Tafel lintzaagmachine

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Net een Inca lintzaag gekocht op marktplaats voor 50 euro (maar die heb ik nog niet in mijn handen hier, dus ik weet nog niet of het een goeie koop was, wel al 100 euro aan zaaglinten uitgegeven :) ), dus af en toe komt er wat voorbij.
Hoe handig ben je? Want ik verwacht wel dat als je voor weinig geld een lintzaag koopt, er werk aan is (misschien aan een nieuwe ook wel, da wee'k nie).
Ik ben echt benieuwd wat ga je vinden met Inca... Ik twijfel een beetje want er zijn geen lagers daar en ook de richting van de zaag is naar boven, het klinkt vreemd voor mij...
 

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
HBM 250 profi : Wat denken jullie ovan HBM machines? Heeft iemand ervaring met HBM? HBM 250 profi lijkt zoals RP 250 sabre... En is wel goedkoper... Ik dacht dat zelfs HBM 200 Profi is goed genoeg voor mij op dit moment...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik wil hem rechts naast de deur van de schuur gaan zetten, dus eigenlijk vind ik die gekke draairichting misschien wel handig :)
Weet niet wat je bedoeld met je opmerking over lagers, maar als er lagers kapot zijn vervang ik ze. De zaaglint geleiding ziet er misschien anders uit dan een moderne machine, maar Inca is geen sokkenfabriek, deze machines staan goed aangeschreven.

Ten aanzien van HBM, een collega heeft een hbm 300 lintzaag, heel stevige machine, toen ik die gebruikte (45mm essen voor een gitaarbody) ging de condensator kapot, maar dat kan toch wel eens gebeuren. Misschien een beetje minder solide dan record power, maar denk nog steeds wel een geschikte machine
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
130
Ik ben echt benieuwd wat ga je vinden met Inca... Ik twijfel een beetje want er zijn geen lagers daar en ook de richting van de zaag is naar boven, het klinkt vreemd voor mij...
Ik weet niet hoe je aan deze informatie komt.
Een Inca is een lintzaag en werkt zoals alle lintzagen.
Voor de geleiding van het lint links/rechts inderdaad geen lagers maar glijblokjes, maar dat os bij meer lintzagen zo.
En de zaag zaagt gewoon van boven naar beneden, dat kan bij een lintzaag ook niet anders.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
(Denk dat er bedoeld werd dat je op de tafel van rechts naar links zaagt, in plaats van het meer gebruikelijke links naar rechts)
 

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Ik weet niet hoe je aan deze informatie komt.
Een Inca is een lintzaag en werkt zoals alle lintzagen.
Voor de geleiding van het lint links/rechts inderdaad geen lagers maar glijblokjes, maar dat os bij meer lintzagen zo.
En de zaag zaagt gewoon van boven naar beneden, dat kan bij een lintzaag ook niet anders.
INCA 260: Ik heb deze govonden, waarschijnklijk begrijp ik niet goed wat staat hier:

Reversed Saw Blade​

One thing to note is that the saw blade is reversed compared to most modern band saw blades. Mention this when you are ordering your new blade and the shop will weld it the other way around.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Dat heb ik inderdaad ook gezien, maar volgens mij kun je een zaaglint gewoon binnenstebuiten draaien? Vanuit werktuigbouwkundig oogpunt zie ik nog niet direct een reden waarom dat niet zou kunnen, de las is aan beide zijden geslepen, neem ik aan, anders zou ie ook niet lekker door de geleiders lopen, het materiaal is gewoon vlak gewalst, dus er zit geen radius in gewalst, lijkt me, of is dat wel het geval?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Lintzaag komt op rol. Daardoor zit er al een kromming in. Daar houdt je rekening mee, met het lassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Moderne scheppach is wel iets anders dan de scheppach van vroeger, heb ik begrepen, maar daar weten de oudgedienden hier waarschijnlijk meer over te vertellen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
INCA 260: Ik heb deze govonden, waarschijnklijk begrijp ik niet goed wat staat hier:

