Stofafzuiging bos, bomen, geen zicht meer

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels op zoveel forums, FB groepen en websites informatie opgezocht en doorgenomen over het fenomeen stofafzuiging, dan ik niet goed meer weet wat ik nou eigenlijk het beste kan doen.

Ik ben bezig met het bouwen van een werkbank waarin mijn DeWalt 7492QS zaagtafel en een freestafel worden ondergebracht.
Daarnaast zal ik geregeld werken met een excentrische schuurmachine, een electrische schaaf, invalzaag en decoupeerzaag.

In eerste instantie zat ik te denken aan een bouwstofzuiger (bijv. Makita VC2512L) die ik aansluit op een cycloon met een opvangvat/bak. Vanuit die cycloon wil ik het apparaat dat ik wil gebruiken, aansluiten.
Omdat er blijkbaar een flink verschil zit in een bouwstofzuiger en stofafzuiging, ben ik ook daar over informatie op gaan zoeken en gaan lezen.

Omdat ik een stogafzuiging niet echt kwijt kan, ben ik van dat idee alweer af gestapt, mede omdat ik mijn werkbank en overige apparaten het liefst zo mobiel mogelijk houdt, zodat ik alles compact weg kan zetten in de garage, maar makkelijk naar buiten kan rijden op de oprit waar ik meer plaats heb om e.e.a. neer te zetten en te gebruiken.

Nou las ik echter laatst in een topic hier op woodworking.nl over een Scheppach HA1000 (of een HBM HA1100) met een 100mm slang. Dit is voor zover ik heb begrepen een mobiele versie van de grotere stationaire/vaste stofafzuigers. Dit zou ik dan kunnen gebruiken in conbinatie met de voorgenomen cycloon en opvangbak, maar ik twijfel een beetje of deze machine dan weer goed zou werken icm een invalzaag, decoupeerzaag, en schaaf- of schuurmachine.

Een andere optie is om een soort van switchbox te maken waar de slang vanuit de cycloon wordt aangesloten en ik zowel brede slangen als een smallere slang aan sluit zodat ik zelf kan bepalen welke slang ik aansluit op de betreffende machine.
In hoeverre een smalle slang dan weer het debiet van de stofafzuiging naar beneden brengt, daar heb ik dan weer geen idee van.

Tot zover mijn situatie en overpeinzingen.

De vraag concreet is eigenlijk nu: wat kan ik het beste aanschaffen? Een stofafzuiging zoals de mobiele kleine Schappach/HBM? Of toch beter een bouwstofzuiger als de Makita VC2512L? Voor de schaafmachine, zaagtafel en freestafel is een grotere diameter slang wel handig, maar voor de invalzaag, decoupeerzaag en schuurmachine is een smalle slang natuurlijk weer aanzienlijk fijner.

Om te voorkomen dat ik iets aanschaf wat uiteindelijk niet echt werkt, vraag ik het dan maar hier.... ik ben de weg namelijk echt een beetje kwijt door de overvloed aan informatie. En nee, ik ben niet te beroerd om de zoekfunctie te gebruiken, dat heb ik, zoals hierboven al staat aangegeven, veelvuldig gedaan...

Ik hoop dat iemand hier enig licht in de duisternis kan brengen en me het bos en de bomen weer laat zien in de wereld van stofafzuiging bij gebruik van houtbewerkingsapparaten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het is volgens mij niet mogelijk de afzuiging te combineren door van een 100mm systeem af te splitsen naar kleine diameters. Voor de handmachines en de tafelzaagmachine zou je met een krachtige werkplaats stofzuiger goed kunnen werken, evt. met een cycloon. Voor stationaire werkplaats machines zoal een vlakbank, vandiktebank, grotre zaagtafel en tafelfrees moet je naar de afzuigers met groter volume en diameter van de leidingen min. 100mm. Als ik jouw machinepark goed inschat kun je met een werkplaats stofzuiger met max. 60 mm. leiding goed uit de voeten.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Over de slang heeft @Athanor al geschreven.

