T-track & Matchfit, lijmklemmen

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
In het interessante topic van @Erik van Voorst had ik er al een opmerking over gemaakt, maar dat is niet het aangewezen topic om er verder vragen over te stellen.
Vandaar een eigen topic.

Met behulp van T-tracks bestaat de mogelijkheid om werkstukken e.d. vast te klemmen met klemmen en andersoortige constructies.
In sommige T-tracks, zoals de B-tracks die o.a. Baptist verkoopt, passen ook de klemmen van Festool en Makita.
Dat maakt dit een mooi en handig systeem.
Meestal wordt er in een werkblad een gleuf gefreest, waarne de T-track er in verzonken wordt.

Nu zag ik een Amerikaans systeem, dat geen gebruik maakt van aluminium T-tracks, maar waarin de 'track' direct in het werkblad of hulpstuk gefreest wordt.
Het heet Matchfit en het is van het bedrijf Microjig.
Je freest dus met een zwaluwstaart-freesje een gleuf en daar passen dan lijmklemmen en dergelijke in.








Voordeel is dat je heel snel en relatief goedkoop een hulpstuk maakt bijvoorbeeld







Nadeel is dat in de gleuven alleen klemmen passen waarvan het profiel diezelfde zwaluwstaart vorm heeft.
En ook andere hulpmiddelen zoals T-slots of bouten die vorm moeten hebben.
Dat kun je alleen maar bij hen (ook via Nederlandse dealers en op eBay) kopen.
Het is flink aan de prijs.





Lid L.N. gaf aan dat je een soortgelijk resultaat zou kunnen bereiken als je een T-slot frees zou gebruiken.
Dat zou als voordeel hebben dat je niet de aluminium tracks overal voor hoeft te gebruiken.
Daarnaast kun je je Makita/Festool klemmen gebruiken (of aanschaffen; die zijn een stuk goedkoper dan die van Matchfit)
Je zou omgekeerde bouten met hun kop in de gleuf kunnen schuiven.
T-slot met m6 of m8 draad zijn te koop voor weinig.
Kortom, veel voordelen.

Maar wat zouden de nadelen kunnen zijn?
Vooralsnog kan ik geen T-slot freesje vinden dat overeen komt met de maten van het profiel van Festool en Makita klemmen.
Dat komt ook omdat ik die maten niet kan vinden (ik heb zelf niet zo'n klem en de plaatselijke Hornbach had ze alleen op bestelling)
Op internet vind ik wel de maten staan voor het profiel van die klemmen. Ik kom veelal als maat 13,5 x 6,5 tegen, maar ook iets kleiner of groter.

Echter als ik op de site van Baptist kijk, bij de B-tracks, dan zie ik de binnenmaat van de tracks opgegeven als 12 x 7,3 mm, en er staat expliciet bij dat de klemmen van Festool in deze B-track passen.
https://www.baptist.nl/houtbewerkers...track-b-120-cm



Ik begrijp ook van enkele Amerikaanse en Duitse Youtube filmpjes dat bij sommigen de vrees bestaat, dat het 'vlees' boven zo'n omgekeerde T gleuf zou kunnen uitbreken. Anderen geven aan dat als je de gleuf wat dieper maakt, dat het redelijk wat kan hebben.
Wellicht is bij het Matchfit systeem het geheel wat steviger door de vorm van de zwaluwstaart; dat de druk daar wat beter verdeeld is.

Maar ik ben benieuwd hoe de ervaren houtbewerkers er hier over denken.
Dus zou het systeem met een (geschikte) T-slot frees werken?
Waar zou het fout gaan?
Waarom zie ik er zo weinig van terug als ik via Google op zoektocht ga? (vaak een veeg teken :) )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
124
1
Interessante vraag, ik houd dit in de gaten.
Mijn eerste gedachte is "waar is een T-track gefreesde gleuf anders voor bedoeld""?". Natuurlijk kun je het overbelasten, en de vraag is dan of het nog werkbaar is; m.a.w. gaat het al snel stuk of pas als je zo'n klem flink strak aan draait?
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
Ik denk dat je goed moet kijken waar je een aluminium T-track zou gebruiken en waar een gefreesde.
Bij veel en intensief gebruik, dan eerder aluminium.
Maar voor incidenteel gebruik, of als je een mal of hulpstuk maakt, kun je waarschijnlijk gerust met een gefreesde track aan de slag.

