Stofafzuiging

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Wie heeft goede raad op het gebied van stofafzuiging van een zaagtafel?
Ik heb een Jet paneelzaagtafel (JET JTS-600XL) en een HBM stofafzuiging (HBM100 Profi), maar helaas heel veel problemen met stof. De zaagtafel zit van binnen onder het zaagsel en ook naar buiten toe wordt heel veel zaagsel de lucht in geblazen. Probleem is, dat ik niet weet waar dit aan ligt. Is het de zaagtafel, of juist de stofafzuiger? Heeft iemand ervaring met een van deze apparaten of een tip wat ik hieraan zou kunnen doen?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Met beide apparaten heb ik geen ervaring, maar ik heb wel een filmpje waar je misschien wat aan hebt:
filmpje

HookedOnWood , even zoeken op internet, heeft een artikeltje over de insert plate en stofafzuiging. Ook de moeite waard.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik denk dat je afzuiger te weinig vermogen heeft. De HBM100 is een wat lichtere afzuiger (theoretisch max 900m3/uur); het kan zijn dat er daardoor te weinig luchtverplaatsing is.
En wat zit er tussen de afzuiger en de zaag *buis/slang + welke diameter en lengte)? Want een te dunne en/of lange slang vermindert het rendement enorm, zeker als er ook nog een aantal bochten in de slang zitten.

Ik heb zelf de HBM200 (2500 m3/uur) gehad in combinatie met mijn Harvey zaagtafel en daar geen problemen mee. Ja, er zal altijd ergens een beetje zaagsel vandaan komen, maar ik merk het meteen als ik mijn afzuiger vergeet aan te zetten...
 

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Hoi Thomasz, bedankt! Dat is inderdaad een interessant filmpje. Ik heb eigenlijk het idee dat er in mijn situatie iets niet goed werkt. De kracht waarmee het stof onder en boven het zaagblad wordt weggezogen is ontzettend laag, terwijl de stofafzuiger op zich toch goed lijkt te zuigen. Ik kijk echt niet op een beetje stof, maar na wat zaagwerk zit bij mij alles dik onder het stof. Ook het binnenwerk van de zaagtafel zit binnen de korte keren helemaal onder het zaagsel.
 

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Ik denk dat je afzuiger te weinig vermogen heeft. De HBM100 is een wat lichtere afzuiger (theoretisch max 900m3/uur); het kan zijn dat er daardoor te weinig luchtverplaatsing is.
En wat zit er tussen de afzuiger en de zaag *buis/slang + welke diameter en lengte)? Want een te dunne en/of lange slang vermindert het rendement enorm, zeker als er ook nog een aantal bochten in de slang zitten.

Ik heb zelf de HBM200 (2500 m3/uur) gehad in combinatie met mijn Harvey zaagtafel en daar geen problemen mee. Ja, er zal altijd ergens een beetje zaagsel vandaan komen, maar ik merk het meteen als ik mijn afzuiger vergeet aan te zetten...
Hoi Rob, inderdaad heb ik overwogen de HBM200 te kopen. Helaas past het filter van de HBM100 niet op de HBM200, maar dat terzijde. Waar ik een beetje bang voor ben is, dat het probleem niet zozeer in de afzuiger zit, maar vooral in de zaagtafel (of in de verbinding tussen de afzuiger en de zaagtafel). Als ik dan de HBM200 heb en het stofprobleem is er nog steeds, dan is dat wel balen. Maar misschien is het een optelsom van effecten.
 

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Plaats anders eens wat foto's van je opstelling, dan kunnen we beter inschatten of de basis van de stofafzuiging (slangen/bochten/afstanden/etc.) goed is.
Hoi JP, dat is een goed idee. Geef me daar even wat tijd voor. Hopelijk krijg ik de situatie duidelijk in beeld gebracht.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Heb je een 380 of een 220 afzuiger? Bij een 380 exemplaar kan die de verkeerde kant op draaien en dat werkt natuurlijk niet.
Ik heb een hbm 50 afzuigertje op 220 en daar wel eens wat metingen aan gedaan met een anemometer ( luchtsnelheid). Het verwijderen van het plastic roostertje van de inlaat scheelde echt een hoop.
Moet wel erbij zeggen dat ik een 'thien baffle' heb ( zie internet) een platte cycloon zeg maar, zodat er nooit grote stukken in de afzuiger zelf kunnen komen.
 