Verder geef je aan dat je een cycloon wilt gebruiken. Dan kun je met de kleinste stofzuiger toe die nog voldoende zuigkracht levert en met je slangenkeuze overweg kan. Met kleinste bedoel ik de inhoud van de stofzuigerzak of -bak.

Het derde aspect is aan welk fijnstof niveau je wilt dat de stofzuiger voldoet.

Hiermee heb je in feite een "simpel" afstreeplijstje.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Alvast bedankt voor beide zeer snelle reacties.

Ik had ook al wel een beetje het vermoeden dat ik genoeg zal hebben aan een bouwstofzuiger.
Alleen een bouwstofzuiger heeft over het algemeen een slang met diameter van ongeveer 32-25mm. Hoe kan ik daar dan een slang van 50-60mm op aansluiten? Ik heb gelezen dat je dan zeer waarschijnlijk teveel aan zuigkracht gaat inleveren als je vanaf de cycloon gaat werken met bijv een 50mm slang.
Op de bouwstofzuiger kan ik iig niet standaard een 50-60mm slang aansluiten, dus lijkt het me voor de hand te liggen dat ik vanaf de cycloon met een dikkere slang verder ga.

Over fijnstof lig ik niet echt wakker, omdat ik voornamelijk buiten zal staan te zagen.... maar om de mogelijkheid te hebben om ook binnen in de garage met mijn machines te kunnen werken zonder dat het gelijk één grote stofbende wordt, wil ik toch wel een stofafzuiging hebben. Ook voor buiten is het handig, aangezien ik de oprit nu na het gebruik van mijn zaagtafel altijd nog eerst moet schoonvegen.... en dat begin ik ook wel redelijk beu te worden.... :)
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Tot nu toe werkt dit perfect voor mij:
6B10B0E8-FB70-4E29-9CDE-3489B22BCBAE.jpeg8442D275-08F1-41CD-A2C7-8F42B775E54A.jpeg
Inmiddels is mijn werkbank nog uitgebreid met een Dewalt 7492. Ik mis alleen nog een fijnstoffilter maar dat los ik tot nu toe op door een ffp3masker op te zetten. Fijnstoffilter gaat er echter nog wel komen.
Hier een mobiele variant van maken is ook zeker mogelijk.

Tot nu toe heb ik hier nog geen enkele problemen mee gehad en ben ik zeer tevreden er over. Ik geen freestafel maar als ik met mijn bovenfrees bezig ben geweest heb ik alles zo opgezogen. Met mijn kleine hbm vlakbankje wordt ook alles perfect afgezogen. Het is wel een set-up voor hobbymatig gebruik maar zoals ik al aangaf: voor mij werkt het perfect in mijn kleine garage.

Mvg, BoyS
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Of toch beter een bouwstofzuiger als de Makita VC2512L?
sinds een paar jaar heb ik deze tot mijn voldoening
het is een klasse L, dus de laagste
maar er zit een stofzak in + een filter
ik gebruik die voor mijn handmachines
zie je er tegen op om 'telkens' een nieuwe stofzak te moeten plaatsen, dan is een cycloon blijkbaar een oplossing
een andere collega heeft ritssluitingen op zijn stofzakken geplaatst om ze te kunnen legen ;-)
de VC2512L is klein & licht, en gaat op verplaatsing met mij mee
inderdaad iets van 25-32 mm als afzuigmond
van grotere afzuigmonden op bouwstofzuigers heb ik geen kaas gegeten
volgens mij volstaat die voor jouw dewalt-zaag
kieren afdichten wordt hier veel aangeraden
voor de 150 euro dat ie kost, zou ik niet twijfelen
zo'n stofzuiger komt altijd van pas
ga je schaven, dan heb je wél een stofafzuiging nodig omwille van de hoeveelheid krullen die je produceert
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Oh kijk eens, dat is super!
Zie ik het goed dat je een andere (bredere) slang aangesloten op de bouwstofzuiger?
Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan? Want dan kan je daar vandaan inderdaad gewoon verder met dezelfde diameter slang zodat je geen verlies van zuigkracht hebt.