Op een Duitse site gaf iemand aan dat hij soms wel wat geluid hoorde als hij het absoluut te heftig belastte.
Maar iemand anders gaf daar weer als antwoord op dat je zelfs een aluminium track op die manier kapot trekt.

Hier is een video van het Amerikaanse systeem (is wel een verkooppraatje, dus attentie)



dit is dus de basis van het systeem van Matchfit.

Maar wat me niet helemaal duidelijk is of je dit niet 'gewoon' zou kunnen doen met een T-slot frees en dan T-slots en klemmen van Makita.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
0
Mooi systeem...die T-tracks zijn niet gemaakt om zwaar te belasten....wil je dat toch doen dan zal je de track steviger moeten bevestigen en niet met de meegeleverde kleine schroefjes...ikzelf zie het nut niet van extreem belasten...persen doe je met lijmklemmen in dogholes of rechtstreeks op het werkstuk.

Daar waar je niet anders kan zou ik frezen en anders altijd voor Alu gaan ivm slijtage lees onnauwkeurigheid.

Als je mooie geleiders kunt vinden voor in een T-Track heb je hetzelfde systeem om je jigs te maken en blijf je tevens bij EEN systeem wat mij het meest wenselijk lijkt.

Ik ben nog geen mooie T-Track geleiders tegen gekomen...waarschijnlijk omdat men daar weer Miter-Tracks voor gebruikt.
Ben er nog wel naar op zoek.
 
Laatst bewerkt:

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
0
En als bonus een filmpje van een Amerikaan die zijn T-tracks maakt in hout.
Dat is ook mijn gedachte, maar het zou zo mooi zijn als daar dan de klemmen van Festool en Makita inpassen (maar ik val in herhaling :) )

https://www.youtube.com/watch?v=PxNS9ulGlpo
Ik ben wel nieuwsgierig wie dat advies van deze newbie woodworker gaat/kan opvolgen....."multiple passes"....oftewel meerdere gangen met je T-slotfrees maken ????
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
Ik ben nog geen mooie T-Track geleiders tegen gekomen...waarschijnlijk omdat men daar weer Miter-Tracks voor gebruikt.
Ben er nog wel naar op zoek.
Op Aliexpress wordt vanalles en nog wat als T-nuts aangeboden.
Deze bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32862931209.html?spm=a2g0o.cart.0.0.22a93c00YNvrAy
Geen idee of ze passen natuurlijk, maar als je een uurtje zoekt op Aliexpress kom je aardig wat vormen en maten tegen.
Het is maar de vraag hoe goed ze moeten passen.
Het lijkt me van belang dat ze vooral de rail gelijkmatig moeten belasten als de moer wordt aangetrokken.

Zelf zat ik er aan te denken om passende blokjes in plastic te (laten) maken met een 3D printer.
Daarna een speciale moer in het plastic persen.



Zoals op dit filmpje

 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
Ik ben wel nieuwsgierig wie dat advies van deze newbie woodworker gaat/kan opvolgen....."multiple passes"....oftewel meerdere gangen met je T-slotfrees maken ????
In de comments geeft hij aan dat hij dat fout gesteld heeft.
Hij bedoelde dat hij eerst met de dado frees (is dat niet wat wij een vingerfrees noemen) meerdere gangen doet.
En dan als laatste 1 x met de slotfrees.
Hij gaf in de comments ook nog aan dat het ook met de dado frees wel een keertje minder had gekund.
 

