tafelblad scheurt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
die wervelblokjes, zijn 2 stukjes hout . . .
wervels zijn hardhouten blokjes uit 1 stuk in de vorm van een hoofdletter L
de kop zet je met een schroef in het blad vast
de teen steek je in een gleuf in de houten draagstruktuur
de vertikale afstand tussen kop en teen is kleiner dan de vertikale afstand tussen de bovenzijde van de draagstruktuur en de plaats waar de teen in de gleuf grijpt
daardoor trekt de schroef het blad tegen de draagstruktuur
jouw onderstel is uit metaal
hier grijpt de teen niet in een gleuf, maar onder het metaal
de vertikale afstand tussen kop en teen is ook hier kleiner, zoals bij een houten draagstruktuur
het vertikale deel van de L mag niet net tegen de draagstruktuur staan, want anders kan het blad niet meer uitzetten
met het argument 'wervel hout bevestigen' vind je op het internet plaatjes
 

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
onderstel is ook volledig in hout.
Ik neem er even dokter google bij, voor wat meer info over die wervel blokjes
 

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
heb deze met een zestal spanbanden samengetrokken. ik overweeg nu om een paar van die buisklemmen te kopen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het is voor mij vrij zeker dat het aan de bevestiging aan de ring heeft gelegen. Er was niet voldoende ruimte voor het hout om te bewegen.
Stel dat het hout nog 1% is gekrompen, dan is dat op een meter 1 cm. Dat is precies wat je nu in de scheuren ziet.
Dat betekend dat je de schroeven in het midden redelijk strak mag zetten, daar zal het hout niet bewegen, maar naar de twee zijkanten moeten de schroeven ruim 1 cm in de breedte richting op kunnen bewegen. Daar zul je dan bolkop schroeven voor nemen, met een grote carrosseriering er onder.

Omdat je een ring hebt gemaakt, moet je met wervels oppassen dat je de wervels niet te dicht tegen de ring aan zet. De wervels moeten ook ruim een cm ruimte hebben.

Dit alles ervan uitgaande dat het hout een uitzetting/krimp van 1% heeft.
Als het meer is, 2% of 3%, dan hebben de schroeven meer ruimte nodig.

20210109_173025[1].jpg
De pijlen geven de richting van het krimpen/uitzetten aan.
De schroef in de paarse cirkel mag best strak.
De schroeven in de gele cirkel moeten veel ruimte hebben om de beweging van de pijlen op te vangen.
Alle schroeven er tussen, hebben dan evenredig de afstand, ruimte nodig.
Hout beweegt in de breedte, niet in de lengte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en arjaano

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je kan de scheuren opnieuw lijmen als ze helemaal tot de onderkant open zijn door bovenop een plasje houtlijm te maken en de stofzuiger aan de onderkant van de scheur te houden en zo de lijm helemaal tussen de kier krijgen.
Daarna weer klemmen en op de juiste manier monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
Er zit ook "torsie" op het blad. wanneer je het blad zou vastneemt, en een draaiende beweging maakt staat ze niet echt stabiel. hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Grt
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Er zit ook "torsie" op het blad. wanneer je het blad zou vastneemt, en een draaiende beweging maakt staat ze niet echt stabiel. hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Grt
De poten hebben in de zijwaartse richting geen steun. Je zou ze onder het blad met elkaar kunnen verbinden met een balkje.
Een ronde ring zou nog mooier zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.