stekkers voor 2.5 mm2 aansluitkabel?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Weet iemand waar je stekkers kunt kopen dit echt passend zijn voor een 3x2.5 mm2 kabel?

De lokale Karwei e.d. heeft zoiets niet. De 'echte' bouwmarkt hier heeft helaas ook alleen plastic sh*t waar een adereinhuls van 2.5 mm niet in de pootjes past, en in het interieur de bocht nauwelijks kan maken.

Ik kocht deze:

Rubber stekker met handvat

maar een 3x2.5 mm2 neopreen kabel past niet door het handvat (n)

Ik wil gewoon een rubber stekker met ruimte - voor de adereinhulsen, voor de kabel zelf - en zo, dat als ik er op ga staan, ik een zere voet heb zonder een kapotte stekker.

Wie heeft er een tip?

Bedankt,
Jurriaan
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119

 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Zoek naar een volrubber stekker van het merk ava. Toch is het niet eenvoudig een 3x2.5mm2 neopreen kabel er doorheen te duwen. Ik denk de industrienorm voor stekkers maximaal 3x1.5mm2 is want hiermee kun je bijna alles wat op 230 volt draait aansluiten. Wil je toch beter ga dan naar de cee stekkers maar dan moet je ook je wcd vervangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Beetje vaseline. Als de kabel al is aangestript en je wil er alleen een nieuwe stekker aan zetten, doe er een passend stuk krimpkous overheen en verwarm het even . Je schuift de stekker er dan makkelijk op en daarna knip je het stukje krimpkous weg.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Zoek naar een volrubber stekker van het merk ava. Toch is het niet eenvoudig een 3x2.5mm2 neopreen kabel er doorheen te duwen. Ik denk de industrienorm voor stekkers maximaal 3x1.5mm2 is want hiermee kun je bijna alles wat op 230 volt draait aansluiten. Wil je toch beter ga dan naar de cee stekkers maar dan moet je ook je wcd vervangen.
3x1.5mm2 is ongeschikt over afstanden >20m met hoge continue belasting, zeker als je daarachter weer met stekkerblokken gaat verdelen.

Ik zou zelf de ABL 1149 aanraden, dat is een makkelijk te gebruiken volrubber stekker. Ik ben daar wel eens met een vorkheftruck per ongeluk overheen gereden, hij is in de kliko gegaan maar was met wat buigen eigenlijk nog prima bruikbaar.
Blijf weg bij de pvc stekkers, zelfs die van abl.
Zelf doe ik het een en ander in de av sector, 2.5mm2 is vrij gebruikelijk voor zo ongeveer alles behalve losse aansluitsnoeren voor apparaten die vaak powercon of true1 zijn (en ook die zijn vaak 2.5 omdat ze vaak complete rekken voeden).

Het belangrijkste bij neopreen H05 of H07 verwerken, is de werkvolgorde en een goed kabelmes. Een weidmuller am25 plus een knipex 98 55 (of vergelijkbaar) beschouw ik als essentieel.
Gebruik ook zeker zoals je zelf al aangeeft adereindhulzen. Je wilt niet als je echt continue hoge belasting hebt (waarom neem je anders 2.5mm2), een rafelende verbinding die warm wordt doordat je met het aandraaien van de schroef de draad hebt beschadigt.
Een goede tang heb je al voor €20 uit het oosten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Ik heb al die nummers eens opgezocht. Een ABL 1149 is dus een gewone schuco stekker. H05of h07 is gewone rubberkabel. Een weidmuller am25 is een heel duur kabel mes en een knipex 9855 is een duur stanley mes. Samen te vervangen door een cimco of jokari kabelmes van onder de 20 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
3x1.5mm2 is ongeschikt over afstanden >20m met hoge continue belasting, zeker als je daarachter weer met stekkerblokken gaat verdelen.

Ik ging inderdaad uit van een snoer aan een machine. Ik probeer altijd de snoeren zo kort mogelijk te houden. Ik heb mijn 3x2.5mm2 aangesloten met een kunststof stekker. Ik kon de volrubberen niet snel genoeg krijgen.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik heb al die nummers eens opgezocht. Een ABL 1149 is dus een gewone schuco stekker. H05of h07 is gewone rubberkabel. Een weidmuller am25 is een heel duur kabel mes en een knipex 9855 is een duur stanley mes. Samen te vervangen door een cimco of jokari kabelmes van onder de 20 euro.
Sorry maar dit leest minachtend, volgens mij vroeg de TS specifiek advies.
Een ABL 1149 is een "gewone" schuko, maar wel volrubber, waar je fatsoenlijk 2.5mm2 in krijgt en voldoende ruimte hebt en extreem stevig is, precies waar TS om vroeg.
H05 en H07 zijn inderdaad beide "gewone" rubberkabels, echter mag H05 enkel binnen of incidenteel buiten gebruikt worden en is mechanisch minder taai dan H07. H07 is bovendien duurder, dus als je twijfelt, om apparatuur binnen aan te sluiten, volstaat de goedkopere H05 prima.
Edit: Zie bijvoorbeeld dit handige overzicht van Lapp: Rubberkabel soorten

