Tafelblad ±240x100cm van 15mm berken m.plex, 5 cm dik verstek opdikken. 45ø frezen of zagen?

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
127
33
Ljouwert
Hai mensen met kennis en ervaring!

(Ik heb gezocht maar niet gevonden, al zal ik ongetwijfeld niet de eerste zijn die zo'n vraag hier post.)
Ik wil een tafelblad van ±240x100cm maken van 15mm berken multiplex (ja, versterkt met een aantal ribben onderlangs).
Alle vier kopse zijden wil ik 4,5-5 cm dik maken, door stroken van 45-50mm 15mm berken multiplex er haaks en verstek tegen op te zetten, evt. met hulp van domino's, maar waarschijnlijk gewoon koud (hout)lijmen met tape. (Hiernan (of zelfs vóór het frezen/zagen) zal ik het blad subtiel wit lakken, waarbij de nerf er nog wel doorheen blijft komen.)

Dat kan ik doen door:
A. blad en stroken te zagen op 45º (mafell invalzaag i.c.m. geleiderails - waarvoor ik misschien toch maar 'ns die lange joekel van 3100mm moet kopen), of
B. blad / stroken te frezen op 45º (met mafell LO 55 i.c.m. frees 90º (bijv. deze - schacht 8, in stapjes), wederom met hulp van geleiderails), of
C. 45ø frezen met zo'n wonderlijke "verstekverlijmfrees", die ik vooral voor een chinees kwakzalverige frees hield, maar ook door GereedschapPro wordt verkocht en van CMT nota bene! Maar of dat ook met een bovenfrees gaat, vlak én kops met geleider, i.p.v. met een freestafel? Want een plaat van 230cm netjes langs m'n zelfbouw-freestafeltje halen lijkt me sowieso niet strak.

Bij frezen loopt de nerf 't mooist door, maar belangrijker is dat 't verstek een beetje netjes oogt.
Wat zouden jullie doen?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.580
1.223
Enschede, Twente
Zagen en frezen combineren. Volgens mij levert dat het strakste resultaat op. Met die versteklijmfrees heb je denk ik het probleem dat die bij het frezen van het blad moeilijk zonder wiebelen kunt gebruiken. Maar mss 'overdenk' ik dit te veel.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.999
1.438
Omgeving Leiden
De scherpe hoek die je maakt door een lijst met 45 graden verstek op te lijmen is kwetsbaar, zeker bij multilplex. Even er langs en er breekt er stuk uit.
Ik zou er een hardhouten lijst tegenaan te lijmen. Esdoorn bijvoorbeeld.

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
127
33
Ljouwert
Dank! Berkenplex heb ik al liggen, kan qua tekening mooi doorlopen, en is ook niet zacht (maar indd. wel splintergevoelig zo), en ik frees/schuur/schaaf het scherp er nadien vanaf. Esdoorn is fraai, maar moet ik apart kopen en op maat vlakken en doen.
Ik ga een teststuk maken d..m.v. frezen - en als dat tegenvalt i.c.m. met zagen. Als dat tegenvalt, plak ik smallen stroken met kopse zijde naar buiten. Da's ook mooi.

Optie C. 45ø frezen met zo'n wonderlijke "verstekverlijmfrees", valt af. Te tricky denk ik met een bovenfrees / kleine tafelfrees.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
272
91
Mesch
Optie C. 45ø frezen met zo'n wonderlijke "verstekverlijmfrees", valt af. Te tricky denk ik met een bovenfrees / kleine tafelfrees.
Volgens mij is dit juist 1 van de makkelijkste bewerkingen mits je dit goed voorbereid:

Optie 1:
1. Basisplaat maken voor je bovenfrees en deze onder de loopzool monteren dit zorgt voor een groter loopvlak en stabiliteit, met een flink gat zodat de frees erdoor kan
2. Aan onderzijde van de basisplaat een geleider maken (uit twee delen) die tegen het werkstuk aan loopt en zo de verstekken rodom frezen.
IMG_20260421_151540.jpg

Optie 2:
1. lange rechte geleider maken/zoeken: lat op schaafbank/vandiktebank of aluminium kokerprofiel (30x15x2 ofzo) als geleidelat
2. klosjes maken met juiste afstand voor precies plaatsen geleider uit stap 1 ten opzichte van rand
3. frees met ronde kant ( want bij variatie dan geen verandering van afstand van frees tot geleider) tegen geleider en langs werkstuk halen
IMG_20260421_151550.jpg

Laatst bewerkt:

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
127
33
Ljouwert
Heb jij zelf ervaring hiermee?
Want die stap lijkt me indd goed te doen, ik zou die met een lange geleiderail icm m'n Mafell LO55 doen, gaat prima recht, en ook in stapjes, want je wilt niet in één keer zoveel d'r af denk ik.
Maar de stroken (of juist het blad) moet ik dan haaks op de onderzijde frees, en ook dat is theoretisch te doen, met een goede, grote, custom, staande geleiding. Of met m'n soort van festool kantenfrees 700. Maar wel kiele kiele - en bij een foutje is het lastig smokkelen.
Dan lijkt mij gewoon 45º icm. geleiderail en met tape lijmen toch veiliger... niet?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.287
1.117
Enschede
ingoogni.nl
Volgens mij is dit juist 1 van de makkelijkste bewerkingen mits je dit goed voorbereid:
Het probleem bij die verlijmfrees is vooral de juiste diepteinstellig en die komt nauw. Ander krijg je weer ergens een opstaand randje.

Op de freestafel frees je een deel liggend en het andere deel "staand" op de kant. Lastig met de bovenfrees als je het hout niet goed kunt inspannen.

Laatst bewerkt:

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
741
178
Oss
Alleen snap niet waarom dat perse met mafell zou moeten. Elke zaag doet truk.
Zou wel oppassen. Berken is altijd beetje rond en bol ( komt door productie proces )
Op met eventueel spanning in de plaat. Dus bij voorbaat 4 zijdig recht zagen is altijd gewenst.
Overigens heeft plaat 2 kopse zijde en 2 langszijde of zijn het vierkantjes 1,525 x 1,525.

Als je goede frees hebt 45 graden zou je ook randen van onderkant kunnen frezen omdat je nerf wil laten doorlopen.
Eventueel deel eerst inzagen zodat frezen word vermindert.

Lakken is overigens meestal dekkend.
Wel opletten voor plaat met goede lees deklaag zonder oneffenheden ( zichtzijde)
Denk dat eerder dat op dit moment een probleem zal zijn

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.