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Mijn afzuiger werkt op 220V, dus de verkeerde kant op draaien zal het probleem niet zijn. Hij zuigt ook echt wel houtstof af, maar lang niet alles.
Die tip van het plastic roostertje was ik al eens ergens tegengekomen, dus dat is er al uit.
Een cycloon heb ik ook overwogen, maar ik neem aan dat die alleen is om de grotere stukken af te vangen en niet zozeer de zuigkracht verhoogt (eerder verlaagt, of het moet een cycloon met eigen motor zijn).
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi,

Een stofafzuiger voor (droog) houtstof moet ongeveer 20 m/sec lucht snelheid genereren op het einde waar wordt afgezogen. Bij 100 mm slangdoorsnede is dat plm 565 m3/uur en de HBM 100 profi zal dat waarschijnlijk wel doen behalve wanneer je erg veel weerstand (lange leiding of een erg dunne leiding, of veel haakse bochten) hebt ingebouwd. Als de HBM dat niet haalt is er iets mis met die afzuiger (bijv ventilator erg afgesleten). Bij je zaag moet alles erop zijn gericht om het houtstof in de richting van de afzuigmond te blazen, en niet ernaast of eromheen. Heb je een reductie in diameter nodig voor de aansluiting dan maak je de afvoerslang zo ruim mogelijk bijv 100 mm en de reductie maak je geleidelijk maar dichtbij je zaag.
 

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Hoi Joris, dat is inderdaad een interessant filmpje. Ik was er een paar dagen geleden al eens tegenaan gelopen en zal 'm nogmaals bekijken.
 

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Hoi,

Een stofafzuiger voor (droog) houtstof moet ongeveer 20 m/sec lucht snelheid genereren op het einde waar wordt afgezogen. Bij 100 mm slangdoorsnede is dat plm 565 m3/uur en de HBM 100 profi zal dat waarschijnlijk wel doen behalve wanneer je erg veel weerstand (lange leiding of een erg dunne leiding, of veel haakse bochten) hebt ingebouwd. Als de HBM dat niet haalt is er iets mis met die afzuiger (bijv ventilator erg afgesleten). Bij je zaag moet alles erop zijn gericht om het houtstof in de richting van de afzuigmond te blazen, en niet ernaast of eromheen. Heb je een reductie in diameter nodig voor de aansluiting dan maak je de afvoerslang zo ruim mogelijk bijv 100 mm en de reductie maak je geleidelijk maar dichtbij je zaag.
Hoi Hans, ik ben heel benieuwd met welke snelheid bij mij de lucht wordt afgevoerd. De "kale" HBM 100 zal die 565 m3/uur ruimschoot halen, maar ik denk dat dit aan het andere uiteinde, dus bij de zaagtafel, bij lange na niet het geval is.
De HBM100 heb ik nieuw gekocht en het probleem van slechte stofafzuiging heb ik altijd gehad, dus de kans dat de ventilator erg afgesleten is, lijkt me niet groot.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi Hans, ik ben heel benieuwd met welke snelheid bij mij de lucht wordt afgevoerd. De "kale" HBM 100 zal die 565 m3/uur ruimschoot halen, maar ik denk dat dit aan het andere uiteinde, dus bij de zaagtafel, bij lange na niet het geval is.
De HBM100 heb ik nieuw gekocht en het probleem van slechte stofafzuiging heb ik altijd gehad, dus de kans dat de ventilator erg afgesleten is, lijkt me niet groot.
Als je geen idioot lange slang of zo aan de HBM hebt gehangen is het verlies aan zuigkracht misschien een kwart en kan kom je nog steeds boven de 565 m3/uur. Ik heb wel eens eerder de prestatiecurve van Felder hier gekopieerd (voor HBM is die anders maar dan kun je zien wat er gebeurt als je de weerstand opvoert) dus bij dezen nogmaals. begin op de onderste lijn voor AF 12 (nul Pascal onderdruk) en volg de lijn van AF12 naar links. Het beste is om de luchtsnelheid van de je afzuiger te meten maar dat vraagt een apart apparaatje.
 

