Tafelblad eik rond krijgen

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Michael 1811

Nieuw lid
18 jun 2019
5
0
Hey, ik ben nieuw hier.
Vraag: ik heb een rond tafelblad gemaakt dikte 50mm.
Echter zijn de zijkanten niet perfect.
Hoe kan ik dit oplossen, kan je de zijkant schaven met een degelijke schaarmachine?
Of zijn er andere oplossingen?
Alvast bedankt voor de hulp/tips.
Grt Michael
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
170
4
Rotterdam
Als een gaatje in het centrum niet erg is (bijvoorbeeld onderkant): monteer de bovenfrees op een lange lat (ongeveer de radius van de cirkel), zet de andere kant van de lat vast in het centrum (voldoende stevige spijker of andere pin) en gebruik het geheel als een ‘passer’. Zo kan je in meerdere gangen een perfecte cirkel frezen. Je hebt natuurlijk wel een voldoende lange frees nodig. Zo heb ik ook mijn ronde tafel gemaakt.

Groet,
Arjaan
 

Michael 1811

Nieuw lid
18 jun 2019
5
0
Hey Arjaan,
Bedankt voor de tip.
Gewoon met een lange groevenfrees dan?
Ik heb de Festool 1010 met cirkelgeleider maar men frees was niet lang genoeg en heb wat zitten prutsen...:rolleyes:
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Je kan ook een groef frezen. Dan aan de buitenkant van die groef met bijv. decoupeerzaag rondzagen en dan vanaf de andere kant met een flush trim frezen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.479
75
Gaanderen
Er zijn wel langer frezen maar de prijs en verkrijgbaarheid gaan niet altijd hand in hand. Wat je kan proberen is met een stiftfrees / of rechte frees met de cirkelgeleider de onderkant te doen. Het restant via de bovenzijde met een kopieerfrees. Het lagertje gaat dan langs je net schoon gefreesde zijde. Ga niet werken met verlengstukken (alleen bij 12mm) Er komen veel te veel krachten op je festooltje. Neem niet teveel in een keer af.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Dat is iets duidelijker dan mijn reactie. Mooie aanvulling.

Er zijn wel langer frezen maar de prijs en verkrijgbaarheid gaan niet altijd hand in hand. Wat je kan proberen is met een stiftfrees / of rechte frees met de cirkelgeleider de onderkant te doen. Het restant via de bovenzijde met een kopieerfrees. Het lagertje gaat dan langs je net schoon gefreesde zijde. Ga niet werken met verlengstukken (alleen bij 12mm) Er komen veel te veel krachten op je festooltje. Neem niet teveel in een keer af.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
345
0
West Vlaanderen
Ik zaag deze meestal iets te groot uit, klein gaatje in het midden en ze frezen met een schaafkop ( verse mesjes erop ) op de verticale freesmachine.
Op mijn geleider een blok gemaakt met pinnetje waar de massieve plaat dan op kan.

Altijd al loepzuivere resultaten gehad
 

Michael 1811

Nieuw lid
18 jun 2019
5
0
Heb een zwaardere schaarmachine aangeschaft met as 12mm, denk dat men Festool 1010 ook wat te zwak is voor eik 50mm. Nu alleen nog een cirkelgeleider maken hiervoor.
Bedankt voor de tip.
Grt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Op ali zijn lange frezen prima te krijgen
gaat aan de onderkant maken, zie je er niks van OF een houtje op de bovenkantlijmen met een laagje krant er tussen, tik je er later zo weer af, daarna even schuren en klaar zonder gaat
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
407
2
Vraagje? Het niemand ooit problemen gehad met een happende frees als je tegen de nerf in freest (dat doe je geheid als je een ovaal freest).
Ik wel. Je schrikt je wild.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.