stofafzuiging werkplaats (student)

Nog een zelfbouwoplossing.

Gebruik zelf zoveel mogelijk de stofzuiger. Heb een vrij goedkope, een Hitachi WD1200, met een cyclone ervoor. Maar ik zie er nooit stof uit de machine komen, dus die filtert voldoende.

Stofkapje gebruik ik bv. bij glaswol, en bij droog slijpen van steen.

Fijnstof zie je niet dus de bewering dat een stofzuiger voldoende filtert is voor mij nog geen waarheid
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je merkt het snel genoeg in de ademhaling. Zonder stofzuiger slaat het meteen op m'n longen, met niet. Vind ik voldoende.

Doe je op straat en naast een printer ook een masker op?

Ik vind dit wel een beetje struisvogelpolitiek, om niet te zeggen gewoon dom. Dat fijnstof merk je pas aan je longen als het te laat is. Maar als ik kijk hoe mijn filters verkleuren komt er toch nog best wat troep in de lucht terecht. En dan was ik nog vergeten dat ik Festool gebruik, juist vanwege de goede stofafzuiging. En met die Festool stofafzuiging en zonder masker haalde ik aan het eind van de dag toch een hoop troep uit mijn neus die daar niet thuishoorde. Maar goed, ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen lichaam. Ik vind het heel goed en verstandig dat Douwe dit onderwerp aankaart.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Even concreet terug naar het onderwerp, als ik iedereen goed heb begrepen is dit zo ongeveer het overzicht van opties:

Mogelijke Opties
Voordelen
Nadelen
Omgevingsluchtreiniger - grondige reiniging van de omgevingslucht
- zit niet in de weg bij het werken
- mogelijk prijzig (afhankelijk van hoe je hem bouwt)
- mogelijk lawaaierig (afhankelijk van hoe je hem bouwt)
- vergt wat moeite om samen te stellen/te fabriceren
- voorkomt niet dat er direct bij de machine stof ingeademd kan worden
- reserve filters lastig te krijgen(?)
Stofmasker met filterelementen - redelijk goedkope oplossing (afhankelijk van de filters) - zorgt er alleen voor dat je geen stof inademt, werkplaats blijft stoffig
- zit in de weg bij het werken (al wen je er na een tijdje wel aan)
Afzuiging (+ fijnstoffilter) per machine - effectieve bestrijding romdom de machine - prijzig
- Geen reiniging van de omgevingslucht, stof wat niet meteen wordt opgezogen zou nog in je longen terecht kunnen komen
Machines naar buiten verplaatsen
- zeer goedkoop :p- zwaar tilwerk, meer tijd kwijt met voorbereiden
- zorgt er niet voor dat je geen stof meer kunt inademen
Overige opties? Combinatie van een of meer van het bovenstaande?

Laat iedereen in zijn/haar eigen waarden, fijnstof is schadelijk, het is ieder voor zich wat hij/zij kiest eraan te doen.

Op de lange termijn zullen de filters vervangen moeten worden van elk stofbestrijdend middel, het lijkt mij handig om te weten wat voor kosten dit in de toekomst zal meebrengen. Ik kijk er net zo tegenaan als het met printers en cartridges geregeld is, je koopt een dure printer die je kan navullen met goedkope cartridges. óf je koopt een goedkope printer die je vervolgens moet blijven navullen met dure cartridges (wat je dus op de lange duur meer geld gaat kosten). Als er iets niet klopt of iemand een aanvulling heeft, zeg het gerust.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Vooropgesteld: Nu doe ik niks aan stofcontrole behalve een mondkapje. Duidelijk onvoldoende. Nee erger: Onwerkbaar.
Ik ben zelf nogal geschrokken van de hinder die ik ondervind. (Ben een jaar geleden hobbymatig met houtbewerking begonnen).
Als ik plezier wil blijven houden moet ik iets aan stofbeheersing gaan doen.

ik denk dat de opties 1 en 3 niet onafhankelijke opties zijn maar aanvullend. Als je het goed wilt doen heb je misschien zowel een afzuiging als een omgevingsreiniger nodig, waarbij de afzuiging het meest direct merkbaar effect zal hebben.

Mvg
klaas0639
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Douwe,

Voor mijn gevoel is e.e.a niet helemaal juist:
1e bij omgevingsluchtreiniger (deze hangt/staat dan waarschijnlijk ergens centraal) dan adem je toch fijnstof in bij je machine.
2e is op zich volgens mij geen verkeerde oplossing, maar zeker ook niet goedkoop als je goede filters neemt. het stof slaat neer in de werkplaats.
3e afzuiging en een mobiel fijnstoffilter lijkt me ook wel een praktische oplossing dan hoef je niet bij elke machine een fijnstoffilter te hebben.
Je kunt ook afzuiging met fijnstoffilter gebruiken.


