Tafelblad ±240x100cm van 15mm berken m.plex, 5 cm dik verstek opdikken. 45ø frezen of zagen?

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
125
32
Ljouwert
Hai mensen met kennis en ervaring!

(Ik heb gezocht maar niet gevonden, al zal ik ongetwijfeld niet de eerste zijn die zo'n vraag hier post.)
Ik wil een tafelblad van ±240x100cm maken van 15mm berken multiplex (ja, versterkt met een aantal ribben onderlangs).
Alle vier kopse zijden wil ik 4,5-5 cm dik maken, door stroken van 45-50mm 15mm berken multiplex er haaks en verstek tegen op te zetten, evt. met hulp van domino's, maar waarschijnlijk gewoon koud (hout)lijmen met tape. (Hiernan (of zelfs vóór het frezen/zagen) zal ik het blad subtiel wit lakken, waarbij de nerf er nog wel doorheen blijft komen.)

Dat kan ik doen door:
A. blad en stroken te zagen op 45º (mafell invalzaag i.c.m. geleiderails - waarvoor ik misschien toch maar 'ns die lange joekel van 3100mm moet kopen), of
B. blad / stroken te frezen op 45º (met mafell LO 55 i.c.m. frees 90º (bijv. deze - schacht 8, in stapjes), wederom met hulp van geleiderails), of
C. 45ø frezen met zo'n wonderlijke "verstekverlijmfrees", die ik vooral voor een chinees kwakzalverige frees hield, maar ook door GereedschapPro wordt verkocht en van CMT nota bene! Maar of dat ook met een bovenfrees gaat, vlak én kops met geleider, i.p.v. met een freestafel? Want een plaat van 230cm netjes langs m'n zelfbouw-freestafeltje halen lijkt me sowieso niet strak.

Bij frezen loopt de nerf 't mooist door, maar belangrijker is dat 't verstek een beetje netjes oogt.
Wat zouden jullie doen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.