Tafel lintzaagmachine

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Goede dag,

Ik zoek op een kliene (tafel) lintzaagmachine. Ik heb Scheppach HBS261 gekocht en terug gebracht. Er was te veel problemen, heft wat trilingen, base was beschadigd, niet erg stabiel. De guide met rollers had ook veel speling, was niet echt precise... Wat denken jullie over HBM 200 profi? Of is Record Power 250 misschien de beste optie, terwijl een beetje zwaar en groot voor mij echt klein werkruimte...
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Hoe klein moet het zijn, Proxxon heeft een hele kleine lintzaag.
Maar de vraag is wat je er mee wilt gaan doen; dat bepaalt wat voor soort machine je nodig hebt.
 

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Hoe klein moet het zijn, Proxxon heeft een hele kleine lintzaag.
Maar de vraag is wat je er mee wilt gaan doen; dat bepaalt wat voor soort machine je nodig hebt.
Bedankt, ja ik heb over Proxxon nagedacht en denk it is te klein en et zwaak (aleen 85W). Ik heb tenminste 90mm nodig , de hout is niet te hard, het gaat over gitaar bouwen...
 

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Pas met de HBM300 Profi kan je ook hardhout zagen. Ze zeggen dat de HBM200 daarvoor te licht is.
Ik heb vorige week de HBM300 Profi (750 Watt) gekocht.
 

Bijlagen

  • hbm-265 (2).jpg-1200x600-e02a4ebc88.jpg
    hbm-265 (2).jpg-1200x600-e02a4ebc88.jpg
    31,8 KB · Weergaven: 12

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Pas met de HBM300 Profi kan je ook hardhout zagen. Ze zeggen dat de HBM200 daarvoor te licht is.
Ik heb vorige week de HBM300 Profi (750 Watt) gekocht.
Ik denk dat HBM 300 te groot is , ik eigenlijk hoef niet hard wood te zagen, het is meestel soft - medium wood (cedrela) dat 80mm dik is...
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Goede dag,

Ik zoek op een kliene (tafel) lintzaagmachine. Ik heb Scheppach HBS261 gekocht en terug gebracht. Er was te veel problemen, heft wat trilingen, base was beschadigd, niet erg stabiel. De guide met rollers had ook veel speling, was niet echt precise... Wat denken jullie over HBM 200 profi? Of is Record Power 250 misschien de beste optie, terwijl een beetje zwaar en groot voor mij echt klein werkruimte...
De Inca euro 260 misschien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Neem de oude inca of een record sabre 250. 90 mm massief hout recht zagen is voor vele goedkope zagen een uitdaging.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Dat is omdat ze al heel wat tijd niet meer gemaakt worden.
Maar als het voor gitaarbouw is (doe ik zelf ook) dan zal het toch wel eens voor komen om een bookmatched top te zagen? Misschien een toets uit ebben? Dat is meestal wat harder (in het geval van ebben, een stuk harder)
 

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Dat is omdat ze al heel wat tijd niet meer gemaakt worden.
Maar als het voor gitaarbouw is (doe ik zelf ook) dan zal het toch wel eens voor komen om een bookmatched top te zagen? Misschien een toets uit ebben? Dat is meestal wat harder (in het geval van ebben, een stuk harder)
Inderdaad, ik heb tot nu toe aleen 1 gitaar gemaakt en niet bij mij thuis, dus nu maak ik wat ruimte thuis voor werk. Ik heb wat ruimte in garage, paar m2, en 5 m2 thuis, dus echt weinig. Dus ik heb iets licht nodig dat ik kan bewegen van garage naar huis en terug... Maar inderdaad misschien later wil ik ook ebben toets zelf maken, nu koop ik het al gezaagd... Voor mij is belangrijkste haals (heel), en dat is gemaakt van cidrela (soft wood)...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Net een Inca lintzaag gekocht op marktplaats voor 50 euro (maar die heb ik nog niet in mijn handen hier, dus ik weet nog niet of het een goeie koop was, wel al 100 euro aan zaaglinten uitgegeven :) ), dus af en toe komt er wat voorbij.
Hoe handig ben je? Want ik verwacht wel dat als je voor weinig geld een lintzaag koopt, er werk aan is (misschien aan een nieuwe ook wel, da wee'k nie).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je zegt de machine zowel thuis als in je garage te willen gebruiken.
Ik weet natuurlijk niet wat de afstand is, maar een Sabre 250 weegt 35 kg.
Dat is natuurlijk nog wel te vervoeren, eventueel met een steekwagentje of iets dergelijks. Maar je moet dan ook je materialen, gereedschappen etc. nog meenemen ook. Bedenk ook dat je gaat verspanen en daarbij stof vrijkomt, zeker wanneer je in je huis gaat werken zou ik je adviseren om ook te zorgen voor stofafzuiging. Ook een lintzaag geeft stof, wanneer je dat niet afzuigt zit binnen de korste keren je hele zaag vol en ook je hele omgeving wordt stoffig. Een rotzooitje maar zeker ook niet gezond.
Kun je niet beter op 1 plaats zagen, je machine daar stabiel opstellen op een onderstel, met afzuiging en vervolgens je werkstukken vervoeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.