Ster driehoek......

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
253
93
Noordwolde (Fr)
Een vriend van mij heeft een oude Ixion BTS-?? kolomboor op de kop getikt. De oude stekker lijkt 380 V te zijn maar op de motor staat een plaatje met driehoek/ster 220/380V. Betekent dat deze motor op beide voltages kan lopen? Mijn vriend heeft alleen 230V, hoe moet de motor dan bedraad worden? En hoe zit het met aarding en veiligheid? Wij zijn geen elektrojongens, dus een schemaatje zou van pas komen. Alvast bedankt, Jan en Hans.

Bijlagen

• Kolomboor.jpeg
    Kolomboor.jpeg
    67,3 KB · Weergaven: 36
  • Stekker.jpeg
    Stekker.jpeg
    55,6 KB · Weergaven: 37
  • Motor.jpeg
    Motor.jpeg
    81,2 KB · Weergaven: 37

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Krachtstroom 3 fasen. Is oud model stekker. Als je alleen 220 enkel fase hebt, heb je eigenlijk niet de goede boormachine.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
In je stekker zitten dus op de 3 pennen die naast elkaar zitten, de 3 fasen. Op de losse pen die er achter zit, zit de aarde aangesloten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Deze motor kan ook op een 3 fasen 220 net draaien. Dit komt nog voor in delen van belgie en vroeger ook in bijvoorbeeld amsterdam.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
382
159
eeuuhh, mijn opmerking was echt een vraag.

Ik weet dat als er echt krachtstroom (400V) beschikbaar is en de wikkelingen in "ster" staan, dat er dan zo'n 200V over elke wikkeling staat en de machine werkt, maar ze heeft niet zoveel kracht.
Als de wikkelingen in "driehoek" geschakeld zijn, dan staat er (als krachtstroom beschikbaar is) over elke wikkeling 400V.
Met zo'n freq. regelaar zal er (in driehoek) 230V over elke wikkeling staan. Het zal werken, maar ik verwacht wel dat de machine minder kracht heeft.

Als iemand echt zoiets een keer heeft uitgeprobeerd, dan zou dat handige informatie zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Je kan er een frequentieregelaar voor zetten, die van 1 fase 220, 3 fasen 220 maakt. Je moet dan de motorplaatjes naar driehoek zetten in je aansluitkastje op je motor. Of je gaat op zoek naar een 220 motortje met de goede as maat en zet dat op je boormachine.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
382
159
Ahh, ik denk dat ik nu het plaatje met driehoek/ster 220/380V begrijp.

Als er krachtstroom aanwezig is, dan MOET je de motor in "ster" zetten, zodat er (ongeveer) 220V over elke wikkeling staat. (en motor heeft vol vermogen)
Als er 3 fase 220V aanwezig is (zoals met de freq. regelaar) dan MOET je de motor in "driehoek" zetten, zodat er weer 220V over elke wikkeling staat en heeft de motor weer vol vermogen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.897
1.273
Riemst
Ahh, ik denk dat ik nu het plaatje met driehoek/ster 220/380V begrijp.

Als er krachtstroom aanwezig is, dan MOET je de motor in "ster" zetten, zodat er (ongeveer) 220V over elke wikkeling staat. (en motor heeft vol vermogen)
Als er 3 fase 220V aanwezig is (zoals met de freq. regelaar) dan MOET je de motor in "driehoek" zetten, zodat er weer 220V over elke wikkeling staat en heeft de motor weer vol vermogen.
Zo is het! Monofasige frequentieregelaars voor driefasige motoren zitten vaak op een houtdraaibank. Dit vooral omdat het een eenvoudige manier is om een behoorlijke toerentalregeling te verkrijgen.
Die Vevor frequentieregelaar zou ik nu niet dadelijk aanbevelen, maar die kleine regelaars zijn niet zo heel duur.
Een Siemens heb je voor 180 euro, alleen de vraag of je dat in zo een boormachine wil investeren.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
322
71
Grönnen
dan MOET je de motor in "driehoek" zetten
Laten staan, niets veranderen.
zodat er weer 220V over elke wikkeling
400 volt dus ( vh 380 )
Een Siemens heb je voor 180 euro, alleen de vraag of je dat in zo een boormachine wil investeren.
Zolang je geen 3 fase "uit de straat" hebt is die altijd handig cq houdt z'n waarde.
En je kan een motor ook regelen er mee, de toeren/min.

