Steigerhouten bed met vragen

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@handig18: nee, want ik heb de draaibank nog nooit gebruikt.. De sleutel staat in de kop om hem niet te verliezen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
@handig18: nee, want ik heb de draaibank nog nooit gebruikt.. De sleutel staat in de kop om hem niet te verliezen.

Opzich snap ik dat wel, maar doe dat nooit meer als je de machine gaat gebruiken. Leg hem altijd weg en wees daar consequent in. Dat de sleutel door het plafond gelanceerd word is nog niet zo erg, maar over je handen slaan of erger.....
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Handige tip (geleerd van mij pa, metaal praktijk docent geweest) veer om het vierkante deel van de sleutel heen doen. Je moet dan altijd drukken om te kunnen draaien en als je hem los laat valt hij eruit......

Cas
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Goede avond Herman ik kan je geen pb sturen omdat je inbox vol zit graag even leeg maken, want ik benieuw hoe de zaken (bed)
er voor staan.

Groetjes Marc
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik zal mij de tips ter harte nemen!
In eerste instantie had ik slechts 1 kant van de bovenkant verlijmd om zo toch enige speling toe te laten. Bij nader inzien vond ik dat toch niet zo'n goed idee en heb ik dus beide kanten gelijmd. Er zit niet echt schot in mijn projecten omdat ik meestal (overigens volstrekt ongewild) werk volgens het Russische principe tw: 2 stappen voorwaarts en 1 achterwaarts, je bent wel lekker bezig maar het schiet niet echt op. Maar niet getreurd, ik heb er toch plezier in.
Weer wat verder gekomen 1e ligger is af en tweede staat in de lijmklemmen en komt morgen voor afwerking aan de beurt. Zie foto's.
 

Bijlagen

  • IMAG0052.jpg
    IMAG0052.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 185
  • IMAG0051.jpg
    IMAG0051.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 185

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Gelukkig komen de dagen achter elkaar dus je kunt er je tijd over doen. Nog veel plezier met je bedje.

Gr Marc
 

WR1944

Oud hout
Jouw Russische methode staat in de (metaal)techniek bekend als het "Pilgerschritt-verfahren". Bijvoorbeeld naadloze buizen worden met een speciale wals gemaakt waarbij het ruwe materiaal een stukje voorwaarts gaat, een klein stukje terug en dan weer vooruit. Het is een patent van Mannesmann. De Pilgerschritt of monnikenstap woordt gezien als een vorm van meditatie/boetedoening als zijnde een paar stappen vooruit en een paar stappen terug. Als religieuze leek lijkt me dit een wat omstandige methode van verplaatsing.
Maar maak je geen zorgen. Van elke stap die je zet leer je. En als je genoeg vraagt op dit forum kan je zelfs een paar stappen overslaan. Succes.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
De volgende update.
Je hoeft hier ook maar een woord te schrijven of een uitspraak aan te halen of iemand op dit forum weet het precies te duiden. Fantastisch forum.
Vandaag aan het voeteneinde begonnen. Dit wordt teven een kastje met 1 ligger. Eerst de maat goed opgenomen van de bedbodem tezamen met de zijliggers, daar 2 cm bijgeteld voor het eventueel uitzetten en daarop de 6 reeds gezaagde planken op aangepast. Kon niet misgaan zou je zeggen. Toch wel. Als uit je meetresultaten komt dat elke plank 2.85cm moet worden versmald en je stelt daarop je zaag uiterst nauwkeurig in, dan is het wel zo handig bij het meten de goede kant van het zaagblad te nemen... Dit is me al eerder overkomen dus ik begin wat te twijfelen aan mijn lerend vermogen... Toch iets proberen te bedenken waardoor ik op de een of andere manier gewaarschuwd word.
Goed met enig smokkelen - iets minder speling voor de bedbodem en kleine openingen tussen de planken - is het toch gelukt e.e.a. aanvaardbaar te maken. 3 regels gebruikt om de zaak in bedwang te houden en uiteraard ca. 60 schroeven voor de zekerheid en het kromtrekken... Nu nog een nachtje in de lijmtangen en dan is het geheel morgen wellicht weer een beetje rechter.
Dit was het weer voor vandaag. Blij dat m'n zijliggers goed zijn gelukt zijn en het voeteneind vorm begint te krijgen. (zie foto's). Morgen weer verder.
 

