Starten met deze hobby

Hendrian

Nieuw lid
6 nov 2022
9
8
50
Ane
Goedendag,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Hendrian en overweeg om te gaan starten met de hobby houtdraaien. Ik heb voordat ik het onderwijs ben ingerold altijd als (CNC) draaier en frezer in de metaal gewerkt en heb wel de nodige ervaring met het werken met draaibanken maar dan voor de metaal. Na het lezen van wat artikelen en het zien van de nodige filmpjes wordt ik alleen maar enthousiaster. Ik ben dan ook op zoek naar wat advies voor de beginner en wil dit graag eerst op een relatief goedkope manier uitproberen voordat ik direct duizenden euro's uitgeef aan een nieuwe hobby. Dat heb ik in het verleden al wel gedaan en blijkbaar komt wijsheid met de jaren :) en wil nu het eerst wat laagdrempelig uitproberen. Ik ben op zoek naar tips over de aanschaf en bijkomende kosten, uiteraard ben je de machine nodig, gutsen, opspanmiddelen, afzuiging enz. Ik overweeg een machine van HBM maar weet niet of één van jullie daar ervaring mee heeft. Een stapje hoger zijn de machines die Baptist aanbied van Record Power. Ik vind de Coronet Herald echt een hele mooie en volgens mij veelzijdige machine, echter met alles er op en er aan tik je dan al gauw de €1.500,- aan en dat is best prijzig. Ook heb ik gekeken op Marktplaats maar daar staan op dit moment volgens mij veel goedkope en van lage kwaliteit machines op of wel kwalitatief goed spul maar daarvan liggen de prijzen dan al weer dicht in de buurt van een nieuwe Reord Power. M.a.w. als jullie mij kunnen voorzien met wat tips vanuit jullie ervaring dan hoor ik dat graag. Alvast dank.

Groet Hendrian
 
Belangrijk is dat je als beginner of bij een ervaren draaier de nodige kennis op doet of b.v. bij Ronald Kanne van de houtdraaierij (zie cursus houtdraaien bij Ronald Kanne op de beste draaibanken in de markt.) les neemt. Je leert heel snel de foute manier van draaien aan, die weer wat moeilijk is af te leren. Als begiinner kun je starten op een HBM bankje (kwalitatief een wat mindere draaibank) en pas als de hobby bevalt een wat duurdere draaibank aan schaft. Denk er ook aan dat er bij de aanschaf ook nog draaibeitels nodig zijn. Maar niet die van HBM. Wat ook nodig is is een spankop om hout voor de kop te kunnen op spannen.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom Hendrian. Ik sluit aan bij Jan van der Ploeg: doe voordat je ook maar iets gaat anschaffen eerst een dagcursus/workshop bij een ervaren draaier. Die kan het goed uitleggen en je de eerste beginselen bij brengen. Als je het na die dag nog steeds leuk vind, kun je beter bepalen of je er aan wilt beginnen. Want inderdaad, met een draaibank alleen ben je er niet. Succes!
 

Frank de Lange

Nieuw lid
3 mrt 2013
14
7
Assendelft
Ik kan de voorgaande adviezen over een les volgen alleen maar beamen.
Zelf heb ik in februari een tweedaagse basiscursus gevolgd bij Ronald Kanne.
Niveau is daardoor echt verbeterd.
Pas op! Het is wel enigszins verslavend.
Sinds februari heb ik diverse gereedschappen extra aangeschaft, een maand geleden een nieuwe draaibank via de houtdraaijerij, en aankomende februari ga ik weer naar Ronald voor een twee daagde cursus.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
729
289
RegioRotterdam
De bank is je vierde zorg. Eerst komen de beitels, dan je slijpapparaat, dan je klauwplaat en dan pas de bank. Of, eigenlijk eerst je slijpmachine en dan de beitels. Met 2e keus beitels kun je prima draaien maar heb je de slijpmachine vaker nodig.
Als budget een overweging is begin dan met een gebruikt bankje van marktplaats. Als de spindel ronddraait zonder speling of rammel en een indruk van het meedraaicenter beweegt niet dan is het algauw goed. Marktplaats kun je hem meestal weer zo kwijt als je vindt dat je toe bent aan iets beters.
Standaard opname is tegenwoordig M33. Als je bankje een andere opname heeft dan zijn er verloopjes te koop, maar je hebt als CNC draaier wellicht betere kanalen.
Cursus bij Ronald is mooi maar voorlopig zit alles bij hem vol. Peter Peer deed ook veel cursussen maar die liet weten dat hij daarmee stopt. Je beste kansen voor cursus/begeleiding zijn via een lokale afdeling van Radius.
 
Laatst bewerkt:

Hendrian

Nieuw lid
6 nov 2022
9
8
50
Ane
Dank allemaal voor de tips en een cursus ga ik wellicht een keer volgen. Ook de tip om geen HBM beitels te kopen neem ik ter harte. Ga zaterdag denk ik even bij Baptist is de winkel kijken.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Hier staat nog een Twister FU 180, aangekocht in 2020 maar niet meer gebruikt sinds ik een Killinger 3000 ben tegengekomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.