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
239
11
Ik heb net ook een paar van die ali tracks binnen en t-nuts.
Let op dat er brede profielen zijn (23mm inwendig) en wat smallere.
Ze hebben ook van die alu hoeken met knop, op de bodem zit daar een t-nut voor zo'n breed profiel, en in de fence komt dan zo'n smal profieltje.
Ziet er echt goed uit, passing weet ik nog niet, de passende profielen zijn nog onderweg. Dat duurt wel even, week of 3
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
Er bestaan heel veel soorten T-track profielen.
Niet alleen qua inwendige en uitwendige maten, maar ook qua dikte van het materiaal.
(Ik doe nu net of ik er heel veel verstand van heb, maar ik ben er de afgelopen 2 dagen achter gekomen na heel veel gegoogle)

Voor mij zelf lijkt me het gemakkelijkst als je veel zaken met elkaar kunt uitwisselen.
Dus dat de maten van de track aansluiten bij materialen die je in Nederland makkelijk kunt bestellen of in de gereedschapswinkel kunt kopen.

Vraag me wel af of de tracks zelf bij Aliexpress bestellen veel zin heeft.
Op een of andere manier is aluminium in China vaak duurder dan in Europa.
Op het forum van CNC-fanaten worden wat goede adressen genoemd in Nederland en Duitsland.

Maar heel benieuwd wat je allemaal binnenkrijgt en hoe je het gaat gebruiken.
Zou tzt graag wat foto's zien natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.804
6
West-Friesland
Spaander, tuurlijk, graag zelfs.
Bedankt, Ik had de klemmen al bij gereedschappro gekocht en gebruik ze regelmatig.

@Erik van Voorst,
Om in meerdere gangen te frezen met een T slotfrees moet je eerst met een rechte frees tot de gewenste diepte frezen
en dan de laatste gang met de T-slotfrees.

Mvg.:).
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
0
Bedankt, Ik had de klemmen al bij gereedschappro gekocht en gebruik ze regelmatig.

@Erik van Voorst,
Om in meerdere gangen te frezen met een T slotfrees moet je eerst met een rechte frees tot de gewenste diepte frezen
en dan de laatste gang met de T-slotfrees.

Mvg.:).
Dat is duidelijk maar het filmpje adviseerde anders toen had ik al geen zin meer om de comments te lezen....lol
Ben niet onder de indruk van hem zeg maar.
 

WR1944

Oud hout
Toen ik de aluminium T-groefrails in m'n freestafel wilde installeren speelde het krachtenspel bij het gebruik ervan door m'n hoofd. M'n eerste gedachte was het mogelijke los trekken in normaal gebruik. Als je iets opspant en met een T-bout vast zet trek je de rail klem tegen het voorwerp dat je opspant. M'n rails ligt gelijk met het oppervlak zodat de rails zich klemt tegen dat voorwerp en nauwelijks de neiging zal hebben om uit z'n bedding getrokken te worden. Bij bijvoorbeeld feather boards is de belasting zijdelings, dus tegen het hout waarin de rails is ingelaten.
Als ik dit zou vertalen naar zwaluwstaart groeven dan gaat hetzelfde verhaal op. Door de wigwerking wordt een deel van de kracht opgevangen door het onderdeel dat tegen de bodemplaat wordt getrokken. Het grootse deel van de kracht werkt ook hier zijdelings in de bodemplaat. Ik kan me zelfs voorstellen dat je de klemblokjes mot los tikken na gebruik. Ik zie het als een goed alternatief voor de T-tracks, vooral omdat je zelf het meeste kunt bewerken. Als je de groef iets breder maakt dan de standaard kun je zelf de tapse blokjes maken van fijnnervig hardhout en er een T-bout in maken door een groef in de onderkant tegen het meedraaien en natuurlijk een gat voor de schacht. Bij de standaard groefbreedte wordt het naar mijn idee te krap om iets in hout te maken maar onmogelijk is het natuurlijk niet. ;)
Als je zelf een T-groef in hout gaat maken krijg je naar mijn idee wel te maken met uitbreken als je T-bouten gaat gebruiken. Je verpulvert het hout omdat je teveel kracht op een relatief klein oppervlak los laat. Als je die kracht over een groter oppervlak kunt uitsmeren heb je dat probleem minder of helemaal niet.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben wel nieuwsgierig wie dat advies van deze newbie woodworker gaat/kan opvolgen....."multiple passes"....oftewel meerdere gangen met je T-slotfrees maken ????
Ik heb nooit anders gehoord of gezien dat je bij het frezen van zwaluwstaartgroeven en T-groeven eerst het het meeste materiaal weg freest met een vingerfrees (in meerdere stappen, tot op de uiteindelijke diepte) en dan in één run de zwaluwstaartgroef of T-groef freest. Zelfs een tapse zwaluwstaartgroef behoort tot de mogelijkheden bij bijvoorbeeld legplanken. Het vergt wel wat instelwerk.
 