3e
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
1 en 3 zijn denk ik beide nodig, dus een luchtreiniger en lokale afzuiging bij de machine. Zoals Klaas0639 al zegt, dan adem je nog steeds de lucht in die in je werkplaats hangt. Hoe goed de afzuiging bij de machine ook is, er zal altijd fijnstof in de omgevingslucht komen, niet alle lucht rondom een machine gaat door de stofzuiger. Als je dus flink met (electrisch) verspanend gereedschap in de weer bent zou ik dus voor 1, 2 en 3 gaan.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
ohja, en er komt nog een goedkope optie bij, de meeste machines die stof produceren kan ik zo naar buiten slepen en op een workmate installeren.
voorkomt niet dat je stof inademt, maar al een stuk beter dan in een afgesloten ruimte natuurlijk.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
bij punt 2 een stofmasker heb ik slechte ervaringen mee, ik ben brildragend en mijn uitademlucht maakt mijn bril vochtig dan wordt het een stofpapje, niet handig.
Ik ben voor een gelaatsmasker gegaan, stof in mijn neus, mond ,haar en op de bril is daarmee onder controle, ook is mijn gezicht beschermt tegen klein rondvliegend onheil.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
bij punt 2 een stofmasker heb ik slechte ervaringen mee, ik ben brildragend en mijn uitademlucht maakt mijn bril vochtig dan wordt het een stofpapje, niet handig.
Ik ben voor een gelaatsmasker gegaan, stof in mijn neus, mond ,haar en op de bril is daarmee onder controle, ook is mijn gezicht beschermt tegen klein rondvliegend onheil.

Ik ben ook brildragend, maar gebruik een halfgelaatsmasker. Dat heeft een uitblaasventiel voor de mond, dus ook geen condens op de bril.
Hoe zorg jij ervoor dat je gelaatsmasker niet lekt langs de poten van je bril?
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Ik kijk er anders tegenaan, de grovere deeltjes zorgen voor minder schade en moeten ook meer moeite doen om werkelijk in je longen te geraken. alle zware deeltjes dalen vrijwel meteen neer (verschilt natuurlijk wel wat per machine).

Hier heb je natuurlijk groot gelijk in. Even voor de duidelijkheid, ik onderschat het gevaar van fijnstof niet.. ik ben namelijk ook van plan om hierin te investeren zoals ik al zei.

Wat ik bedoelde in mijn vorige post is dat je volgens mij beiden nodig hebt (niet zo duidelijk beschreven achteraf gezien, mijn fout). Het leek me alleen dat je aan de basis een goede afzuiging nodig hebt en dan met een centraal systeem je fijnstof uit je werkplaats afzuigt. Wil je het echt goed doen, doe dan beiden en werk met een mondmasker voor de aanwezigheid van fijnstof in de directe omgeving van de machine.

Nogmaals, dit is mijn mening en ik ben geen expert:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ik ben ook brildragend, maar gebruik een halfgelaatsmasker. Dat heeft een uitblaasventiel voor de mond, dus ook geen condens op de bril.
Hoe zorg jij ervoor dat je gelaatsmasker niet lekt langs de poten van je bril?

Geen last van, ik gebruik een overdruk las/slijphelm met accupack aan een riem.

scott-safety-procap-luchthelm-met-polycarbonaat-ru.jpg

Het is een lashelm maar je kan ook losse slijpvensters krijgen. zie boven.
 

Jan de Vos

Nieuw lid
21 aug 2012
9
0
Wat mij betreft is dit wel een belangrijke discussie. ik heb het volgende gedaan. De mobiele afzuiger (EB SPA1000) heb ik in een kast buiten de werkplaats geplaatst. Via een pijp en flexibele slang sluit ik mijn afkortzaag en mobile zaagtafel aan. Daarmee ben ik het fijnstof dat uitgeblazen wordt in ieder geval kwijt. In dezelfde kast staat ook een stofzuiger. Via een pijpsysteem sluit ik daar mijn freestafel of schuurschijfmachine aan. Als laatste ben ik nu bezig om een luchtreiniger te maken voor fijnstof in de werkplaats. Een slakkenhuis ventilator (500m3/uur) inbouwen in een kist (ophangen aan rubbers tegen geluid) + filter verkrijgbaar voor een Microclean systeem ben ik klaar rond de 100 euro. Deze hang ik in het midden aan het plafond. Dat gaat mij verlossen van het overige fijnstof....
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Wat mij betreft is dit wel een belangrijke discussie. ik heb het volgende gedaan. De mobiele afzuiger (EB SPA1000) heb ik in een kast buiten de werkplaats geplaatst. Via een pijp en flexibele slang sluit ik mijn afkortzaag en mobile zaagtafel aan. Daarmee ben ik het fijnstof dat uitgeblazen wordt in ieder geval kwijt. In dezelfde kast staat ook een stofzuiger. Via een pijpsysteem sluit ik daar mijn freestafel of schuurschijfmachine aan. Als laatste ben ik nu bezig om een luchtreiniger te maken voor fijnstof in de werkplaats. Een slakkenhuis ventilator (500m3/uur) inbouwen in een kist (ophangen aan rubbers tegen geluid) + filter verkrijgbaar voor een Microclean systeem ben ik klaar rond de 100 euro. Deze hang ik in het midden aan het plafond. Dat gaat mij verlossen van het overige fijnstof....

Voor die honderd euro reken je alleen de fijnstof luchtreiniger, neem ik aan? niet de zelfbouw afzuiging buiten je werkplaats er ook bij?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.