Super bedankt voor het delen van de foto's (y)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Zoals hierboven al geschreven zul je voor de zwaardere machine een "echte" afzuiging nodig hebben. Maar voor al het andere werk gebruik ik gewoon een Festool CTL26. Ik vervang de standaardslang voor bepaalde toepassingen echter wel door een slang van 50 mm. Tot nog toe ben ik erg tevreden met de resultaten die dat oplevert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
al jaren werk ik met een cheapie Nilfisk Buddy icm een cycloon en dat voldoet voor 95% van de tijd (zaagtafel, excenter, bovenfrees, ..) en zelfs met een tafelmodel vandikte (Jet JWP12) lukt het aardig. Enigste aandachtspunt is de afname met de vandikte en dat de emmer onder de cycloon snel opvult bij de vandikte. Voor de rest is de combinatie meer dan voldoende.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Oh kijk eens, dat is super!
Zie ik het goed dat je een andere (bredere) slang aangesloten op de bouwstofzuiger?
Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan? Want dan kan je daar vandaan inderdaad gewoon verder met dezelfde diameter slang zodat je geen verlies van zuigkracht hebt.

Super bedankt voor het delen van de foto's (y)

Ik ga er vanuit dat je mijn post bedoeld. Ik heb een flexibele slang besteld. De maat van de slang paste niet helemaal maar een stuk pvc paste perfect in de flexibele buis en semiperfect in de stofzuiger. Door er keukenfolie omheen te doen kon ik er kit in spuiten en zo een luchtdichte verbinding van de maken. Zo kan ik de buis ook makkelijk afkoppelen als ik de stofzuiger ergens anders wil gebruiken zonder cycloon.
Het verdient niet de schoonheidsprijs maar het werkt perfect. De folie die plak je wel aan de voorkant van de pvc buis en je zorgt dat er genoeg over is. Dan steek je de buis in de stofzuiger en kit je tussen de buis en de folie. De folie zorgt er voor dat je de buis dan niet vast kit aan de stofzuiger. Als de kit droog is kun je een gedeelte van de folie wegknippen, niet alles krijg je er af anders trek je de kit los. Wat er over blijft is een lelijk in elkaar gefrommelde koppeling die wel 100% luchtdicht is zodat er geen zuigkracht verloren gaat.
86578C06-D65D-4B28-98CB-38D9C822ED75.jpegEBB2EB4B-5561-4F2A-B210-F1150A356B66.jpeg
mvg, BoyS
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
al jaren werk ik met een cheapie Nilfisk Buddy icm een cycloon en dat voldoet voor 95% van de tijd (zaagtafel, excenter, bovenfrees, ..) en zelfs met een tafelmodel vandikte (Jet JWP12) lukt het aardig. Enigste aandachtspunt is de afname met de vandikte en dat de emmer onder de cycloon snel opvult bij de vandikte. Voor de rest is de combinatie meer dan voldoende.
In reactie hierop.

Ik kon voor €7,50 het stuk een paar oude Karcher bouwstofzuigers op Marktplaats kopen. Twee stofzuigers heb ik buiten de werkplaats in een kist in de tuin geplaatst. Dat scheelt lawaai en je blaast nooit fijnstof terug in de werkplaats. Parallel aangesloten. Dan heb je wel een extra stroomgroep nodig. Verdeling middels 50 mm flexibele slang en afhankelijk van de toepassing verlengd met dunner. De vandikte met 75 mm op een extra voorafscheider omdat inderdaad anders de cycloon te snel vol zit.
Zeer tevreden over deze oplossing.
Meer: Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Ik ga er vanuit dat je mijn post bedoeld. Ik heb een flexibele slang besteld. De maat van de slang paste niet helemaal maar een stuk pvc paste perfect in de flexibele buis en semiperfect in de stofzuiger. Door er keukenfolie omheen te doen kon ik er kit in spuiten en zo een luchtdichte verbinding van de maken. Zo kan ik de buis ook makkelijk afkoppelen als ik de stofzuiger ergens anders wil gebruiken zonder cycloon.
Het verdient niet de schoonheidsprijs maar het werkt perfect. De folie die plak je wel aan de voorkant van de pvc buis en je zorgt dat er genoeg over is. Dan steek je de buis in de stofzuiger en kit je tussen de buis en de folie. De folie zorgt er voor dat je de buis dan niet vast kit aan de stofzuiger. Als de kit droog is kun je een gedeelte van de folie wegknippen, niet alles krijg je er af anders trek je de kit los. Wat er over blijft is een lelijk in elkaar gefrommelde koppeling die wel 100% luchtdicht is zodat er geen zuigkracht verloren gaat.
Bekijk bijlage 111429Bekijk bijlage 111430
mvg, BoyS
Ja ik bedoelde inderdaad jouw bericht met foto’s excuus 😄
Dan zal ik denk ik toch voor de Makita VC2512L ga en dan ook een bredere slang op de machine probeer te bevestigen. Bedankt voor de uitleg. 👍🏻
In reactie hierop.