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
239
11
Er bestaan heel veel soorten T-track profielen.
Niet alleen qua inwendige en uitwendige maten, maar ook qua dikte van het materiaal.
(Ik doe nu net of ik er heel veel verstand van heb, maar ik ben er de afgelopen 2 dagen achter gekomen na heel veel gegoogle)

Voor mij zelf lijkt me het gemakkelijkst als je veel zaken met elkaar kunt uitwisselen.
Dus dat de maten van de track aansluiten bij materialen die je in Nederland makkelijk kunt bestellen of in de gereedschapswinkel kunt kopen.

Vraag me wel af of de tracks zelf bij Aliexpress bestellen veel zin heeft.
Op een of andere manier is aluminium in China vaak duurder dan in Europa.
Op het forum van CNC-fanaten worden wat goede adressen genoemd in Nederland en Duitsland.

Maar heel benieuwd wat je allemaal binnenkrijgt en hoe je het gaat gebruiken.
Zou tzt graag wat foto's zien natuurlijk.
Daar maakte ik me idd ook wel zorgen over, of dat het allemaal op elkaar gaat passen. En dat heb ik nog niet kunnen proberen, maar de spullen die op aliexpress en banggood.com te koop zijn lijken compatibele afmetingen te hebben.

Dit zijn in ieder geval de T-nuts: https://www.banggood.com/M6-T-Slot-...p-1268173.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN
20190607_181830.jpg

En dit zijn de tracks: https://www.banggood.com/Drillpro-3...html?rmmds=myorder&ID=557069&cur_warehouse=UK
20190607_181844.jpg

Ziet er keurig uit, bij de tracks zitten schroefjes, ik ga er vanuit dat dat troep is. En voor de duidelijkheid, dit zijn profielen waar deze t-nuts niet in passen.
Als je deze koopt: https://www.banggood.com/Miter-Trac...p-1393377.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN
Dan denk ik dat de fence dus in die kleine T-nuts past, en dat de onderkant in die brede tracks past.
Daar heb ik deze voor https://www.banggood.com/Blue-300-1...html?rmmds=myorder&ID=534076&cur_warehouse=CN
17USD per meter, scheelt niet veel met Baptist.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
0
Ik heb nooit anders gehoord of gezien dat je bij het frezen van zwaluwstaartgroeven en T-groeven eerst het het meeste materiaal weg freest met een vingerfrees (in meerdere stappen, tot op de uiteindelijke diepte) en dan in één run de zwaluwstaartgroef of T-groef freest.
Ik dus ook...maar hij zegt in zijn demo film met de T-groef frees....knap als je dat kan....lol
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
73
0
Zaanstad
Als je zelf een T-groef in hout gaat maken krijg je naar mijn idee wel te maken met uitbreken als je T-bouten gaat gebruiken. Je verpulvert het hout omdat je teveel kracht op een relatief klein oppervlak los laat. Als je die kracht over een groter oppervlak kunt uitsmeren heb je dat probleem minder of helemaal niet.
Als je de verticale balk van de ongekeerde T-gleuf wat langer zou maken, zeg zo'n 5, 6 of 7 mm, dan zit er heel wat vlees tussen de bout en het oppervlakte van het werkblad.
Als je dan ook nog geen gewone T-bout gebruikt, maar zoals jij al aangeeft een langere boutkop/moer, dan heb je ook nog eens een groter oppervlakte.
Die bouten zijn wellicht te koop en anders zelf maken. Kan ook van aluminium staaf die je op maat maakt/freest en daar dan draad in tapt.
Of je laat ze zoals ik eerder aangaf 3D-printen. En dan bijvoorbeeld 40 of 50 mm lang.

Er bestaan ook dit soort T-nuts die al wat langer zijn.
Als deze, met een lengte van 16 mm, werken/niet uitbreken, dan ben je snel klaar.

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.