En zoals ik reeds noemde betreffende de weidmuller am25 en knipex 98 55 "of vergelijkbaar", zeker voor die weidmuller zijn inderdaad voldoende alternatieven. Die knipex kan ik echter iedereen aanraden om niet te gaan voor "vergelijkbaar" en is zijn geld dubbel waard, de isolatie van een rubberkabel met een normaal stanley mes wegsnijden kan vast, maar is vragen om de aderisolatie of jezelf te raken, die knipex gaat je leven lang mee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Het is niet minachtend bedoeld. Maar al die nummers zeggen mij en de meeste mensen volgens mij niet zo veel. Vandaar dat ik even de moeite heb genomen om ze op te zoeken. Ik denk ook dat er niet veel mensen zijn die voor het aanzetten van een nieuwe stekker van 3 euro, voor meer dan 100 euro aan gereedschap gaan aanschaffen. Het is al mooi als ze een adereindhulstang hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een goede tip gezien voor stekkers, waarvoor dank. Qua gereedschap hou ik het bij mijn zakmes en een Klauke tang voor de adereindhulzen, die ik ooit ergens gebruikt kon kopen. Die Weidmuller AM25 is vast mooi, maar ais ik google zie ik staan 'voor ronde PVC kabel' en de eerste youtube link laat het afpellen van een soort van laskabel zien.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Sorry maar dit leest minachtend, volgens mij vroeg de TS specifiek advies.
Een ABL 1149 is een "gewone" schuko, maar wel volrubber, waar je fatsoenlijk 2.5mm2 in krijgt en voldoende ruimte hebt en extreem stevig is, precies waar TS om vroeg.
H05 en H07 zijn inderdaad beide "gewone" rubberkabels, echter mag H05 enkel binnen of incidenteel buiten gebruikt worden en is mechanisch minder taai dan H07. H07 is bovendien duurder, dus als je twijfelt, om apparatuur binnen aan te sluiten, volstaat de goedkopere H05 prima.
Edit: Zie bijvoorbeeld dit handige overzicht van Lapp: Rubberkabel soorten

En zoals ik reeds noemde betreffende de weidmuller am25 en knipex 98 55 "of vergelijkbaar", zeker voor die weidmuller zijn inderdaad voldoende alternatieven. Die knipex kan ik echter iedereen aanraden om niet te gaan voor "vergelijkbaar" en is zijn geld dubbel waard, de isolatie van een rubberkabel met een normaal stanley mes wegsnijden kan vast, maar is vragen om de aderisolatie of jezelf te raken, die knipex gaat je leven lang mee.
Ik heb na jaren geknoei met het aansluiten van electra vorig jaar geinvesteerd in goed en specifiek gereedschap toen we de tuin gingen aanpakken en ik ook gelijk de garage gebruiksvriendelijker ging maken.
Ik heb uiteindelijk het volgende in mijn electro Lboxx zitten:
  1. Jokari isolatieverwijdermes nummer 28 H Secura – 10280
  1. NWS 043-49VDE-160, om dikke buitenkabels te knippen
  2. NWS combinatietang
  3. JOKARI® striptang Super 4 Pro (2x)
  4. NWS Seitenschneider 145mm
  5. Benning Duspol digitale spannings- en doorgangstester, 050263
  6. Preciva zeskant adereindhulzentang krimptang
  7. WIHA schroevendraaier set
Het is misschien veel voor een DHZ-er, maar als je op je knieen voor een lasdoos gebogen zit of boven je hoofd aan het werken bent dan maakt dit het leven een stuk aangenamer.

En ik weet zeker dat de spullen een leven lang meegaan.

Los van dat ik niet wist dat je alleen een massieve kabel met een schroef mag klemmen, werkt een adereindhuls gewoon fijner als je een ader wilt aansluiten. Ik heb de preciva krimptang gekocht toen ik al mijn electrisch handgereedschap op Neutrikstekkers heb omgebouwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos en mink

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Je hebt zo te zien, gekocht wat je nodig had en van goede kwaliteit.
Op de totale kosten van de tuin en alle kabels, was het gereedschap een kleine kostenpost. Hiermee kan ik ook de electra aanleggen als we de zolder gaan verbouwen tot kinderkamer, dus dan maar gelijk goed spul kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Dan komt er weer een uitbreiding. Ik voorzie een set buigveren, een pijpschaar, een trekveer, een gatzaag en een klein waterpasje.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Trekveren had ik al, een goede en een te slappe. Gatenzaag en klein waterpasje had ik ook al:) Buigveren heb ik tot nu toe niet gebruikt, door of (voorbedrade) flexibele buis te nemen, of mijn verfstripper, of gewoon xmvk te trekken en geen bochten tussen de buis te nemen.
Op lengte maken deed ik met de zaag, maar pijpschaar is idd wel handig.

Ik heb ondertussen best wel veel gereedschap
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Gewoon buis met losse draden , is een stuk goedkoper. En je kan nog eens iets wijzigen. Met een buigveer werken is toch heel simpel? En flex in een gemetselde muur vast zetten is ruk, je hebt veel te veel spietjes nodig. Met gewone buis plak je de doos vast en je slaat een spietje in het midden en boven onder de bocht naar het plafond. De rest is voor de gipsgooier.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
pvc pijp op lengte maken doe ik met een afbreekmes. Twee keer de buis ronddraaien tussen mijn duim en het mes, en je breekt hem zonder zaag-rafels zo met je knie, of zelfs met de hand.
En voor het buigen van een bocht met bv een radius van 10 cm: de lengte van de bocht is dan 1/2 pi * 10cm = 15 cm. Ik merk dan die 10 cm + 5 cm op de buis, en krijg (meestal) een bocht zoals ik die wilde.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Ik deed het vroeger ook met een mes, maar sinds ik er een schaar voor heb niet meer. Aftekenen doe ik eerlijk gezegd nooit. Je schud de veer in de buis en dan buig je op het oog.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.