Ster driehoek......

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.897
1.273
Riemst
Heb je meer informatie dan er hier in dit draadje staat ?
Wat er op het type plaatsje staat is (inderdaad) voor meerderlei uitleg vatbaar.
Er zijn (waren ?) nog maar weinig gebieden in onze hoek vd wereld waar 220 V tussen de fasen staat ( en 127V naar de N )
Dat was in de binnenstad van Delft en A'dam nog en in België heb ik ook gezien maar het wordt uitgefaseerd, wat een hele klus is, de hele straat moet een tijdje zonder spanning, de tellerkasten moeten aangepast worden.

Maar de boormachine is al beste oud, dus het zou best kunnen.
In dat geval zou die op ster moeten staan, voor 3 fase 400 / 230 volt.
En niet de machine (zo) testen op een (huidige) 3 fase aansluiting.
Om helemaal zeker te zijn is de lamp in serie truck, om te testen, in dit geval 3 lampen, (gloei, bouwlamp), misschien is de motor al verkeerd gebruikt . . .
Een foto vh aansluitkastje zou handig kunnen zijn.

Dit kan een heel verhaal worden, waar ik ben ik nu weer aan begonnen ? :->
Kijk ook maar eens op bv. circuitsonline.net en cnczone.nl
Daar ook vele draadjes er over, steeds dezelfde verwarringen, terwijl het toch zo simpel is.
Zo ook over elektrische kookplaten.

Een gloeilamp of een kachel gebruikt op een bepaalde spanning altijd hetzelfde.
Bij een elektromotor hangt het van de belasting af, dan is het opgegeven vermogen een indicatie voor het maximum, over een bepaalde tijd ook nog.
In België is zeker nog 1/3 van de huisaansluitingen 3 x 220 Volt. Vrijwel alle historische stadskernen uitgezonderd provincie Limburg zijn nog 3 x 220. Een drama voor wie een warmtepomp of laadpaal met wat meer vermogen wil want die zijn enkel op 3 x 400 Volt. In sommige wijken zijn de twee netten beschikbaar. Uitfaseren is inderdaad een helse klus. Bij iedere aansluiting moet de zekeringenkast aangepast worden. Sommige oudere toestellen zijn niet omschakelbaar. In Brussel zijn er zelfs nog gebouwen waar verlichting op 130 Volt staat.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
322
71
Grönnen
@ chevy66
Ik lees ( nu pas :-/ ) het hele onderwerp nog eens goed terug . . .
We zijn het helemaal eens.
Sorry voor de verwarring.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Je kan met een trafo simpel van 3 x 220 naar 3x 380 gaan. Dat wordt veel gebruikt bij die oude netten. Simpele techniek, maar duur koper in grotere vermogens.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
In de zomer stook je je waardeloze stroom van je zonnepanelen. In de winter je houtkachel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.