Reversed Saw Blade​

One thing to note is that the saw blade is reversed compared to most modern band saw blades. Mention this when you are ordering your new blade and the shop will weld it the other way around.
Reversed here means that the direction of rotation is reversed from most other band saws, in which the band rotates clockwise. In the Inca machines the band rotates counterclockwise, but the saw travel at the table is still downwards - you cannot make a functional band saw where the saw travel at the point of action is upwards (unless you designed it with a 'ceiling' instead of a table, but that would still be a rather awkward machine...)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
130
Lintzaag komt op rol. Daardoor zit er al een kromming in. Daar houdt je rekening mee, met het lassen
Er zijn geen verschillende links en rechts gewikkelde rollen.
Je kunt ze gewoon van links naar rechts draaien.
Waar een lint door het werkstuk gaat moet het recht zijn, wordt echt niet in de bocht gelast.

Heb hier eens over gemaild met Tuff saws, wanneer je bij hun bij de bestelling aangeeft dat het voor een Inca is krijg je hem goed gedraaid aangeleverd.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik heb op ebay in frankrijk nu een par zaaglinten gekocht, en die waren voor een Inca260 waarschijnlijk dus ook goed gedraaid, maar eens afwachten (heb de zaag nog niet hier)

Wel goed om te weten van die voorkeursrichting, mochten de linten te lang zijn dan kan ik ze zelf op lengte maken, of tenminste, op het werk hebben we een grote Mosner Rekord staan, en daar zit een zagenlasapparaat van Ideal in, een nieuwe nog wel (de zaag zelf is uit '85 of zo), want de oude was doorgebrand. Volgens mij hebben we het nieuwe lasapparaat nog niet eens gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: samards

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
In mijn werkplaats staat een Record Sabre 250. Die heb ik een jaar geleden gekocht bij Baptist omdat ik het zo'n prachtig machientje vond en het me wel handig leek.
Het originele lint is niet best en die ik er bij kocht van Record braken spontaan. Nu zit er een lintje in van Lintzagenopmaat en het zaagt prachtig.
Heb er een klein filmpje van gemaakt, ook al omdat een keer onder de knie te krijgen. Ipad om te filmen in de ene hand en het hout om te zagen in de andere. Gezaagd wordt 6 mm multiplex, 18 mm grenen en 45 mm eiken. Als een warm mes door de boter, hier kun je echt prima gitarenhalzen etc mee zagen.

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: samards en Wim Kluck

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Betwijfel of de Record Power steviger is dan de HBM versie. Vorige week heb ik een HBM300 Profi lintzaag gekocht. Een stevige machine en ziet er netjes uit en voor mijn gebruik voldoende.
Ik maak hem nog verrijdbaar.
Met de meegeleverde lintzaag hout gezaagd wat keurig ging maar de kwaliteit van de standaard zaag is niet geweldig. Zodra de lintzagen van Axminister tools in huis zijn zal het verschil goed merkbaar zijn.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Betwijfel of de Record Power steviger is dan de HBM versie. Vorige week heb ik een HBM300 Profi lintzaag gekocht. Een stevige machine en ziet er netjes uit en voor mijn gebruik voldoende.
Ik maak hem nog verrijdbaar.
Met de meegeleverde lintzaag hout gezaagd wat keurig ging maar de kwaliteit van de standaard zaag is niet geweldig. Zodra de lintzagen van Axminister tools in huis zijn zal het verschil goed merkbaar zijn.

Ik ben ook benieuwd hoe HBM machines werken... Want de profi versies lijkt ook profi :) Aleen ik heb gehoord dat HBM is een chinese bedrijf en kan ik niet veel reviews vinden over...
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb een Inca, gewoon bij lintzagen op maat linten besteld. Even binnenstebuiten keren en gaan. Ik geloof dat ze in de fabriek helemaal niets anders doen aan die linten. Wordt ik nou gek of mis ik gewoon iets aan dat stuk van de discussie? (Ik zou sws voor de Inca gaan, maar dat is meer omdat het een erfstuk is ;))
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.