Ovale tafel in amerikaans esdoorn

NeoEko

Actieve deelnemer
Precies zoals je zegt; dit is volgens mij alleen goed op te lossen met een breedbandschuurmachine.
Een alternatief kan nog zijn om plaatselijk de plekken te bewerken met een schraapstaal. Dan hou je weliswaar kleine kuiltjes maar het valt, vooral bij lakken, veel minder op.

Het is een probleem dat ik regelmatig ben tegengekomen met maple/esdoorn.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
0
Den Haag
www.artharg.nl
Ik denk dat dit voor mij aanleiding zou zijn om eens op zoek te gaan naar een tandschaaf…

Of anders eerst dwars op de nerf met een #8 die halve mm eraf halen. Dan met de #4 naschaven. De beitels van de #4 en de #8 zou ik eerst nog even vers slijpen voordat ik hieraan begin. Heb ik dan nog uitbreeksels (dat zal dan meer "wolligheid" zijn) dan gaat er nog even een schraapstaal overheen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
er zitten voortgaande op de foto flinke happen in maar kan je het al niet een flink pak verbeteren met de bandschuurmachine (met frame eventueel)?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Dat ziet er uit als flinke diepe putten. Ik zou inderdaad ook een schaaf gebruiken. Eerst dwars op de plank om die halve mm weg te schaven, daarna in de lengte met een zoetschaaf en de keerbeitel super dicht bij de snede gezet. Maar als je nog nooit met een handschaaf hebt gewerkt is dit wel gelijk erg in het diepe springen.
 

avos

Actieve deelnemer
10 nov 2008
664
49
omg Haarlem
Idd scherpe messen en een minimale afname per keer? Ik heb een oud beestje staan en dat scheelt bij mij al behoorlijk wat. Daarnaast speel ik het eea met de doorvoerrichting van het hout. Maat dat kan bij echt lastige stukken lastig zijn uiteraard.
 
A

Athanor

Guest
Mooi dat jullie met me meedenken! Ik heb er net nieuwe wisselmessen van Hammer ingezet:( het schaafbeeld valt mij ook tegen. Nu had mijn gereedschap slijper het er over dat je bij wisselmessen soms nog een braam moet wegalen door even langs een wetsteen te halen.... Nou ja misschien daar de volgende keer naar kijken. De tips voor de handschaven vind ik lovend, maar als ik zien hoeveel werk ik dan krijg voor een blad met als grootste maten 120 x 236, dan breekt het zweet me al uit voordat ik een schaaf in de hand heb gehouden:eek: ik denk niet dat ik voor deze optie ga kiezen. Bij een kleiner werkstuk lijkt me dat echter wel een goede tip!

Plaatselijk de slechte plekken bewerken wil ik niet omdat je bij strijklicht dat in een groot vlak altijd terugziet.

Heeft iemand dit wel eens opgelost met een vulmiddel of iets van schuurstof daarvoor gemaakt?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.322
358
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn hammer a31 heeft over het algemeen minder last van uitbreeksels dan mijn handschaaf. Ik was altijd verbaasd hoe goed het over het algemeen gaat. Als je de plank eens achterstevoren door de machine voert? En heel weinig afnemen, dat helpt ook. Helaas kun je de wisselmessen zelf niet slijpen, op mijn vorige vvd bank heb ik wel eens een 5 graden negatieve hoek geslepen, zodat de beitel ook meer schraapt. Veel succes, ben benieuwd of het gaat lukken.

later toegevoegd: Nog vergeten te vragen, gebeurt het bij het schaven of het vandikte schaven? Bij handmatige doorvoer kun je ook de doorvoersnelheid langzamer doen, ook dat helpt. Een tiende per keer en langzaam.....

jaap
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Het omgekeerd doorvoeren helpt soms maar ten dele. Dan zie je dat de verschijnselen aan de andere kant van het probleemgebied ontstaan:( De beste verbeteringen heb ik tot nu toe gemerkt door het hout goed vochtig te maken en inderdaad die delen met een geringe spaanafname door te voeren. Maar het resultaat voldoet niet aan de norm die ik stel voor een mooi afgewerkt tafelblad. Ook bij het vlakschaven zie ik de verschijnselen. Ik hoor het al tijdens het schaven, een wat knetterend geluid, en dan weet ik al wat er aan de hand is......

Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
0
Den Haag
www.artharg.nl
Maar is het blad dan al verlijmd Fons? Anders kun je toch alleen de "dwarsliggers" met de hand netjes maken en daarna de rest machinaal op dezelfde dikte brengen? Als er aan de onderkant wat ongerechtigheden (of wat uitgeholde plekken) zitten zou mij dat persoonlijk een worst zijn. Tegen de tijd dat mensen onder de tafel liggen en omhoog kijken zijn ze toch te lam om dat te zien ;)
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Stoppen met schuurstof is helaas geen mooie oplossing; je kunt de kleur wel goed krijgen maar de vulling blijft opvallen door het gebrek aan structuur, 'doortekening' in combinatie met de onnatuurlijke vorm.
Ik ken het probleem met achterstevoren invoeren en dan op een andere plek problemen krijgen. Met vochtig maken en weinig afnemen kun je geluk hebben maar meestal breekt er toch nog wat uit. Ongelooflijk frustrerend!

