwaar werk doe ik (voorlopig) niet in mijn kleine werkplaatsje en die schaaf ik anders wel bij een vriend in een grote machinale

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
375
156
Zaanstreek
stukkie 30x45 profiel heb ik volgens mij nog liggen. Een meter 40x120 heb ik meebesteld met (toevallig) een lopende klus, was ook niet zo duur. Dan heb ik straks 2 aanhang-tafeltjes. Ik zal eens experimeteren of dit wat is als alles binnen is. 🙃

@michielr jij had nog wel een goed punt over de stelmogelijkheid; het lijkt erop dat er een flinke draadmaat gebruikt is, lijkt M8. Dat heeft standaard een spoed van 1.25, M6 heeft bijvoorbeeld al 1.0. Is dus al wat subtieler te stellen, dat is wat ik nu ingetekend heb.

Bijlagen

• Screenshot 2026-05-16 at 21.25.24.png
    Screenshot 2026-05-16 at 21.25.24.png
    89,7 KB · Weergaven: 3
  • Screenshot 2026-05-16 at 21.25.39.png
    Screenshot 2026-05-16 at 21.25.39.png
    225 KB · Weergaven: 3

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
375
156
Zaanstreek
M6 met een spoed van 1 mm is metrisch grof, als je naar metrisch fijn gaat (M6 x 0,75 of extra fijn M6 x 0,50) kan je nog veel subtieler
klopt inderdaad! Even kijken, dan zal ik een plaatje zelf moeten gaan tappen. Standaard M6 is 1.0 en kan ik mijn eigen tap en profiel-verbinders/accessoires gebruiken.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.841
1.018
Moordrecht
kleine vvd-bank heeft een bewegende tafel en met een uitschuif-poot is dus geen optie
Je hebt de verleniging eigenlijk alleen nodig bij de uitvoertafel
Zou je die uit willen leggen? Want als ik een lange plank heb, langer dan mijn vvd eigenlijk aankan, die ik wil voegen en die hol is, komt dat toch nooit goed uit? Ik blijf toch de holling erin houden? Of zie ik dat verkeerd?

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
234
164
Zuid Holland
Breng die stelbout verder naar beneden, door de langere arm van de stelbout ten opzichte van het draaipunt is de afstelling veel fijner te regelen. Metrisch fijne draad lijkt me zeker een aanrader. Als je die niet zelf kan tappen kun je wellicht iets van een moer in je ontwerp fixeren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.