Tacker voor zwaar materiaal osb/berken/multiplex

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Ik ben opzoek naar een tacker voor het nagelen van hard materiaal. wat gebruiken jullie? En met of zonder compressor?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de kracht die je nodig hebt, hangt ook van de dikte van het materiaal af (6, 9, 12, 18, . . . mm) + de ondergrond waarop het komt
hoe sterk de bevestiging moet zijn hangt af van hoe het materiaal hangt
voor vertikale bevestiging mag dat minder stevig dan bij horizontale bevestiging omdat de zwaartekracht dan minder inwerkt
raak je er met nageltjes (brads) ?
wil je nieten, of krammen (= nog groter)
wil ik zekerheid, schiet ik het materiaal om het direct op zijn plaats te houden + schroef ik nadien
als je dit vaak doet, dan kan je voor een apparaat op gas kiezen
anders op lucht
de compressor kan je voor verschillende apparaten / doelen gebruiken
voor een apparaat op batterij, betaal je ook de batterij + lader
wat heb je nu reeds ?
wat is je budget ?
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
de kracht die je nodig hebt, hangt ook van de dikte van het materiaal af (6, 9, 12, 18, . . . mm) + de ondergrond waarop het komt
hoe sterk de bevestiging moet zijn hangt af van hoe het materiaal hangt
voor vertikale bevestiging mag dat minder stevig dan bij horizontale bevestiging omdat de zwaartekracht dan minder inwerkt
raak je er met nageltjes (brads) ?
wil je nieten, of krammen (= nog groter)
wil ik zekerheid, schiet ik het materiaal om het direct op zijn plaats te houden + schroef ik nadien
als je dit vaak doet, dan kan je voor een apparaat op gas kiezen
anders op lucht
de compressor kan je voor verschillende apparaten / doelen gebruiken
voor een apparaat op batterij, betaal je ook de batterij + lader
wat heb je nu reeds ?
wat is je budget ?
18 mm op 18 mm osb bijvoorbeeld, nageltjes of nieten maakt niet uit. Het is niet voor dagelijks gebruik. Hobbymatig, af en toe wat meubeltjes maken. En wat gips platen kunnen bevestigen is ook fijn. Momenteel heb ik er nog geen. Budget beetje afhankelijk of het echt de moeite is om er veel geld voor weg te leggen dan doe ik dat. Bedoeling is dat de nagels / nietjes niet te duur zijn...
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
de kracht die je nodig hebt, hangt ook van de dikte van het materiaal af (6, 9, 12, 18, . . . mm) + de ondergrond waarop het komt
hoe sterk de bevestiging moet zijn hangt af van hoe het materiaal hangt
voor vertikale bevestiging mag dat minder stevig dan bij horizontale bevestiging omdat de zwaartekracht dan minder inwerkt
raak je er met nageltjes (brads) ?
wil je nieten, of krammen (= nog groter)
wil ik zekerheid, schiet ik het materiaal om het direct op zijn plaats te houden + schroef ik nadien
als je dit vaak doet, dan kan je voor een apparaat op gas kiezen
anders op lucht
de compressor kan je voor verschillende apparaten / doelen gebruiken
voor een apparaat op batterij, betaal je ook de batterij + lader
wat heb je nu reeds ?
wat is je budget ?
Liefst zonder compressor
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
18 mm op 18 mm osb bijvoorbeeld, nageltjes of nieten maakt niet uit. Het is niet voor dagelijks gebruik. Hobbymatig, af en toe wat meubeltjes maken. En wat gips platen kunnen bevestigen is ook fijn. Momenteel heb ik er nog geen. Budget beetje afhankelijk of het echt de moeite is om er veel geld voor weg te leggen dan doe ik dat. Bedoeling is dat de nagels / nietjes niet te duur zijn...
tussen nageltjes of nieten zit een groot esthetisch verschil
de prijs is verwaarloosbaar
speelt het prijsverschil toch mee, dan betekent dat dat je er veel gebruikt
gebruik je er veel, dan is de prijs voor het apparaat ondergeschikt
Liefst zonder compressor
op bv Afwerknagel tacker Archieven - Tackerplein is de gemiddelde prijs op lucht 200 euro
ga je voor een batterij-versie dat zit je minstens 200 euro duurder
een stille compressor heb je aan 150 euro
Met meubels vind ik op lucht veel makkelijker. De tackers zijn kleiner en lichter en je compressor hoef je niet te verslepen.
op lucht en zonder compressor ?
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
tussen nageltjes of nieten zit een groot esthetisch verschil
de prijs is verwaarloosbaar
speelt het prijsverschil toch mee, dan betekent dat dat je er veel gebruikt
gebruik je er veel, dan is de prijs voor het apparaat ondergeschikt

op bv Afwerknagel tacker Archieven - Tackerplein is de gemiddelde prijs op lucht 200 euro
ga je voor een batterij-versie dat zit je minstens 200 euro duurder
een stille compressor heb je aan 150 euro

op lucht en zonder compressor ?
400 is wat te prijzig, voor de keren dat ik hem ga gebruiken. Misschien eens beginnen met een instap model. Liefst met batterij. Mocht ik er dan echt veel mee gaan werken kan ik altijd nog upgraden. We gaan ook een huis verbouwen. Dus eerste 2 jaar zal er nog weinig houtbewerking zijn, naast snel een basis maken voor de werkplaats in de garage....

Toch lijkt mij met batterij erg fijn werken. 200 euro zou voor mij een mooi budget zijn. Maar of ik daar een batterij tacker voor ga vinden die door bijvoorbeeld 12 mm of 18 mm osb komt denk ik niet..
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Heb je niet al een accu platform (voor bijvoorbeeld je schroefmachine) zodat je een losse body kunt kopen? Dat is vaak al aanzienlijk goedkoper dan inclusief accu’s. Misschien dat er dan iets te vinden is
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
tussen nageltjes of nieten zit een groot esthetisch verschil
de prijs is verwaarloosbaar
speelt het prijsverschil toch mee, dan betekent dat dat je er veel gebruikt
gebruik je er veel, dan is de prijs voor het apparaat ondergeschikt

op bv Afwerknagel tacker Archieven - Tackerplein is de gemiddelde prijs op lucht 200 euro
ga je voor een batterij-versie dat zit je minstens 200 euro duurder
een stille compressor heb je aan 150 euro

op lucht en zonder compressor ?
Dat staat er niet. Je hoeft niet met je compressor te slepen, want die blijft op zijn plek staan in een werkplaats.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
We gaan ook een huis verbouwen. Dus eerste 2 jaar zal er nog weinig houtbewerking zijn, naast snel een basis maken voor de werkplaats in de garage....
is een grote klus
ga je nieuwe deuren plaatsen ?
zo ja, dan ook nieuwe deurlijsten
die plaats je met brads, en die schiet je met . . .
200 euro is op de verbouwing van een huis een peulschil
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Ik zoek ook nog een tacker voor kistjes te maken meestal in multiplex max. 12 mm maar zal eerder 10 mm zijn.
heb er nu één op perslucht ( goedkoop ding ) werkt redelijk goed maar je kan de slagkracht niet regelen en dat vind ik niet fijn , als je al eens een plaatje gebruikt van 6mm dan klopt de machine te hard , je kan wel wat spelen met de luchtdruk maar is toch niet zo fijn .
zoek nu een degelijker toestel mag op perslucht maar liefst met regelbare kracht , mag ook gewoon op 230V , en met batterij zou ik dan bij Makita moeten blijven daar heb ik reeds een accu voor .

iemand tips voor een degelijk prijs kwaliteit machine dan hoor ik het graag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.