Bijlagen

  • IMAG0054.jpg
    IMAG0054.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 153
  • IMAG0053.jpg
    IMAG0053.jpg
    74,2 KB · Weergaven: 151

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dit is me al eerder overkomen dus ik begin wat te twijfelen aan mijn lerend vermogen...

Wij niet hoor... #twijfelen (en hoe je deze opmerking vervolgens wil uitleggen mag je zelf weten... hahahaha... :rolleyes:).

Maar serieus: ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Ga je het geheel nog flink met de schuurmachine te lijf, of laat je wat splinters achter voor de bedgasten ??
 

WR1944

Oud hout
Bij mij heeft het een hele tijd geduurd (en daarmee regelmatig een te kort plankje) maar bij elke aftekenstreep die ik zet gaat er een V-tje tegen aan om de afvalkant te markeren. Ik zag m'n oom dit altijd doen en vond het overdreven. Maar het is bij mij ook een standaard procedure geworden.
Op de LTS werden we gebrainwashed over de sleutel in de draaibank- en boormachinekoppen. Nu ik na 60 jaar weer regelmatig aan de metaaldraaibank sta ruk ik na elke op- en uitspanning de sleutel uit de kop. In de tafelboormachine zit een verende pen in de sleutel. Die sleutel valt vanzelf uit de kop maar zover laat ik het niet komen. M'n hand laat de sleutel niet los totdat die weer aan het kettinkje bungeld.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Oceans'11: En bedankt! Ik heb alle planken al te pakken gehad met de bandschuurmachine voordat ik begon. Met name de plekken waarvan verwacht mag worden dat ze in meer of mindere ontklede staat worden gebruikt, schuur ik nog even na. Het probleem is natuurlijk dat des te meer ik schuur, des te meer de "finishing touch" (de gebruikte look) verdwijnt.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@WR1944: Helaas heb ik nooit een vakschool doorlopen en dus nooit nuttige informatie kunnen opslaan voor de zaken waar ik nu tegen aan loop. Maar het markeren van de afvalkant probeer ik er nu in te krijgen. Overigens had ik dat ook gedaan maar het heeft me niet weerhouden toch aan de verkeerde kant te meten. Vandaar mijn vertwijfeling die ik nu des te sterker ervaar na het bemoedigende berichtje van Oceans'11.....
Ik zal de sleutel uit de draaibank halen zodat iedereen kan zien dat ik mij de opmerkingen die er over zijn gemaakt, echt ter harte neem. Ik heb hem nog nooit gebruikt dus ik kan me niet voorstellen dat ik de sleutel er in kan laten zitten omdat ik, als ik er mee ga werken, eerst allerlei instellingen zal moeten doen. Maar ik ga het doen!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik wens je alle succes toe en tevens de fouten die je gaat maken zodat je des te meer kunt genieten van het eindresultaat. Uiteindelijk wens ik je veel genot toe zodat zeker is dat je je fouten in veelvoud hebt gemaakt...
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
@WR1944: Helaas heb ik nooit een vakschool doorlopen en dus nooit nuttige informatie kunnen opslaan voor de zaken waar ik nu tegen aan loop. Maar het markeren van de afvalkant probeer ik er nu in te krijgen. Overigens had ik dat ook gedaan maar het heeft me niet weerhouden toch aan de verkeerde kant te meten. Vandaar mijn vertwijfeling die ik nu des te sterker ervaar na het bemoedigende berichtje van Oceans'11.....
Ik zal de sleutel uit de draaibank halen zodat iedereen kan zien dat ik mij de opmerkingen die er over zijn gemaakt, echt ter harte neem. Ik heb hem nog nooit gebruikt dus ik kan me niet voorstellen dat ik de sleutel er in kan laten zitten omdat ik, als ik er mee ga werken, eerst allerlei instellingen zal moeten doen. Maar ik ga het doen!

Lol... cynisch geschreven, logisch ook in je beschrijving
Laat die sleutel erin.. lol, negeer het internetvingertje.
De regels begrijpt iedereen, de situatie echter niet.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Herman,

Alle mensen waarbij het mis ging en de sleutel dus uit de kop knalde konden dit zich waarschijnlijk ook niet voorstellen.....!

grt,

Leo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.