Ik kon voor €7,50 het stuk een paar oude Karcher bouwstofzuigers op Marktplaats kopen. Twee stofzuigers heb ik buiten de werkplaats in een kist in de tuin geplaatst. Dat scheelt lawaai en je blaast nooit fijnstof terug in de werkplaats. Parallel aangesloten. Dan heb je wel een extra stroomgroep nodig. Verdeling middels 50 mm flexibele slang en afhankelijk van de toepassing verlengd met dunner. De vandikte met 75 mm op een extra voorafscheider omdat inderdaad anders de cycloon te snel vol zit.
Zeer tevreden over deze oplossing.
Meer: Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel
Wauw wat een schitterend verslag van je experiment zeg! 👍🏻 Ik heb helaas geen ruimte om een vast afzuigsysteem aan te leggen, maar ik ga iig zeker proberen om vanaf een bouwstofzuiger met 50mm slangen te werken en voor de apparaten met een kleinere aansluiting te kijken of ik met een verloopje kan werken met desnoods een iets dunnere slang. Daarbij gaar het toch om zeer klein en fijn stof dat moet worden weg gezogen natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoyS

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ja ik bedoelde inderdaad jouw bericht met foto’s excuus 😄
Dan zal ik denk ik toch voor de Makita VC2512L ga en dan ook een bredere slang op de machine probeer te bevestigen. Bedankt voor de uitleg. 👍🏻
Ik vroeg mij af of je de makita inmiddels binnen hebt en hebt geprobeerd een bredere slang aan te sluiten? Zo ja, hoe bevalt dit?
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Ik vroeg mij af of je de makita inmiddels binnen hebt en hebt geprobeerd een bredere slang aan te sluiten? Zo ja, hoe bevalt dit?
Nee ik heb het momenteel nogal druk met de laatste spreekwoordelijke loodjes van het werk.... heb inmiddels wel een vat en slangen besteld... dan eerst maar eens met de stofzuiger van moeder de vrouw proberen en dan concluderen dat er toch echt een bouwstofzuiger moet komen.... ;-)

Ik heb inmiddels wel al van alles uitgedacht en opgemeten om de afzuiging met cycloon in elkaar te zetten, dus binnenkort kan ik daar meer over vertellen.... daarna zal ik de Makita VC2512L ongetwijfeld ook nog wel bestellen, maar de centjes waren ook even op.... en dus eerst maar even met de huisstofzuiger proberen te werken. Het gaat hier toch niet om grote volumes dat ik aan het zagen ben, dus het zal allemaal wel los lopen ;-)
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Nee ik heb het momenteel nogal druk met de laatste spreekwoordelijke loodjes van het werk.... heb inmiddels wel een vat en slangen besteld... dan eerst maar eens met de stofzuiger van moeder de vrouw proberen en dan concluderen dat er toch echt een bouwstofzuiger moet komen.... ;-)

