Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.086
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Helder. De oriëntatie van de poten kan ik niet meer aanpassen. Ik heb geen grote stukken wilgenhout meer over en de 5 graden rand heb ik vrij vroeg in het proces al aan de poten gemaakt. Als ik dat nu aan zou passen naar een verkanting 90 graden gedraaid worden de poten veel te kort en diengevolge de tafel te laag.

Ik heb mezelf dus eigenlijk geen keus meer gegeven, ik zal iets tussen de poten op een lagere plek moeten maken om 'bambi on ice' zoals jij dat zo prachtig hebt verwoord, te voorkomen. Maar misschien kan dat nog wel anders dan met een kruis.

Wat ik uiteraard nog wél kan doen is de poten 'recht' zetten in plaats van schuin. Dan leunen ze naar binnen toen richting de as van de tafel in plaats van schuin onder een hoek. Dan kan ik twee korte dwarsliggers tussen de poten maken en één lange ligger in het midden.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.428
303
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Afhankelijk van de dikte van je poot en hoeveel en de lengte van de schroeven zou dat zeker niet mogen.
Bij een plaatdikte 10mm moet je toch bets wel wat kunnen doenje laat m aan beide kanten net voorbij de poten steken zodat je hem daar ook nog kan vastzetten...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.086
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja potdorie... ik vind het nu toch wel lastig.

1751445550553.jpeg

3 mogelijke orientaties van de poten zoals ik ze heb, en ik kan niet beslissen.

Poten schuin vind ik toch nog steeds de mooiste optie, maar dan moet ik met een kruis werken en dat is minder handig op de beoogde hoogte ivm knieën enzo.

Poten evenwijdig met de tafel is het meest praktisch qua bevestiging: Een dwarsligger(tje) tussen 2 poten en daartussen 1 lange ligger evenwijdig aan de lengte van de tafel.

Poten haaks op de tafel is het meest handig qua zitposities. De poot neemt weinig ruimte in de lengte in en laat dus makkelijker in- en wegstappen vanuit een zittende positie, zonder de optie weg te nemen iemand op de kop te zetten.

Gedachte is dat de tafel in de basis 10 stoelen kwijt kan (5 per zijde) maar bij een huis vol bezoek nog 2 stoelen bij kan plaatsen op de kopse kanten. Ik zou natuurlijk een hele nieuwe poot kunnen ontwerpen/maken maar zoals gezegd budget is krap en wilgenhout over heb ik ook niet meer.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.086
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Deze opzet is relatief simpel:

1751447403062.jpeg

maar ik verlies vrij veel zitruimte. Lange kant kan TECHNISCH gezien maar 4 man kwijt en dan nog is het proppen want allemaal 'tussen' de poten. Er blijft te weinig ruimte over om rechts/links van de poten nog iemand te zetten.

Ik kan de poten 90 graden draaien maar dat vind ik eigenlijk de minst mooie oplossing.

Ik kom dus toch weer terug op:

1751447497670.jpeg

1751447513122.jpeg

Ik vind dat deze opzet er het meest 'interessant' uit ziet, al los ik daarmee het probleem van ruimte niet geheel op. Ik kan op deze wijze wél iets meer ruimte tussen de poten creëeren (dus 4 naast elkaar is comfortabeler te doen) en dan gewoon kiezen voor 2 permanente stoelen op de kop zodat ik toch op 10 zitplaatsen uit kom.

Als ik deze opzet wil moet ik dus wellicht ipv een kruis een dubbele Y vorm maken, of gewoon korte liggers tussen de poten en 1 middenligger. Dat wordt dan wel een 'compound angle' om de balken in de poten te maken en dus tricky om te maken.

Het blad is groot genoeg voor 12 (5 langs de zijde en 1 op kop) maar dat red ik met deze opzetjes niet.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.155
3.625
Je hoeft het kruis toch niet van hout te maken? Je lijkt redelijk handig met je slijptol. Een rechte trekstang met aan de einden een ring, zodat je kan splitsen onder een hoek naar de poten toe. Is sterk, maar trekt niet de aandacht in je ontwerp.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.086
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zo'n enorm stuk pijp heb ik niet liggen :p. Dat zou ik dan moeten gaan kopen. Op zich is de materiaalkeuze van de middensectie ook niet het grootste probleem, maar de ruimte maximalisatie voor zitposities. We willen adhv deze tafel (als mijn vrouw besluit dat we hem houden) namelijk nieuwe stoelen gaan kopen.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.155
3.625
Pijp lijkt me erg lomp. Ik denk meer aan trekstangen in een kapconstructie. Zoals ze in bijvoorbeeld kerken gebruiken. Zo benadruk je de houtconstructie, maar voeg je toch genoeg sterkte toe.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.086
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kan.... trekstang zou hier nog wel bij passen.

Maar misschien red ik het ook wel. Als ik de poten onder grofweg 45 graden plaats en uitmeet voor een Y-constructie, heb ik aan iets minder dan 65cm genoeg per poot. Ik heb 2 x 210cm balk beschikbaar. Als ik elke poot een dwarsverbinding geef die ik verzink in de brede binnenzijde van de poot (verborgen pen-en-gat met een verzonken bout langs de achterzijde zodat het demontabel blijft) dan komen die op zo'n 60 cm lengte 'bij elkaar'. Daar maak ik een hoek aan om ze samen te lijmen. Vervolgens een rechte zaagsnede eraan, en met wederom een verborgen penverbinding maak ik de middenligger op dat 'knooppunt' vast. De ligger is dan één geheel met een dubbele Y, maar de poten kunnen daar los van komen indien nodig. Ik moet dan de centrale ligger met één stuk inkorten om aan de 4 benodigde stukken te komen voor de 4 poten.

Als dat dan mislukt kan ik altijd nog voor een trekstang gaan.

Ik heb dan een zo wijd mogelijke opening in lengte (genoeg voor 4 zitposities) en de poten staan dan op de kop nét ver genoeg uit elkaar dat je daar een stoel tussen kunt schuiven (wanneer niet in gebruik) of waar je benen tussen passen als je daar zit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.