tafelblad scheurt

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
Hallo,

Ik heb een tafelgemaakt uit pallethout. Het blad had ik allemaal met lamello's verlijmt. Na een 2 tal maanden binnen staan, scheurt het blad op 2 plaatsen.
(waarschijnlijk door de luchtvochtigheid)
Ik zou nu aan de onderkant een profiel infrezen en terug samen trekken.
Of zijn er nog andere opties, om dit in de toekomst te vermijden?

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • IMG-20210316-WA0006[1].jpg
    IMG-20210316-WA0006[1].jpg
    32,3 KB · Weergaven: 120

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Je hebt waarschijnlijk te nat hout gebruikt, wat door naar binnen in de warmte te zetten is gescheurd. Leermomentje voor de volgende keer dus om het hout goed te laten drogen tot 8 á 10 procent. Dan heb je minder/geen kans op scheuren.

Is het hout gescheurd op een lijmnaad?
Wat ik zou doen in dit geval. De scheur helemaal doorzagen, en opnieuw gaan lijmen. Je gaat dit niet bij elkaar trekken met een profiel.

Heb je het blad ook al behandeld? Zo nee, dan met afwerken, de boven en onderkant hetzelfde behandelen om kromtrekken te voorkomen.
 

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
Het is inderdaad in de lijmnaad gescheurd. en is al behandeld.
Ik had dit 3 aparte bladen gemaakt, en daarna die 3 nogmaals aan elkaar gelijmd.
En in die 2 naden is dezen gaan scheuren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dit lijkt mij veroorzaakt door de bevestiging aan de onderkant. Want zo'n blad zou eigenlijk niet moeten scheuren.
Als het een krimp is, waarbij het hout krom trekt, dan zou de scheur niet zo mooi recht zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Heb je bij het lijmen ook genoeg lijm gebruikt en genoeg geklemd, en waren de te lijmen kanten vlak? EN welke lijm heb je gebruikt?
Want normaal hoort een paneel niet op de lijmnaad te breken; bij een goede verlijming is de lijmnaad sterker dan het hout zelf. En bij te vochtig hout alleen zou ik juist verwachten dat de scheuren overal in de tafel zouden zitten + dat het blad krom trekt.

Wat voor onderstel zit er onder? Kan het blad daarop bewegen (in de breedte werken, dus krimpen en uitzetten) of zit het helemaal vast gefixeerd?

Inderdaad op de lijmnaden doorzagen en opnieuw lijmen en monteren met speling (of slobgaten in de breedte van het blad).
 

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
Dit is het onderstel, de ring zit met schroeven op het blad gemonteerd.
 

Bijlagen

  • 20201205_183820[1].jpg
    20201205_183820[1].jpg
    89,7 KB · Weergaven: 96

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
De ring is met schroeven bevestigt op het blad, en het onderstel met stokeindschroeven.
Zodat deze ten alle tijden er terug af kunnen.
De voorgeboorde gaatjes in de ring iets groter maken zodat het blad kan bewegen.
Bedankt voor alle reacties al! Mijn zelfvertrouwen zit even in een dipje :-(
 

Bijlagen

  • 20210109_173025[1].jpg
    20210109_173025[1].jpg
    107,1 KB · Weergaven: 65
  • 20210109_172458[1].jpg
    20210109_172458[1].jpg
    82 KB · Weergaven: 84

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
Ik overweeg het blad opnieuw te maken. Maar ben op zoek naar een goede tutorial.
ik zag dat sneden onderaan het blad ook zouden kunnen helpen.
De voorgeboorde gaatjes in de ring iets groter maken zodat het blad kan bewegen, is dit een goed idee?
En welke lijm neem ik het best?
Als er nog tips zijn ivm mijn onderstel op het blad te bevestigen, laat maar komen!

Grt Bart
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik overweeg het blad opnieuw te maken. Maar ben op zoek naar een goede tutorial.
ik zag dat sneden onderaan het blad ook zouden kunnen helpen.
dat noemt men 'doodzagen'
door op regelmatige afstanden in de lengterichting in te zagen, beperkt je het krommen van het hout bij het drogen
bij parket wordt dat veel gedaan
bijkomend voordeel is dat er dan meer lijmoppervlak is
is nu deels historisch, want de lijmen zijn voldoende stevig
dat beperkt het krimpen + uitzetten niet
dus niet echt op die tafel toepasbaar
De voorgeboorde gaatjes in de ring iets groter maken zodat het blad kan bewegen, is dit een goed idee?
zeker, omdat het hout dan kan uitzetten + krimpen
zelf zou ik houten wervels gebruiken
stel de vraag maar als da ni duidelijk is
En welke lijm neem ik het best?
gewone houtlijm d2 of d3
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Opnieuw maken kan altijd nog.
Dan moet je de gaten in het onderstel ook groter maken, dat maakt niet uit.
Dit project is echt niet reddeloos verloren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
zoals @Jan van der Ploeg aangeeft, schroeven niet te vast aandraaien
ze kan tussen het onderstel en de schroeven rondellen plaatsen
bij uitzetten en krimpen glijft het hout daar gemakkelijker over dan over een schroef
het voordeel van een rondel is dat je de gaten in het onderstel groter kan maken dan de kop van de schroeven
carrosserierondellen hebben bij dezelfde diameter van het gat een grotere (dubbele denk ik) diameter tov van de klassieke
 

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
die wervelblokjes, zijn 2stukjes hout die samen zitten met bout en moer? En op de naden geplaatst worden.
Het is een blad van 180cm diameter, en er zitten 22 balken in 3cm dik en 9cm breed.
waar zou ik deze dan moeten plaatsen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.