Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 21 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 210
    Athanor
    Guest

Ovale tafel in amerikaans esdoorn

Dit wordt een langzaam topic (mogelijk in de traditie van de "slow" filosofie. Dat komt omdat ik nog verschillende kanten van deze klus moet uitzoeken en nog niet weet hoe ik e.e.a zal aanpakken. Volop kans voor jullie om mee te denken dus. Maar neem voor lief dat ik nogal eigenwijs kan zijn en dus mijn keuzes zal maken in de werkwijze.

Deze tafel ga ik voor mijn goede buren maken. Omdat zij niet zo goed wisten welke uitvoering de tafel moest krijgen heb ik stapsgewijs met hun een aantel beslissingen genomen. Een van de eerste was de keuze voor "Hard Maple", Amerikaans Esdoorn dus. Vervolgens de keuze voor een tafel met gebogen randen, omdat een groep van 6 à 7 mensen daar prettig aan kan zitten en goed contact met elkaar kan hebben. Aan de hand van een voorbeeld in een winkel kwamen ze op een ovalen tafel uit. Ik had eerst uit karton een kopie van een ellipsvormige tafel gemaakt en op hun bestaande tafel gelegd om te kijken of het formaat goed was. Daaruit besloten we de tafel aan de uiteinden een wat forsere ronding te geven, waarmee de tafel wat minder spits werd. Toen moest ik nog een idee geven van het onderstel en de plaats van de poten. Daarom heb ik besloten een maquette op 100% te maken van wat resthout en een 18mm spaanplaat van de Bouwmaat. Zo had ik een model voor zo'n 3 tientjes Dit model in hun huiskamer gezet om de hoogte en formaat in werkelijkheid te kunnen bekijken en proefzitten. Zodoende zit ik dus aan de start van een nieuw project. Hierbij alvast wat foto's van de voorbereidende werkzaamheden. Ik kom in volgende afleveringen wel met verschillende vragen over werkwijze en constructieproblemen die in mijn hoofd steeds groter lijken te worden etc.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
    Laatst gewijzigd door Athanor; 18-01-14 om 22:03.

Ik zeg: tafelkleedje er over en klaar!

hahaha,

Nee, even serieus, ik ben erg benieuwd naar het 'langzaam aan project'.
    Ik ben zelf ook met een salontafel bezig van essen (is dat hard Maple?).
    Maar dat gaat zo langzaam dat ik nog geen resultaat heb om te laten zien.

Maar wel een goed plan om een 100% model te maken.

Athanor
    Guest
    Essen is een andere houtsoort, ook mooi wit van kleur, maar met een duidelijker nerfstructuur. Ook goed te gebruiken voor buigwerk.
    Het leuke van een langzaam project is dat ik de input van jullie kan verwerken. Bovendien heb ik nog een paar klussen onderhanden, zoals een bed en boekenkast.... Die topics komen nog

Fons

Rick heeft vast voldoende fineer in huis
    Weer een projectje om te volgen, altijd leuk. Mooi kistje op de tafel trouwens.

Athanor
    Guest
    Ja ja, maar fineer gaat hier niet aan te pas komen Het kistje heb ik al eens in een ander topic geplaatst.

Dit is de voorraad esdoorn voor deze tafel die ik vorige week bij Hayo van de Akkrumer houthandel heb afgehaald.

Fons

image.jpg
    Laatst gewijzigd door Athanor; 18-01-14 om 22:06. Reden: Link gecorrigeerd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Ik zeg: tafelkleedje er over en klaar!

hahaha,

Nee, even serieus, ik ben erg benieuwd naar het 'langzaam aan project'.
    Ik ben zelf ook met een salontafel bezig van essen (is dat hard Maple?).
    Maar dat gaat zo langzaam dat ik nog geen resultaat heb om te laten zien.

Maar wel een goed plan om een 100% model te maken.
    Esdoorn, maar maple of hard maple word volop gebruikt in Nl.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esdoorn_(hout)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Essen_(hout)
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 18-01-14 om 22:32. Reden: toevoeging tekst

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Waarschijnlijk is het al te ver in de besluitvorming maar was een ronde uitschuiftafel met een tussenstuk geen mogelijkheid? Dan heb je een vrij compacte tafel voor dagelijks gebruik en bij speciale gelegenheden kan je er een stuk bij steken. De rails maakt het wat gecompliceerder maar het gebruiksgemak wordt ook groter.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Mooi !! Slim dat je eerst een proefmodel hebt gemaakt.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Waarschijnlijk is het al te ver in de besluitvorming maar was een ronde uitschuiftafel met een tussenstuk geen mogelijkheid? Dan heb je een vrij compacte tafel voor dagelijks gebruik en bij speciale gelegenheden kan je er een stuk bij steken. De rails maakt het wat gecompliceerder maar het gebruiksgemak wordt ook groter.
    Hallo Wim,

Je suggestie zou zeker een nieuwe uitdaging zijn om mijn kennis en vaardigheid te vergroten! Maar deze overweging is niet aan de orde. Het gaat hun om een representatief meubel, waar dagelijks al zes flinke stoelen aan moeten staan. Bovendien de wens voor een dik blad. Overigens kom deze tafel in een ruime kamer te staan, die wel een grote tafel waard is. Dank voor het meedenken en misschien een toekomstig project?

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Heel goed dat je een model op ware grootte en met een represetatief uiterlijk hebt gebouwd.

ik heb zelf een koffietafel ontworpen en vervolgens een model op ware grootte gebouwd. Van piepschuim. En daarop het ontwerp en model aangepast. Tot "Iedereen" tevreden was. Het werd een fiasco. Door de totaal andere structuur en uitstraling van het materiaal. Mijn koffietafel wordt nu (nog) geduld in een uithoekje van de kamer. Zoals jij het aanpakt had ik het ook moeten doen :-).

Ik vind de vorm en materiaalkeuze van je blad heel mooi. Het onderstel (de poten) oogt naar verhouding een beetje lomp en lijkt een beetje uit een andere stijl. Vind ik.

met vriendelijke groet,
    klaas

Forum Rechten