Het probleem is inderdaad, zoals je al zegt, de warrige draad die overigens wel vaak de mooiste tekening oplevert.

Als je een breedbandschuurmachine kunt vinden is dat echt een fijne oplossing (afgezien van het gesleep dan...)
En de kuiltjes van een schraapstaal vallen, in combinatie met vochtig/weinig afnemen in mijn ervaring best mee. Als niets anders werkt..
 
A

Athanor

Guest
@ artharg
Tsja, dat is wel een nieuw gezichtspunt..... op die manier had ik er nog niet naar gekeken:rolleyes: daar ga ik eens even over nadenken.

Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb een adresje van een werkplaats met een breedbandschuurmachine hier dicht in de buurt. Zal morgen eens bellen of dat een oplossing kan worden. Anders maar naar Hayo met het complete blad...


Fons
 
A

Athanor

Guest
Mal voor de ovale vorm maken

Ik ben ondertussen wat aan het werk geweest om een mal voor de ovale vorm te maken. Op de site van Fine Homebuilding zag ik een filmpje met een handige manier om een deel van een ovaal uit te tekenen. Deze truc heb ik gebruikt om een mal van een kwart deel van de ovaal te maken. Met een hulpstuk om de breedte van de plaat te vergroten lukte dat goed. Daarna met de decoupeerzaag ruwweg uitgezaagd. Toen mijn onlangs aangeschafte flexibele lineaal exact op de lijn geschroefd. Daarna met de kopieerfrees de contour precies op maat gefreesd. Nu heb ik een goede mal om later het blad af te tekenen en daarna langs de mal op maat te frezen.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Mooi, met die flexibele lineaal. Ik zie tot mijn plezier ook die schroevendraaier liggen:), volgens mij al lang niet meer te koop en één van mijn dierbare en al vaker gerepareerde favorieten.

Hier staat ook een manier om een ovaal uit te zetten. En een vergelijkbare manier om een mooi ovaal te maken.

Ik ging er overigens vanuit dat het blad in één keer door de bandschuurmachine zou gaan. Als dat niet lukt kun je het blad ook een keer door zagen en er door heen halen. Dan hoef je je nog maar op één lijmnaad te concentreren
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
3.313
20
Nijswiller
www.zwemfotoos.nl
Een ovaal zet je toch gewoon uit met een touwtje en 2 spijkers? De spijkers komen in de brandpunten van het ovaal (een cirkel is een ovaal waarbij de twee brandpunten samenvallen: het middelpunt). het touwtje knoop je vast, dat bepaalt de omtrek: leg het om de twee spijkers en trek het met een potlood oid strak tot je een driehoek vormt. Beweeg dan het potlood langs de binnenkant van het strakgehouden touwtje helemaal rond (de omtrek van een ovaal/ellips ligt op een lijn waarvan elk punt een driehoek vormt met de twee brandpunten waarvan de omtrek constant is) en je hebt je ovaal.
 
A

Athanor

Guest
Mooi, met die flexibele lineaal. Ik zie tot mijn plezier ook die schroevendraaier liggen:), volgens mij al lang niet meer te koop en één van mijn dierbare en al vaker gerepareerde favorieten.

Hier staat ook een manier om een ovaal uit te zetten. En een vergelijkbare manier om een mooi ovaal te maken.

Ik ging er overigens vanuit dat het blad in één keer door de bandschuurmachine zou gaan. Als dat niet lukt kun je het blad ook een keer door zagen en er door heen halen. Dan hoef je je nog maar op één lijmnaad te concentreren

Ja, mooie schroevendraaier hè;) ben er ook zuinig op!

Ik ga nog even overleggen hoe het schuurwerk het beste gedaan kan worden. Dan is het ook een goede optie om eerst een aantal delen te verlijmen.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Een ovaal zet je toch gewoon uit met een touwtje en 2 spijkers? De spijkers komen in de brandpunten van het ovaal (een cirkel is een ovaal waarbij de twee brandpunten samenvallen: het middelpunt). het touwtje knoop je vast, dat bepaalt de omtrek: leg het om de twee spijkers en trek het met een potlood oid strak tot je een driehoek vormt. Beweeg dan het potlood langs de binnenkant van het strakgehouden touwtje helemaal rond (de omtrek van een ovaal/ellips ligt op een lijn waarvan elk punt een driehoek vormt met de twee brandpunten waarvan de omtrek constant is) en je hebt je ovaal.
Ja, die truc kende ik ook, ik koos hiervoor omdat ik een handzame mal wil hebben en zo niet het hele blad hoefde uit te leggen. De mal wil ik gebruiken om de contouren te frezen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.