Ik heb inmiddels wel al van alles uitgedacht en opgemeten om de afzuiging met cycloon in elkaar te zetten, dus binnenkort kan ik daar meer over vertellen.... daarna zal ik de Makita VC2512L ongetwijfeld ook nog wel bestellen, maar de centjes waren ook even op.... en dus eerst maar even met de huisstofzuiger proberen te werken. Het gaat hier toch niet om grote volumes dat ik aan het zagen ben, dus het zal allemaal wel los lopen ;-)
Ah duidelijk. Kan je laten weten hoe het bevalt met cycloon en stofzuiger?
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Ah duidelijk. Kan je laten weten hoe het bevalt met cycloon en stofzuiger?
Dat zal ik zeker doen.... het vat is inmiddels al binnen, de slangen helaas nog niet. Mogelijk dat ik toch al wel wat kan doen, want bij de cycloon heb ik ook nog een slang van 50mm gekregen, kijken of ik daar iets mee kan aansluiten om alvast te testen.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Zie nu pas dit draadje en is zowat ik bij me thuis heb. Ik heb de makita bouwzuiger in mn werkbank geplaatst met oneida cycloon.
IMG_4656.JPG
van zuiger naar cycloon is die aangesloten met 50mm pvc pijp. Pvc mof past zo goed als perfect in de zuiger, heb er enkel nog 1 of 2 rondjes electro tape rond gedraaid.
IMG_4657.JPG
IMG_4654.JPG
in mn werkbank heb ik een mof van oneida geplaatst die met een stuk van de slang die mee geleverd was met de cycloon aan de cycloon verbonden. Van hieruit kan ik nu gemakkelijk wisselen tussen de standaard slang van de makita bouwzuiger en een grotere diameter slang van record power. Die gebruik ik dan voor de freestafel en soms als ik veel zaagwerk heb op de zaagtafel (dewalt 7492) ook wel eens daarop, maar daar voldoet de standaard slang ook wel voor.
IMG_4653.JPG
IMG_4652.JPG
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Dat zal ik zeker doen.... het vat is inmiddels al binnen, de slangen helaas nog niet. Mogelijk dat ik toch al wel wat kan doen, want bij de cycloon heb ik ook nog een slang van 50mm gekregen, kijken of ik daar iets mee kan aansluiten om alvast te testen.
Ik heb inmiddels de opstelling gebruikt samen met de stofzuiger van moeders de vrouw..... en dat werkt op zich prima.... echter, klaagt mn vrouw nu over een "muffe brandlucht".... en dat kan op zich wel kloppen omdat ik french cleats heb gezaagd van 18mm dik multiplex.... als je dat in 45 graden in de lengte zaagt, wordt het ineens 25mm en dat voor heel wat meters achter elkaar..... vanwege frictie zijn daar wel wat brandsporen gemaakt en dat is ongetwijfeld de lucht die uiteindelijk ook door de stofzuiger is gegaan.

Anyway.... de cycloon met opvangvat werkt op zich dus perfect... ook met een normale stofzuiger er aan gekoppeld.

Maar voor de lieve vrede gaan we dus toch maar een bouwstofzuiger aanschaffen... en dat zal zeer waarschijnlijk de Makita VC2512L worden.....

Is een bouwstofzuiger trouwens ook krachtiger dan een huis-, tuin- en keukenstofzuiger?
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Maar voor de lieve vrede gaan we dus toch maar een bouwstofzuiger aanschaffen... en dat zal zeer waarschijnlijk de Makita VC2512L worden.....

Is een bouwstofzuiger trouwens ook krachtiger dan een huis-, tuin- en keukenstofzuiger?
Ik had voor de makita een karcher wd3p in gebruik maar heb die moeten afstaan aan de vrouw omdat ze die beter en handiger vond dan onze dyson. :LOL:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is een bouwstofzuiger trouwens ook krachtiger dan een huis-, tuin- en keukenstofzuiger?
strikt genomen zou je daarvoor de cijfers voor de onderdruk moeten opzoeken
algemeen gezien verwacht ik dat heden ten dage bouwstofzuigers krachtiger zijn dan huisstofzuigers omdat de eu over die laatsten de banvloek uitgesproken heeft
het max vermogen daarvan moest omlaag 'om het energieverbruik te beperken'
voor de korte tijd dat we de huisstofzuiger gebruiken
hopelijk beginnen ze binnenkort niet over de zaagtafels te zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.