Startrite zaagtafel onderdeel gezocht

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Jouw onderdeel aanbieden op marktplaats tegen ruiling van het kleinere onderdeel. Ik heb zelf de stangen wel eens verkocht op mp, nadat ik een Biesemeyer style fence op mn Startrite gezet had. De koper kocht het omdat hij meer zaagbreedte wou. Er zijn dus blijkbaar wel mensen op zoek naar een breed systeem.
Even een topic omhooghalen. @CSK ik lees dat je een ander geleider op je startrite had gemonteerd. Was dit zo passend te maken, of moest er veel verbouwd worden aan de machine?

Ik zit er aan te denken om op mijn startrite een andere geleider te zetten. Dus als iemand tips of trucs heeft of een geschikte geleider aan kan bevelen, dan hoor ik dat graag!
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hallo Jelmer, ik kan het je aanraden. Het is echt heel eenvoudig om een Biesemeyer systeem te monteren. Het enige wat je moet doen is het L profiel tegen het tafelblad aan bouten. Dat is een kwestie van 2x 3 gaten boren, verzinken en vastbouten. Zelf heb ik via dit forum een VSCtools fence op te kop getikt waar ik echt met veel plezier gebruik van maak. Mocht je creatief zijn met metaal kan je hem ook zelf maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bedankt Arjen. Het jammere is alleen dat er in Nederland geen aanbieders zijn van vervangende geleiders. Of ik zoek verkeerd. Ik kom steeds of op amazon of in Amerika uit.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Ha Jelmer,

Ik had die indertijd zelf gemaakt. Het bevestigen van het L profiel en de koker daarop was inderdaad niet moeilijk. De fence zelf is wel wat meer werk, maar als je een beetje metaal kan bewerken lukt dat ook wel. Er staan hier op het forum ergens nog foto's van als het goed is. Zal eens zoeken.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Dit is exact wat ik ook wil doen, ik heb een kleine Startrite machine, weet geen type, en ik ben niet tevreden over de huidige geleider.
De Fence die VSCTools aanbied is niet meer leverbaar, ik ga hem bij een bevriend ijzerwarenbedrijf laten maken.
Ik hoop begin volgende maand een werkende zaag te hebben....
 

Bijlagen

  • Startrite1.jpg
    Startrite1.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 29
  • Startrite2.jpg
    Startrite2.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 29

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Ik heb destijds de Startrite verkocht. Ik heb nu een Dewalt welke me beter bevalt. Het enige jammere is dat deze een alu tafel heeft en een teringherrie maakt
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik heb destijds de Startrite verkocht. Ik heb nu een Dewalt welke me beter bevalt. Het enige jammere is dat deze een alu tafel heeft en een teringherrie maakt
Dit vind ik wel een interessante opmerking. Wat voor dewalt heb je nu? Zo (met het gebrek aan ervaring dat ik heb) zou ik een zware oude startrite als ‘beter’ bestempelen dan bijv een dewalt dw7492, die toch eigenlijk ook heel populair is. Zit zelf ook met een schuin oog marktplaats in de gaten te houden naar bijv een startrite dus ben wel benieuwd waarom jij bent overgestapt op de dewalt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.607
Leek mij ook geen logische keuze, maar een startrite is geen bouwzaag die je makkelijk even in de auto gooit, om ergens een klusje te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Ik vind de Startrite minder geschikt voor fijn werk. De ophanging van het blad heeft best wat speling als je er wat aan trekt. Met de dewalt kan ik mooie strakke lijnen zagen die gelijk klaar zijn om te verlijmen. Verder gebruik ik niet altijd de zaag en dan is de dewalt makkelijk op te bergen om meer ruimte te creëren
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
@AHK
Wat bedoel je precies met "de ophanging van het blad heeft best wat speling als je er wat aan trekt"?
Mijn startrite ook; zaagt top maar wat AHK ook zegt, het mechanisme waarmee het blad/motor in het frame zit is echt wel ouder. Bij schuin (verstekken) zagen heb ik ook wel eens het idee dat'ie niet zuiver kanteld maar ook ietswat tordeert.
Dit hoeft natuurlijk maar .5mm te zijn om al een hoop kabaal en gaar zaagbeeld als resultaat te hebben 😉

De zagen zijn tientallen jaren oud en ja dan kan het mechanisme ietswat 'gebruikt' zijn en daardoor speling geven. Ik ben nog wel van mening dat ik liever dit zaagje heb dan zo'n plastic fantastic bouwzaagje als Dewalt of Bosch.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
OK, dat verbaast mij

Ik heb zelf een TA 165, ik heb hier het werkblad van afgehaald ivm de montage van een Biesemeier Fence.
Daarom kan ik goed bij het systeem komen, ik heb alles goed schoongemaakt en ik heb totaal geen last van speling. En volgens mij kan ik, als er toch iets aan de hand zou zijn, dit ook makkelijk verhelpen.
Het enige wat ik nog niet goed snap is hoe ik het zaagblad paralel aan de gleuven kan zetten.
Verder is de werking mij wel duidelijk en als de lagers goed zijn zou ik niet weten waarom er nog "speling" in zou zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.