Bijlagen

  • Felder afzuigers.jpg
    Felder afzuigers.jpg
    1.020,8 KB · Weergaven: 39

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ook lucht zoekt de weg van de minste weerstand.
Het liefst heb je datver zoveel mogelijk wordt afgezogen langs je zaagblad.
Als de behuizing aan de voor-, onder-, zij- of achterkantkieren heeft, of zelfs open is, dan zal er niet veel stof worden afgezogen.
De buitenkant va het zaagblad gaat zo'n 200 km/ h. Het zaagsel op de zaagtanden dus ook.
Een kap over je zaagblad helpt enorm, zeker als je daar ook afzuiging op hebt.

Ik zou eerst de omkasting van je zaag eens kritisch bekijken en alle gaten afdichten.

Wat ook nog kan, maar onwaarschijnlijk, is dat omkasting bijna luchtdicht is afgesloten, waardoor je helemaal geen luchtstroom hebt en er dus ook niks wordt afgezogen.
 

hanshegt

Nieuw lid
3 apr 2016
22
3
Plaats anders eens wat foto's van je opstelling, dan kunnen we beter inschatten of de basis van de stofafzuiging (slangen/bochten/afstanden/etc.) goed is.
Sorry dat het nogal lang geduurd heeft voordat ik met de foto's op de proppen kom. Enne... kijk niet naar de rommel.
Op de eerste foto staat de HBM100 profi, waarop een slang is aangesloten met een diameter van 100mm.
HBM100.jpg

Die slang is nogal lang (ca 2,5 meter)> Ik zou 'm iets in kunnen korten, maar niet teveel, omdat ik de mogelijkheid wil houden om de opstelling van de apparaten in mijn werkplaatsje te veranderen.

Op de volgende foto is de koppeling/splitsing te zien. Hier wordt de slang gesplitst in een deel met diameter 100mm en een ander deel met diameter 30mm. De 100mm slang wordt aangesloten op de slang die binnendoor vanaf de achterkant van de zaagtafel richting het zaagblad loopt. De dunnere slang (ca. 2,5 meter lang) is aangesloten op de beschermkap boven het zaagblad. Die dunnere slang kan nauwelijks nog ingekort worden. Wat wel opvalt is, dat dit een haakse splitsing is. Ik betwijfel of dat goed kan werken, ik denk dat de luchtweerstand van de haakse aansluiting heel groot zal zijn.

slang.jpg
De volgende foto is misschien nogal onduidelijk. Hierop is te zien hoe de slang die van de achterkant van de zaagtafel, binnendoor loopt en is aangesloten op een kap rondom het zaagblad en de motor. Die kap sluit maar matig af. Helaas zou ik m'n zaagtafel zo ongeveer moeten slopen om te zien in hoeverre hij rondom het zaagblad en motor afsluit. Het feit dat het hele binnenwerk van m'n zaagtafel helemaal volgesproeid wordt met zaagsel doet me vermoeden dat die kap bepaald niet de hermetisch afsluit.
kap.jpg

Op de laatste foto is te zien hoe de dunnen slang is aangesloten op de beschermkap van het zaagblad. Ik heb, behalve deze kap, ook nog een zelfgemaakte beschermkap die het zaagblad nog beter af zou moeten schermen (vooral aan de zijkanten). Deze houdt het stof iets beter dan de originele beschermkap die op deze foto staat, maar echt veel scheelt het niet. beschermkap.jpg
Het blijft voor mij de vraag wat de belangrijkste oorzaak van het stofprobleem is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.