Overigens heb ik wel 3 fase in huis/schuur maar mijn 3 tafelboormachines lopen op 1 fase.
Kwa kracht heb ik daar zat aan, een beperkte kracht is in sommige (on)gevallen juist handig.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
322
71
Grönnen
Heb je meer informatie dan er hier in dit draadje staat ?
Wat er op het type plaatsje staat is (inderdaad) voor meerderlei uitleg vatbaar.
Er zijn (waren ?) nog maar weinig gebieden in onze hoek vd wereld waar 220 V tussen de fasen staat ( en 127V naar de N )
Dat was in de binnenstad van Delft en A'dam nog en in België heb ik ook gezien maar het wordt uitgefaseerd, wat een hele klus is, de hele straat moet een tijdje zonder spanning, de tellerkasten moeten aangepast worden.

Maar de boormachine is al beste oud, dus het zou best kunnen.
In dat geval zou die op ster moeten staan, voor 3 fase 400 / 230 volt.
En niet de machine (zo) testen op een (huidige) 3 fase aansluiting.
Om helemaal zeker te zijn is de lamp in serie truck, om te testen, in dit geval 3 lampen, (gloei, bouwlamp), misschien is de motor al verkeerd gebruikt . . .
Een foto vh aansluitkastje zou handig kunnen zijn.

Dit kan een heel verhaal worden, waar ik ben ik nu weer aan begonnen ? :->
Kijk ook maar eens op bv. circuitsonline.net en cnczone.nl
Daar ook vele draadjes er over, steeds dezelfde verwarringen, terwijl het toch zo simpel is.
Zo ook over elektrische kookplaten.

450 watt is 450 watt
Een gloeilamp of een kachel gebruikt op een bepaalde spanning altijd hetzelfde.
Bij een elektromotor hangt het van de belasting af, dan is het opgegeven vermogen een indicatie voor het maximum, over een bepaalde tijd ook nog.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Volgens mij ging het hier over een boormachine. Dus wat die kachel of een gloeilamp er nu weer mee te maken hebben? Gewoon aansluitkastje op de motor even open. Zitten de brugjes in lijn, dan 380. Zitten ze 3 keer parallel 220. Krachtstroom dus. Vermoedelijk gewoon op 380 . Je kan hem met een steinmetz schakeling op een fase laten lopen, maar 450 watt is al niet veel en je levert nog eens een derde in.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
322
71
Grönnen
Screenshot at 2025-08-23 15-42-24.png
Hier zie ik : driehoek/ster 220/380
Doet mij denken dat de spoelspanning 220V is.
Dus in driehoek voor een 220/127V net
( is dat ook waar jij van uit gaat ? )
Als dat klopt dan kan een steinmetz schakeling beter werken. ( dan met een normale/gangbare 400V motor )

Maar, veel ge . . . om weinig.
Een (wat in noem) 1,5 fase motor op 230V kan dit vermogen ook wel leveren.
Maar dan komt een complete andere 2e hands ook wel in beeld.

Zoeken met :

AEG AD 71 N 4
VDE 0530/59

Geeft oa :
Dat lijkt er sterk op.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Volgens mij had ik al geopperd dat een ander motortje zoeken, met de juiste as maat voor je poelie, een simpele oplossing zou kunnen zijn. Meet dus je as maat. De rest is makkelijk aan te passen met een tussenplaatje tussen de motor en de motorsteun. Bij oudere machines kom je nog vaak van de din norm afwijkende as maten tegen. De schakelaars bij die oude machientjes zijn vaak nog erg degelijk met grote contacten. Die sluit ik gewoon op 220 aan.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
382
159
ster-driehoek.jpg

Dit is voor mij de duidelijkste tekening die ik kon vinden.
Heb je 3 fase 230V tot je beschikking (via bijv een freq. regelaar), dan sluit je de motor zoals de bovenste tekening aan. (driehoek schakeling)
Heb je 3 fase 400V (krachtsstroom) tot je beschikking, dan sluit je de motor zoals de onderste tekening aan.
(ster schakeling)

In beide sitiuaties is de spanning over de (interne) wikkelingen 230Vac

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.